• Långväga

Ursäkta men hur F-n uttalas "CEWIN"

Alltså jag har nu stött på flera föräldrar här som döpt sina barn till "CEWIN". De vill att barnen ska kallas KEVIN. Det är fullkomligt ologiskt.

Ska Cecilia uttalas Kecilia, Cement Kement, Certifikat Kertifikat, Cembalo Kembalo...????

C före E uttalas S på svenska!! Jag kommer aldrig att kalla en "Cewin" för "Kevin" utan det blir "Seuin", som också W antyder. Kan folk lära sig stava åtminstone namn riktigt?

*ilsken*

• Svar på tråden Ursäkta men hur F-n uttalas "CEWIN"
  • MrsHawkins

Jag är inte lika ilsken som dig då men jag hajar inte heller denna stavning...men det finns ett värre!

Philiph! Filif eller?

• giz

uttalas: kevin........ungefär som christian uttalas kristian.

• Bonanza

Ok att du kanske stör dig på att det är "fel", men ärligt nog finns det viktigare saker att irritera sig på? Att bli ilsken på att andra gör fel är väl lite väl ... besserwissrigt?
    Jag skulle nog bara le lite i mjugg över att de har fel. Ta det lite lugnt, så farligt är det väl inte?

• lenka

SÅ barnen ska få lida för att föräldrarna vill ha en annorlunda stavning?

• Långväga

Nix Giz, C före konsonant är en annan sak än C före E!

Bonanza: Ja jag tycker det är så fruktansvärt fult att jag bara exploderar.

• starshine

De kanske tycker det är för vanligt och tråkigt med den vanliga stavningen?
    En del stavar Weronica andra veronika.

• Långväga

Lenka: Ja det är ju tyvärr det de får... stackars stackars barn som måste heta Cewin.

• Långväga

...och jag tycker det är vanligt och trist att säga "Kevin" när de stavar namnen "Seuin"...

Som man bäddar får man ligga!

• giz

detta var i en annan tråd där ngn frågade den mamman hur i hela världen man sa det och svaret var kevin.....

• MrsHawkins

Det är ungefär som att skriva Lotta men det ska uttalas Tomas...

Svar på tråden Ursäkta men hur F-n uttalas "CEWIN"