• ugglan

Nån som vet om man kan måla över vanlig väggfärg (på panel) med lackfärg?

Ja det är så att förra ägaren försökt måla bröstpanel i hallen med vanlig vit väggfärg vilket inte blev så bra. Alldeles för matt och dessutom lyser kvistarna igenom.
    Vi hade tänkt riva ner panelen å tapetsera om men nu har jag börjat fundera på att behålla det trots allt, bara det går att fixa till. Har målat om dörrarna med lackfärg och resultatet blev jättefint.
    Nån som vet om jag helt enkelt kan måla panelen med samma lackfärg, rakt över den gamla vattenbaserade (antar jag) väggfärgen?
    I vanliga fall skulle man väl börja med kvistlack men det är väl ingen ide nu när det redan målats ett lager emellan?

• Svar på tråden Nån som vet om man kan måla över vanlig väggfärg (på panel) med lackfärg?
  • Tompaslillsyrra

Kan inte svara på den sista frågan men.. lackfärg över vattenbaserad går nog bra. Men vattenbaserad över lackfärg går ikke vet jag =P
    lycka till.

• Marre79

Jag har fått höra att man alltid ska kvistlacka, oavsett om det varit målat innan. Det skadar ju inte att kvistlacka. Trist om man skulle behöva göra om allt arbete!

• Tullemi

Min man som är målare säger:
    Matta ner med sandpapper, kvistlacka (slipa aldrig på kvistlackad yta), sen målar du med önskad färg.

• Eofrysina

Man brukar ju ge rådet att inte måla med oljebaserat över vattenbaserat, men ibland går det ändå. Problemet är bara att man ju kan råka ut för att färgen börjar släppa ganska snabbt och det vet man först när man prövat. Ett målartips som jag fått lära mig är att om man vill måla med oljebaserat på ett färglager man inte riktigt vet kvaliteten på så målar man ett lager med V-slip först och sedan med önskad oljebaserad färg. Fast tvättning och sandpappring måste ju alltid göras och givetvis shellackera kvistarna. Har människan målat med väggfärgen på panelen så är det säkert gjort med roller också antar jag och då brukar det ju vara jättefula knottror på färgen på panelen. Den ytan måste isåfall slipas ner och bli jämn innan man målar, annars blir resultatet inte så lyckat.

Svar på tråden Nån som vet om man kan måla över vanlig väggfärg (på panel) med lackfärg?