• Hilma3

Får era barn åka och bada själva?

Hej!

Idag frågade min dotter mig om hon får cykla och bada med sina kompisar (utebad med sandstrand och bryggor).
    En av kompisarna fick inte utan en vuxen, den andra flickan fick.
    Min dotter är 10år och mycket pålitlig och klok på alla sätt och vis, en man kan lita på....ändå känns det lite osäkert förstås.
    Något som inte hon råder över kan ju alltid hända...

Lite nyfiken bara på hur ni andra resonerar. Får era barn cykla iväg själva och bada? Vid vilken ålder tyckte ni det var lämpligt att "släppa iväg" dem?
    Jag vet att belutet är mitt, men det är kul att höra hur ni andra gjort.

Ha en bra bad-sommar!
    Hilma

• Svar på tråden Får era barn åka och bada själva?
  • neeke72

näää min dotter som e 9 snart 10 får inte åka å bada själv...

• ebben

JAG skulle inte låta de fara utan nån vuxen. Hon får gå på kiosken själv,men det är inte alls så långt.............Min dotter fyller 9 i september,så hon är ju "bara 8" .
    Men en klok o lugn person. Men fara o bada skulle hon inte få ens vid 10,inte utan nån s uppsikt! vet inte vid vilken ålder,det får man se,när det känns okej!

• LisaS

Nej aldrig i livet...när dem är 13-14 år gamla då kan jag tänka mig att släppa iväg och bada själv. Antingen en vuxen eller större syskon kan följa med. Förra sommaren va mina 3 barn och badade själv, den minsta är 11 och den äldsta är 16..min äldsta hade även en kompis med sig som är jämngammal med henne.

• neeke72

Har en grabb på 13 han får åka å bada själv..!!

• Thaleia

Icke picke pö!! Aldrig att min 10-åring skulle få cykla iväg och bada själv!
    Kanske när barnet är 15 år men inte innan dess.

• Bonanza

Thaleia - seriöst? 15 år?! Är inte det lite väl sent?

Jag ska inte säga hur du ska göra ts, min son är bara knappt en vecka. Men det beror nog inte så mkt på åldern som på mognad och grad av simkunnighet. Lycka till med ditt beslut!

I övrigt: blir vi inte mer och mer överbeskyddande?

• sladdis på G

Mina killar får åka o bada själva. (12 o 16) Först iår som den mindre av dem får åka själv.
    Men visst e man lite orolig om nåt skulle hända, men självklart hoppas man ju då att kompisen reagerar.

• LadyMarmalade

NEJ...mina får inte åka själv och bada...den äldsta är 11

Men i slutänden beror ju alla såna här frågor på hur just det barnet är(mognad, kunskap, osv)

• Nathalie009

jag skulle låtit dem göra det. Eller.. är det säker väg till badet? skulle nog bero mkt på vad för strand det var o vilket område det var.. Men när jag var i den åldern åkte vi o badade själva på sommarlovet o så?

• Nathalie009

men tunr 11-12 år tycker jag de kan åka och bada själva=) vet inte riktigt om 10 e förlitet d e så svårt när man har glömt hur det var i den åldern:P

• Thaleia

Bonanza:
    Nja, det är ju svårt att säga en exakt ålder nu när mitt barn bara är 1 1/2 år.. men ja.. däromkring 14-15 år. Kan ju bli vid 13 år också

• Norrlandsmorsan

Mina barn får bada själv efter de är 11-12 år och jag har godkännt deras simkunskaper...

• LadyMarmalade

Ville bara säga att det vet man inte förrän man själv har ett barn i nämda ålder...

olyckor händer så fruktansvärt lätt och oavsett vad man har för syn på när barn är mogna för olika saker så ändras de successivt vartefter barnen växer upp...

för det är ju som sagt skillnad...egna barn och andras ungar

• uniMog

Jag har ju bara en liten dotter på 1½ år men när jag var liten fick jag cykla/gå själv till badet tidigare än så. Fast då var det ju säker väg och jag var duktig på att simma. Frågade mina föräldrar och de gissade på att jag var runt 8 år när de släppte iväg mig själv med kompisarna.

• Norrlandsmorsan

Kom ihåg att man kan bara drukna en gång

• LadyMarmalade

Nåt vi måste tänka på idag är oxå att samhället är mycket hårdare och det finns så mycket hemskheter därute ...

Det som gällde när jag var liten och det som var tryggt då är inte säkert detta idag...

Känner att jag nog inte heller borde uttala mig för hur jag kommer göra med de små förrän de kommer upp i tio-årsåldern eftersom mina stora har funktionshinder som påverkar när de får/inte får göra saker...

Sen beror det som sagt på var/när/hur...

Pratar vi om svärföräldrarnas hus och om att gå till stranden därifrån så var det en sak...
    Att gå från vårt hus till stranden är ett blankt nej

• Amine

Tycker som gammal badvakt det beror mer på simkunnighet, mognad, sällskap och vilket bad än ålder.
    För det första är ju simkunnighet super viktig. Och man är INTE simkunnig bara för att man kan ta sej fram i vattnet. Mognad och sällskap hör lite ihop, är det ett gäng vildingar som ska i väg, kan dom andra simma osv. Men viktigast är nog vilket bad dom väljer (vi har lyxen att kunna välja), bassängbad med badvakt, lugn badvik eller strömt havsbad - det är stor skillnad.
    Men jag till lilla bassängbadet har våra killar fått åka ensamma när dom var 10. Eller rättaresagt dom har fått skjuts dit och hem eftersom det inte är helt ok cykelväg (smal 90 väg)

• uniMog

LadyMarmalade, precis vad jag ville säga men inte kom mig för Allt beror på barnet, vägen till badet, badet i sig och vilka som lär vara där.

Här där jag bor nu är det absolut tvärnej till att åka och simma vid 10-års ålder.

Svar på tråden Får era barn åka och bada själva?