• SnipSnapSnut

Vad kostade era kök??

Vi ska köpa kök. Köket är normalstort med en köksö som enbart ska användas till avställning/sittplatser. Jag undrar vad ert kök kostade exklusive vitvaror men med spottar, bänkskivor o.s.v. Beskriv hur stort det är och skriv vart det kommer ifrån, tack

Vi har fått pris på ett tibrokök som inte alls är något speciellt men ska kosta 120 000:- hutlöst tycker jag...

• Svar på tråden Vad kostade era kök??
  • MeNoLike

de flesta man hör brukar väl ligga på 100-150 tusen i slutpris med ALLT

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Dundermamman

Vårt Ikea-kök kostade 27 500:- exl. vitvaror, men med mått bestållda bänkskivor och deras 1½ diskho med avrinningsyta!

Kan tillägga att vi är mycket nöjda, blev precis som vi tänkt oss
    Bilder finns i mitt galleri

• Tigerwoman

Nej, det är inte hutlöst. Upp till 150.000 räknas som "normalt" om man inte räknar vitvaror. Vårt kök gick lös på 200.000 och det är inte heller så jätte-speciellt. Det var de högblanka luckorna som fick det hela att skena iväg lite.

• trollmammsis
    Dundermamman skrev 2008-08-05 19:43:31 följande:
    Vårt Ikea-kök kostade 27 500:- exl. vitvaror, men med mått bestållda bänkskivor och deras 1½ diskho med avrinningsyta!Kan tillägga att vi är mycket nöjda, blev precis som vi tänkt oss Bilder finns i mitt galleri
    det var jättefint, svärfar har lika, fast på ett annat sätt då   

men då borde ju priset vi såg vara med vitvaror...  själv har jag suttit på deras hemsida idag, vi behöver bara luckor och jag hittade för strax under 2000:- MEN en j**la lucka finns inte i måttet  
  • RME

Kolla på Kvik de har prisvärda kök

• delifi2

oj!! var bor alla?!

Här i trelle så finns det kök man kan få från 10.000 å upp till 30.000 superfina kök men det ingår inga vivaror

• Severus

Tror det landade på 180.000:- exkl vitvaror
    Då har vi Ballingslövkök med 4 cm valnötsskivor och fristående köksö i valnöt
    Alla luckor är släta vita
    Så ingår den en 4 cm diskbänk från Franke med en stooor ho, plus en liten ho vid spisen.

Vi har ett stort kök och har i princip bara lådor, avskyr luckor där man får gräva fram innehållet.
    Överskåpen i liggande vitrin har 2 spottar i skåpet och 2 spottar under

Våga Vägra Östrogen
  • Miss Lau

Vårt Ikeakök gick på ca 40.000 kr exkl. vitvaror. Det var inkl. måttbeställd bänkskiva, underlimmad ho och alla skåp, handtag och annat från just Ikea. Sen tillkom ju givetvis kakel, vitvaror, golv, tapeter och annat.

Fast det var ett väldigt litet kök....

• SnipSnapSnut
    Severus skrev 2008-08-05 19:54:00 följande:
    Tror det landade på 180.000:- exkl vitvarorDå har vi Ballingslövkök med 4 cm valnötsskivor och fristående köksö i valnötAlla luckor är släta vitaSå ingår den en 4 cm diskbänk från Franke med en stooor ho, plus en liten ho vid spisen.
    Vi har ett stort kök och har i princip bara lådor, avskyr luckor där man får gräva fram innehållet.Överskåpen i liggande vitrin har 2 spottar i skåpet och 2 spottar under
    Jättefint kök!!! Vill också ha valnötskiva men vi måste ta laminat eftersom ekonomin är begränsad. Någon som vet hur det blir med laminatskiva på köksön? Kanske blir fult...
  • Eofrysina

Vi byggde ett kök från scratch för ca 5 år sedan.

