• Anonym (fjäril)

Värt att plugga vidare efter 30?? (har låg lön)

Jag undrar om ni som pluggat på högskolan känner att det var värt de fattiga åren som student? Känner ni att det har varit värt?

Orsaken att jag pluggar skulle vara att få upp lönen, jag kan tänka mig att bli kvar i samma bransch.....men tjänar under 14.000kr/mån nu....

Är chanserna goda att förbättra inkomsten om man pluggar? Livrädd för att bli arbetslös sen....eller bara ej hitta nåt.... Tänkt läsa ekonomi...

• Svar på tråden Värt att plugga vidare efter 30?? (har låg lön)
  • Anonym

Det beror väl på vad inom ekonomi du tänkte läsa hur lätt det är att få jobb sen. Vissa områden är lättare än andra.

Ingångslönen för civilekonomer tror jag ligger på 24 000/mån så det är ju en rejäl förbättring mot vad du har nu!

• Anonym (fjäril)

Anonym: Jag kan inte så mkt om vad områdena heter...vad finns det för områden? Jag vill gärna jobba självständigt. Jobba hemifrån då och då är väl för högt krav?

Men det vore la drömmen...........om det gick......

• Anonym

Jag var inne på att läsa ekonomi när jag började plugga men ångrade mig efter nåt år eftersom jag insåg att det inte var jag så min info är några år gammal.

Om jag inte minns fel så var redovisning lättare att få jobb inom än t ex marknadsföring eftersom det är färre som tycker om det (och eftersom kurserna upplevs som svårare).

Om du kan jobba hemifrån eller ej beror mindre på utbildningen än på var du får jobb tillslut. Om jag var du skulle jag tänka igenom vad inom ekonomi du är intresserad av. Sök sen en kvälls/distanskurs och se om du fortfarande tycker att det verkar vara intressant när kursen är slut. Annars kanske du kan få tjänsteledigt medan du pluggar så att du vet att oavsett vad som händer så har du ett jobb att komma tillbax till?

• Anonym

Om du läser som jag civilekonom med inriktning redovisning och ekonomistyrning lär du inte bli arbetslös. Jag fick 3 jobb när jag ver precis nyutexaminerad.

Däremot en del jag kände som läste organisationsteori och management de står idag ännu utan jobb inom det de läste.

Om du ska läsa ekonom råder jag dig att läsa riktig ekonomi, dvs intäkts och kostnadsanalys, finansiering, redovisning m.m. Det har man desutom större praktisk nytta av. Och kurserna är lätta om du är bra på siffror vill säga.

Marknadsföring och organisation tycker jag ligger mer åt psykologihållet och kan upplevas lite "flummigt". Det hör egentligen inte till ekonomi. Och det är svårare att få jobb inom det dessutom.

Lönen som redovsiningsekonom är nånstans runt 23 000 som ingångslön och sedan kan du nå hur högt upp som helst. Bra löneutveckling.

Blir du tex business controller eller analytiker kan du tjäna riktigt stora pengar.

• Anonym (fjäril)

Jaså, tack, nyttig info!!

Senaste anonym: Finns det möjlighet att jobba hemifrån, vilken inriktning är det då? Dvs vet du om någon som har rörliga arbetstider/kan jobba fr hemmet?

Anonym inlägg 3: visst är det så, att det säkert är olika beroende på jobb. Men har hört att inom samma bransch kan olika roller/yrken/arb.uppgifter ha olika möjligheter....om jag förstått det rätt...

• Anonym

Om det är viktigt att jobba hemmifrån och tjäna mycket pengar kan du väl jobbba som telefonförsäljare ellernåt.

Fattar inte varför det skulle vara viktigt. Har ju med arbetet och arbetsgivaren att göra. Inte utbildningen.

14 000 låter rätt lite om du jobbar heltid. Finns massa jobb utan utbildning du kan tjäna mer på.

• Anonym

Du som skrev om "redovisningsekonom", jag funderar på att läsa det på distans..... vad tror du om det? Kursen är ganska kort så jag blir lite osäker på den utbildningen.
    Men jag är rätt duktig på siffror

• snillis

Hell yes - det är ALLTID värt att plugga - oavsett när.

Jag hoppade på universitetsutbildning nr 2 när jag var 29 och det ångrar jag inte en sekund.
    Visst det var jobbigt i början att ha så lite pengar men jag hade sparat undan en del som jag kunde skjuta till när det var kris.
    Kör på - du kommer inte att ångra dig!
  • snillis

PS. det viktigaste med att plugga är inte lönen som jag ser det utan att man verkligen kan jobba med det man vill utan att behöva ta det första bästa. Vi spenderar så mycket tid på våra jobb så det är helt värdelöst att kasta bort så mycket tid på nåt man inte tycker är kul.

• Anonym (fjäril)

snillis: Skoj, vad har du pluggat sista vevan?

Jo, intresset är viktigt. Men jag gillar ju så mkt!! Alla möjliga yrken kan vara intressanta....

Skulle jag gå bara på intresse skulle jag pyssla med konst....men där är inkomsten MKT osäker.....jag vill inte ha en osäker inkomst helt enkelt....dvs aldrig veta vad jag får nästa månad, om jag klarar mig...

Jag är även intresserad av djursjukvård, men kom ej in på den utbildningen. De tjänar dock väldigt lite...

Svår balansgång, om man ska ta studielån vill man ändå ha en lite bättre ekonomi sen......puh.....jag vet inte....*grubbel*

Svar på tråden Värt att plugga vidare efter 30?? (har låg lön)