Inlägg från: Anonym (Litet S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Litet S)

Hashrökning...

Hej
    Tack för att fler försöker ge en seriös bild av hasch. När jag försökt göra det så har jag flera gånger blivit dumförklarad på ett eller ett annat sätt. När man lägger fram fakta och då kanske inte en helt oseriös och drogliberal bild, för det är lite svårt efter många års arbete med ungdomar som röker hasch men även andra droger, så är jag inte helt haschfrälst.

På tal om nyfrälst så är det INGEN idé att försöka omvända en nyfrälst haschrökare. Man måste tyvärr vänta tills man fått lite negativa konsekvenser. Självklart ska man inte stå passiv och bara titta på men för behandling och dylikt är det inte läge för. Röker man regelbundet typ 1 gång i veckan under en lägnre period så kommer det sånna i sinom tid.
    Och ja, alkohol och tobak är farligt, det vi kan enas om det. Att jämföra en drog med en annan blir lite löjligt, lite som att försöka gripa efter halmstrån som en sista utväg när argumenten tryter. Nu är det ju enkelt så tillvida att hasch är olagligt och alkohol och tobak inte. Skulle de "uppfinnas" idag skulle de förmodligen inte legaliseras. (vad jag tror iaf)

• Anonym (Litet S)

Det som jag inte skrev är att man själv sällan märker förändringen förrän den är påtaglig och måendet och minnet påverkats.

Synd att du Agitator är ironisk i en tråd där TS har en seriös oro. Det finns alltid männsikor ser vet mer än man själv och ironi är inget som föder något gott vare sig för sig själv eller andra. (fast håller med att det för stunden kan vara kul och jag tyglar mig själv för att inte slå till med samma mynt)

Förövrigt vet du inget om mina personliga erfarenheter.

• Anonym (Litet S)

Börjar det inte vara läge att lägga ner denna tråd Tyvärr har ju Agitator lyckats hacka sönder syftet med tråden och fått igenom sin drogliberala syn. SYND. Tragiskt.

Tur att majoriteten är antidroger

• Anonym (Litet S)

Gott TS!

Det viktiga är att visa att man bryr sig och inte går på för hårt, då får det motsatt effekt och personen (i det här fallet din son) känner sig "dålig" och bara drar sig undan. Precis som Knytt1 var inne på. Det innebär ju inte att man ska vara naiv eller för den delen hålla inne med sin åsikt och oro. Sen vad gäller förändringen så kommer den långsamt och gradvis beroende på mängd och personlig sårbarhet. THC (delta-9-tetrahydrocannabinol) är ju bara ett av väldigt många ämnen i hasch som påverkar hjärnan eller är psykoaktiva. Röker man 1 gång i veckan under längre tid ökar man hela tiden på det ämnet eftersom det är så lång halveringstid på det. Sök mer fakta på nätet, det finns även haschavvänjningsprogram HAP som kan rekomenderas om din son bor i en något sånär stor stad.- om han själv vill och är motiverad. Lycka till!

Lärdom är en kombination av kunskap baserat på fakta (flera källor som kritiskt granskats och värderats) och erfarenheter. Men jag kan hålla med om att den SANT-undervisning som gick ut under 80-90 talet var ofta väldigt onyanserad och många gånger felaktig.
    Slutligen hoppas jag att du använder mindre indoktrinerande sätt i förhållande till din treåring. Att lära barn att inte ljuga är ju bra, men bara för att man tror sig veta "sanningen" behöver man inte alltid säga den, för det som är sant för en människa behöver ju inte vara det för alla.

Svar på tråden Hashrökning...