Ikeastommar och lådor och en kort bänkskiva 15000kr
    Specialinredning i vissa skåp köpte vi från några andra tillverkare. Lägg till nyinstallering av el och vatten och kostnaden ökade med ca 10000kr

till det kommer att vi byggde in lite m.m. för att få det att se platsbyggt ut, men köket i sig självt kostade ju inte mer än högst 30000kr. Nu är visserligen Ikea dyrare än det var då, men några hutlösa priser som överstiger 100000kr har jag svårt att se att det skulle bli där.

• MarieoMagnus

Det finns ett jättebra köksföretag som ligger i samma prisklass som Ikea som heter Epoq . Det är ett internet baserat köksföretag och där kan du få ett normalstort kök för 30-40 000: -. Kolla in deras hemsida...www.epoq.se

• MarieoMagnus

Det kan vara så att jag jobbar där...

• Gladhannapanna

Vi har precis beställt ett nytt kök från Noblessa, de hade halva priset under juni månad.

Vi betalar ca 75 000 och då ingår fläkt, induktionshäll och ugn, övriga vitvaror behåller vi. Har beställt panel i samma färg som bänkskivan istället för kakel. Vi valde laminatskivor eftersom träskivor kräver mer underhåll och är lätta att förstöra genom att man tex ställer en varm form direkt ur ugnen på bänken. Vi vet med oss att vi skulle förstöra träskivor.

Det tillkommer kostnad för nytt golv och väggfärg, det jobbet gör vi själva. Elektriker och rörmokare tillkomkmer också, Noblessa monterar själva köket.

• TessaS

Vårt kök gick på nästan exakt 70.000 inkl vitvaror.
    Sen tillkom lite vvs och el också.
    Vi köpte det på IKEA, men valde kyl och frys från Electrolux för vi ville ha svarta.

• ZettanA

bara köket.. alltså inte bänkskivor och vitvaror.. utan bara luckor och stommar hamnade på 43.000 från kvik. sen kostade vitvarorna lika mycke till och plussa på 15.000 för bänkskivorna. 6000 för kalkel. och en massa mer.. he he.. har även byggt ut med 25kvm.. slutar väl nånstanns runt 400 gissar jag på. hu!! men då är allt omgjort och vi har fått nytt vardagsrum oxå! just nu bor vi i mammas tvätt stuga.. ha ha!!

• Tilcha

Vi bytte ut allt i vårt kök i februari i år. Köpte från ikea. stommar, luckor, handtag, dörrdämpare å låddämpare (den dyrare sorten), ben, laminatskiva i valnöt med metallkant och under limmad ho (rekommenderas inte rent prismässigt eftersom det blev flera tusen dyrare bara för att få den underlimmad). Det gick på under 30.000kr.

Sen hade vi en kompis över som gjorde allt det elektriska som att dra om lite kablar, byta ut eldosor, montera spots under skåpen, sätta dit ett uttag till spisen (innan gick kabeln direkt in i väggen) kylskåpet (som flyttats) å micron. Jobbet gjorde han gratis men alla prylar tog han från jobbet å det gick på ca 2000kr.

Vitvarorna (spis, fläkt, kyl/frys) gick på ca 12000.

Kakel köpte vi från kakelslottet i Vällingby, Stockholm. För 4 kvm kakel inkl fix å fog betalade vi 800kr.

Sen var vi tvungna å bygga om lite eftersom det gamla köket var platsbyggt och en del satt ihop (delade bakstycken) med garderober i hallen å sovrummet (å de ville vi ju ha kvar) så det blev ju lite pengar där oxå.
    Plus nya lister å dörrfoder. Målarfärg, spackel, tapet, laminatgolv osv.

Men köket i sig gick väl på ca 35.000kr.

Men tänkt på att det alltid blir dyrare än vad man tror. Vi fick t.ex. köpa bruk för att sätta igen hål i väggen. Det följde med lite när vi rev det gamla 50-tals köket.

Kan lägga in bilder i mitt galleri.

Svar på tråden Vad kostade era kök??