• Anonym (fjäril)

Värt att plugga vidare efter 30?? (har låg lön)

Jag undrar om ni som pluggat på högskolan känner att det var värt de fattiga åren som student? Känner ni att det har varit värt?

Orsaken att jag pluggar skulle vara att få upp lönen, jag kan tänka mig att bli kvar i samma bransch.....men tjänar under 14.000kr/mån nu....

Är chanserna goda att förbättra inkomsten om man pluggar? Livrädd för att bli arbetslös sen....eller bara ej hitta nåt.... Tänkt läsa ekonomi...

• Svar på tråden Värt att plugga vidare efter 30?? (har låg lön)
  • Anonym

Det beror väl på vad inom ekonomi du tänkte läsa hur lätt det är att få jobb sen. Vissa områden är lättare än andra.

Ingångslönen för civilekonomer tror jag ligger på 24 000/mån så det är ju en rejäl förbättring mot vad du har nu!

• Anonym (fjäril)

Anonym: Jag kan inte så mkt om vad områdena heter...vad finns det för områden? Jag vill gärna jobba självständigt. Jobba hemifrån då och då är väl för högt krav?

Men det vore la drömmen...........om det gick......

• Anonym

Jag var inne på att läsa ekonomi när jag började plugga men ångrade mig efter nåt år eftersom jag insåg att det inte var jag så min info är några år gammal.

Om jag inte minns fel så var redovisning lättare att få jobb inom än t ex marknadsföring eftersom det är färre som tycker om det (och eftersom kurserna upplevs som svårare).

Om du kan jobba hemifrån eller ej beror mindre på utbildningen än på var du får jobb tillslut. Om jag var du skulle jag tänka igenom vad inom ekonomi du är intresserad av. Sök sen en kvälls/distanskurs och se om du fortfarande tycker att det verkar vara intressant när kursen är slut. Annars kanske du kan få tjänsteledigt medan du pluggar så att du vet att oavsett vad som händer så har du ett jobb att komma tillbax till?

• Anonym

Om du läser som jag civilekonom med inriktning redovisning och ekonomistyrning lär du inte bli arbetslös. Jag fick 3 jobb när jag ver precis nyutexaminerad.