• Anonym

hjälp,åt varmrökt lax!!!

har läst innan på fl här att det är ok att äta varmröt lax när man är gravid,så jag har ätit det 2 ggr denna veckan...
    Men så läste jag på min barnmorskas hemsida(där jag går) att man inte ska äta varmrökt lax pga listeria...jaha,så vad gör jag nu? Är i v 9..är det bara att vänta in missfall nu då???? Vem ska man lita på??????

• Svar på tråden hjälp,åt varmrökt lax!!!
  • Anonym

Ååååååååååå PANIK!!

Tror ni överlever..
    Å bara så d vet, FL är ingen säker källa.
    Fattar inte folk som söker info på familjeliv och sedan litar blint på det *suck*

• listo

Läs kostråden hos Livsmedelsverket istället.
    www.slv.se

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Chrissan

Ja, tror nog ni överlever.
    Det är så mkt man inte får när man är gravid. Själv mumsade jag massa brie & min son blev helt perfekt ändå. Sunt förnuft räcker långt!

• Anonym

ojdå,,,jag kan väl inte hjälpa att jag känner mej orolig,du behöver väl inte vara sarkastisk för det?

Litar inte blint på fl,men trodde inte det var någonfara att äta varmrökt lax,så därför litade jag denna gång på fl.

• Frida05  Madde07

Jag tror inte det är något farligt. Jag har ätit både det ena och det andra under mina ggraviditeter och det har aldrig hänt något. Bara man inte äter det varje dag och äter hur mycket som helst så tror jag det är lugnt.

• Anonym

tack för era svar! inget att göra åt nu ändå.men inte så mkt mer varmrökt iaf....-)

• mimi66

Ok. Jag är väl för gammal för att yttra mig men... Då jag väntade mina barn födda -86 & -90. Fanns inga restrektioner på livsmedel då man va gravid. Alkohol och droger Ja, men inte annat.. Jag tror säkert att det inte är någon fara om man ätit fisk någon gång undre grav..

• pulmones

Jag har varit gravid 4 gånger. Råkat äta all sorters lax säkert 20 gånger sammanlagt och jag har haft turen att få 4 friska bebisar

• Lantani

Jag har ätit varmrök lax två gånger, huvudsaken är att den inte legat förpackad länge utan att den är relativt nyrökt. Jag vet att första gången jag åt laxen så var den nyrökt någon timme innan, andra gången så var det på restaurang så då vet jag inte, men än så länge har jag mått bra och är i vecka 28 nu

Svar på tråden hjälp,åt varmrökt lax!!!