• Zessan84

Kan man va allergisk mot blöjor?

Har märkt att min son blir röd i rumpan när han använt coops blöjor. På dagis används bara coops miljömärkta blöjor då det är ett miljödagis.

Nu när vi haft semester 5 veckor så har han knappt vart röd i rumpan en enda gång. Men idag var han illröd. Började på dagis igår!

• Svar på tråden Kan man va allergisk mot blöjor?
  • Frosk

Ta med egna blöjor till dagis så han slipper vara röd då. Vi testade dess blöjor men det blev fullt med såna små kristaller som kryper ur blöjan vid minsta kiss hon gjorde så fick byta mkt oftare än med andra blöjor, då kände jag att det hjälper inte att dom är miljövänliga om man måste byta dubbelt så ofta. Men prata med personalen.

• Zessan84

Vi tar ju med egna, men det ska vara coops. Hemma använder vi Libero. Tycker inte heller om coops då dom inte håller emot kiss och bajs något vidare.

Ska prata med personalen imorgon o höra om vi får ta Libero iaf...

Antar det inte finns andra miljömärkta blöjor än coops?

• Frosk

Men oj, dom kan väl inte tvinga alla föräldrar att välja coops? Om din son blir röd av dom så funkar det ju inte. Jättebra med miljödagis men man kan inte gå hur långt som helst.

• Frosk

Finns ett märke som heter bambo och jag tror att dom är miljömärkta. Svärmor köper såna till oss ibland men vet inte i vilken affär. Dom funkar iaf bättre än coops!

• nightswatch

Det finns barn som kan vara allergiska. Har en bekant som fick börja använda tygblöjor istället. Fast hon fick eksem av vanliga blöjor. Hur ofta byter d blöjor på förskolan? De kanske behöver byta oftare?

• ludenben

mäh, bestämmer dagis vilka blöjor som ska användas?? sen när förlorade föräldrar rätten att bestämma vad ens barn ska använda för blöjor? Byt dagis...

• Zessan84
    ludenben skrev 2008-08-05 20:26:44 följande:
    mäh, bestämmer dagis vilka blöjor som ska användas?? sen när förlorade föräldrar rätten att bestämma vad ens barn ska använda för blöjor? Byt dagis...
    Inte lätt o byta dagis då vi har 1,5 mil till nästa. Har inte pratat med personalen om hans röda rumpa då jag plötsligt kom på det idag, men ska göra det imorgon!

Antar att dom inte kan göra så mycket annat än o låta oss ha annat märke..=)
  • Kelsy

Kevin tålde bara Pampers blöjor så vi skickade med egna till dagis. Ibland var han så röd så han blödde ur porerna i rumpan om vi försökte prova andra märken men han har väldigt känslig hud med atopiskt eksem.

• ludenben

nä det är klart att det inte är lätt att byta hur som helst. Min första spontana tanke bara efter att ha tänkt mig och mitt barn in i din sits. Tycker med att du ska ta upp detta med dom. Vad innebär miljödagis?? som det låter, att allt ska vara miljövänligt väl?? Lite OT kanske men jag blev nyfiken. Är det ekomat med??

Zessan84 skrev 2008-08-05 20:32:04 följande:
    Inte lätt o byta dagis då vi har 1,5 mil till nästa. Har inte pratat med personalen om hans röda rumpa då jag plötsligt kom på det idag, men ska göra det imorgon!Antar att dom inte kan göra så mycket annat än o låta oss ha annat märke..=)
  • Zessan84

Ja allt är miljövänligt så långt det går. Dom köper ekomat och handlar frukt och grönsaker från en gård i närheten som odlar ekologiskt...

• ludenben

Fast det låter ju som ett rätt sunt dagis men de måste väl kunna kompromissa?? Har haft sonen på 2 dagis och inget av de har stått för blöjorna utan de har man fått köpa själva. Tycker att om föräldrarna kommer med egna blöjor så är dagis ändå miljömedvetet eftersom de inte köpt blöjorna själva.

Zessan84 skkrev 2008-08-05 20:41:04 följande:
    Ja allt är miljövänligt så långt det går. Dom köper ekomat och handlar frukt och grönsaker från en gård i närheten som odlar ekologiskt...
  • Zessan84
    ludenben skrev 2008-08-05 20:53:22 följande:
    Fast det låter ju som ett rätt sunt dagis men de måste väl kunna kompromissa?? Har haft sonen på 2 dagis och inget av de har stått för blöjorna utan de har man fått köpa själva. Tycker att om föräldrarna kommer med egna blöjor så är dagis ändå miljömedvetet eftersom de inte köpt blöjorna själva.
    Ja det är ett bra dagis. Men alltså VI köper blöjorna och ta med. Det handlar mer om att det som slängs ska ju oxå tas omhand...=)
  • Esmeralda123

min dotter tål inte vissa blöjsorter. Vi använder endast Libero nu. Hon höll på att klia ihjäl sig på nätterna.

• Tezz3

Mina barn är också känsliga mot vissa blöjor. Tex Libero och Ica's

• Rebecc91mamma

Hej, jag googlade just över allergi och Coops blöjor och hittade din tråd. Dels undrar jag hur det löst sig med eran situation? och sen tänkte jag bara bidra med hur min flicka reagerat på just Coops blöjor. 
    Hon var prematur så vi använde libero touch blöjor innan vi provade coop och det tog ett tag men sen började hon bli röd och få eksem över framförallt blygdläppar och vid analen. Innan vi förstod att det var blöjorna som var orsaken och vi bytte så blev det så illa att det blev som stora vätskande skavsår, illrött, smärtsamt, massor av byten för att hålla så tort som möjligt och storgråt varje gång. Fruktansvärt ont för henne och det blev bara värre vid varje byte så vi åkte in till akuten så det inte var en infektion som förhindra läkningen. Ingen stjärtfluss som var misstanken, smorde med svamp/kortisonkräm på läkares rekommendation och sen bytte vi på eget initiativ till ica yttliggare en dag efter. Och jag skojjar inte, DIREKT lugnade det sig i det ilskröda och bara efter en natt började huden läka. Det läkte fint och det blev frid och fröjd igen.
    Några veckor senare hittar vi några kvarvarande coopblöjor och använder en och vips, på en gång vart det rött och eksem med start av småsår av EN blöja. Då trilla polletten ner och vi insåg att hon är allergisk mot dessa blöjor. Vi kastar så klart resten och har inte provat igen efter det. Vi har även informerat släktingar och förskola att hon inte tål dem (förskolan såg också eksemet och var jätteglada över att vi hitta lösningen).

Jag hoppas att allt löst sig för er och är det allergi så borde man få välja de böjor som behövs för barnets behov. 

Svar på tråden Kan man va allergisk mot blöjor?