• Maya S

Primperan??

Är det någon som har erfarenhet av primperan?
    Har det funkat bra för er?
    Vilka tidpunkter och hur många har ni tagit? Jag tar en på morgonen och en på kvällen?
    Tycker inte att dessa funkar , har ni andra tips som kan fungera bättre?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Primperan??
  • MamoSeb

Jag tror inte att det är bra att äta primperan. Har barnmorskan sagt att det är ok? Det använder man mot illamående vid cellgiftsbehandling. Har dessutom en kompis med dålig erfarenhet av detta vid graviditet.

• Jessisca

"Graviditet och amning

Man bör inte använda läkemedlet när man är gravid, särskilt inte under de tre sista månaderna av graviditeten. Det finns en risk för att fostret kan påverkas. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid.

Man kan använda medicinen när man ammar trots att de verksamma ämnena passerar över i modersmjölken. Om man följer de doseringsanvisningar som följer med läkemedelsförpackningen är det ytterst osannolikt att barnet påverkas."

källa www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• Ellani

Jag fick primeran utskrivet mot graviditetsillamående under 1a trimestern. Blev också helt knas på att det stod att man skulle undvika det, samtidigt som läkaren på MVC hade skrivit ut det till mig. Det funkade dock fint för mig, åt det ett par ggr nr jag verkligen behövde det!

• Chilisen

PS Lergigan Comp har fungerat dagtid för mig och till kvällen har jag tagit vanlig Lergigan. Tyvärr verkar Lergigan Comp vara i stort sett slut i Sverige just nu, tillverkaren har något problem... och Lergigan blev åtminstone jag väldigt trött av...

Svar på tråden Primperan??