• teknologen

polyester-tyg för bäbisar?

Hej,
    jag har fått ett fleece-tyg av mamma med gulligt nalle puh-motiv på och blev nu nojjig över polyestern... tyget är nämligen i 100 % polyester. Kan jag sy en filt/täcke/matta till bäbisen med det tyget?

och sen det här med tråd... kan man använda vilket slags tråd som helst? Har en burk med en massa trådrullar, men har ju ingen aning om utifall det är bäbissäkert eller inte. Inte för att jag vet vad som skulle hända, mest nojjigheten som har slagit till stort igen...

• Svar på tråden polyester-tyg för bäbisar?
  • felician

Det finns massor med fleecefiltar och annat i fleece till bebisar i affärerna så det kan ju inte vara något problem, så länge det inte är något bebisen ska ha närmast kroppen, för då är bomull bäst.
    Du kan sy med vilken tråd som helst, bomull eller polyester spelar ingen roll när det gäller att sy i syntetmaterial.
    Enda gången man måste tänka på vilken tråd man ska ha är om man syr i ett material som ska strykas med högre temperatur än vad tråden tål. Om man t.ex. syr i lin som ska strykas på 3 prickar på strykjärnet, riskerar man att tråden smälter om man sytt med polyestertråd, och plagget faller i bitar. Hur det skulle vara farligt för bebisen har jag svårt att förstå.

Svar på tråden polyester-tyg för bäbisar?