• Yosa

Vågar jag mixa vår korvstroganoff och ge vår 6 månaders?

Vår son på 6mån+1vecka har kommit långt med sina smakportioner (pga reflux började vi tidigt) och äter nu hela måltider pure och gröt. Ibland hemmalagat och ibland burk.

Idag gjorde vi korvstroganoff (utan extra salt och utan lök) och pasta till lunch. Vågar jag mixa det och ge till sonen? Är falukorv för salt?

• Svar på tråden Vågar jag mixa vår korvstroganoff och ge vår 6 månaders?
  • lunkentuss

Nää de e ingen fara =)

• Jess83

nej du kan absolut ge han det

när vi väl började ge vår son smakisar så tog det inte länge innan vi mixade det vi åt och så länge det inte är för stark el salt så är det okej

• Yosa

oh vad glad jag blir

Har nämligen märkt att sonen bäst gillar de barnmatsburkarna som innehåller mycket smak. Ofta de tomat baserade. Då ska han få korvstroganoff någon dag!!

Tack för era svar!

• SaramedM

Motvallskärring hade inte gett en bebis korv eftersom det innehåller nitritsalt

• Yosa
    SaramedM skrev 2008-08-05 20:16:54 följande:
    Vad är nitritsalt?
    Farligt?
  • Grannen
    SaramedM skrev 2008-08-05 20:16:54 följande:
    Jag skulle också väntat med korv iom saltet.
  • Leeluu

Yosa: Ett tips annars är att göra köttfärsås med mycket grönsaker, t ex morötter, linser osv.Man kan köpa saltfri buljong i vissa hälsokostaffärer, det hade jag till min dotter.
    Hon är också en tomatälskare. Du kan säkert mejla nån korvtillverkare och fråga om de har nån korv med mindre salt alternativt att du har mycket krossade tomater + grönsaker och mindre krov för att spä ut det.

• Leeluu

Har postat en del recept i min matblogg och lagade MYCKET barnmat till Stella så om du vill ha lite tips så hojta.

• Yosa
    Leeluu skrev 2008-08-05 20:30:44 följande:
    Har postat en del recept i min matblogg och lagade MYCKET barnmat till Stella så om du vill ha lite tips så hojta.
    Oh tack snälla!! Ska kolla där nu
  • SaramedM
    Yosa skrev 2008-08-05 20:20:01 följande:
    Vad är nitritsalt?Farligt?
    Nja, inte farligt men inget jag skulle ge till en bebis iom att deras njurar inte är utvecklade
    I vissa länder ( danmark tex så finns restriktioner om hur mycket man ska äta vilket är rätt lite)

Men gör biff stroganoff kanske?
  • SaramedM
    Yosa skrev 2008-08-05 20:53:08 följande:
    Oh tack snälla!! Ska kolla där nu
    Danska korvar innehåller sällan nitrit alls faktiskt.
Svar på tråden Vågar jag mixa vår korvstroganoff och ge vår 6 månaders?