• Anonym

hjälp,åt varmrökt lax!!!

har läst innan på fl här att det är ok att äta varmröt lax när man är gravid,så jag har ätit det 2 ggr denna veckan...
    Men så läste jag på min barnmorskas hemsida(där jag går) att man inte ska äta varmrökt lax pga listeria...jaha,så vad gör jag nu? Är i v 9..är det bara att vänta in missfall nu då???? Vem ska man lita på??????

• Svar på tråden hjälp,åt varmrökt lax!!!
  • Sagakasper
    Svar på #9
    Det är så bra att ha dig, La Lola, som direkt hänvisar till en säker källa. (Jag har sett att du gjort det mååånga gånger.) Det finns ju mycket som skrivs på detta forum som inte är uppdaterat eller faktiskt direkt felaktigt.

Själv har jag ätit varmrökt lax sammanlagt fem gånger denna sommar ;)

La Lola skrev 2008-08-06 09:43:28 följande:
    Läs de riktiga kostråden istället: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
  • LadyB
    Anonym skrev 2008-08-06 08:11:02 följande:
    ojdå,,,jag kan väl inte hjälpa att jag känner mej orolig,du behöver väl inte vara sarkastisk för det?Litar inte blint på fl,men trodde inte det var någonfara att äta varmrökt lax,så därför litade jag denna gång på fl.
    det e bnog ingen fara...det e nog att trycka i sig _mängder_ varje dag...
  • La Lola
    Sagakasper skrev 2008-08-06 11:16:10 följande:
    Svar på #9Det är så bra att ha dig, La Lola, som direkt hänvisar till en säker källa. (Jag har sett att du gjort det mååånga gånger.) Det finns ju mycket som skrivs på detta forum som inte är uppdaterat eller faktiskt direkt felaktigt.Själv har jag ätit varmrökt lax sammanlagt fem gånger denna sommar ;)La Lola skrev 2008-08-06 09:43:28 följande:
    Tack!

Ja jag blir galen på alla "jag har hört/läst nånstans att..."
    Kolla kostråden istället!
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Moi Mokulat

det är ingen fara. Ät inga mer stora mängder så är det lugnt. Jag åt två musslor när jag var i Grekland för att smaka bara och kyparen kom in springande och sa att jag borde låta bli med det, men det visste inte jag juhh. Så länge man inte äter några stora mängder är det lugnt.

• Sagakasper
    Svar på #13
    Håller helt med! Eller googla!

Sedan har ju även jag ett rätt stort behov av att älta en del saker nu som rör graviditeten. Men att hålla sig till fakta känns ju rätt självklart.
    La Lola skrev 2008-08-06 11:43:28 följande:
    Tack! Ja jag blir galen på alla "jag har hört/läst nånstans att..."Kolla kostråden istället!
  • Sagakasper
    Svar på #14
    Livsmedel med listera/toxoplasma innehåller ju just dessa bakterier och jag är osäker på om mängden då spelar så stor roll. Tror att man blir smittad i vilket fall.

Däremot fisk med tungmetaller - äter man lite får man mindre i sig än om man äter mycket.
  • listo
    Moi Mokulat skrev 2008-08-06 11:46:45 följande:
    det är ingen fara. Ät inga mer stora mängder så är det lugnt. Jag åt två musslor när jag var i Grekland för att smaka bara och kyparen kom in springande och sa att jag borde låta bli med det, men det visste inte jag juhh. Så länge man inte äter några stora mängder är det lugnt.
    Fast det är ju okej att äta musslor? Man äter väl inte råa musslor va?
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • La Lola
    Sagakasper skrev 2008-08-06 11:54:04 följande:
    Svar på #14Livsmedel med listera/toxoplasma innehåller ju just dessa bakterier och jag är osäker på om mängden då spelar så stor roll. Tror att man blir smittad i vilket fall.Däremot fisk med tungmetaller - äter man lite får man mindre i sig än om man äter mycket.
    Listeria är dosberoende om jag hajat saken rätt..
    Dvs det kan gå bra om man käkar en tesked.
    Men käkar man en hel brietårta o smittan finns så kanske det inte går lika bra.
  • La Lola
    Moi Mokulat skrev 2008-08-06 11:46:45 följande:
    Men....musslor är ju ok....

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • Sagakasper
    Svar på #18
    Aha... som jag själv skrev... att hålla sig till fakta... Kämpa på du med slv.se. :)
    La Lola skrev 2008-08-06 12:01:40 följande:
    Listeria är dosberoende om jag hajat saken rätt.. Dvs det kan gå bra om man käkar en tesked. Men käkar man en hel brietårta o smittan finns så kanske det inte går lika bra.
  • MissKaos

Det är inte sannolikt att det är listeria i i fisken.
    Läs rekomendationeran på livsmedelsverket, alla "kan" och "vet" så mkt så jaghar valt att endast följa slv:s riktilinjer.
    Jag åt pasoriserad brieost innan jag upptäckte att det är ändrat i riktlinjerna.

Är du orolig, ring BM. Osannolikt att du får listera -det är mkt ovanligt.

Anonym skrev 2008-08-06 08:06:17 följande:
    har läst innan på fl här att det är ok att äta varmröt lax när man är gravid,så jag har ätit det 2 ggr denna veckan...Men så läste jag på min barnmorskas hemsida(där jag går) att man inte ska äta varmrökt lax pga listeria...jaha,så vad gör jag nu? Är i v 9..är det bara att vänta in missfall nu då???? Vem ska man lita på??????
  • MissKaos

När det gäller bakterier i maten..
    Du kan inte säga att MÄNGDEN livsmedel avgör. Det kan ju räcka med en liten mängd livsmedel om koncentrationen bakterier är hög och tvärt om.
    Dessutom är man olika motståndskraftig mot olika saker. Så det är helt irrelevant..

Tänk tex på att man kan bli sjuk av att slicka på fingrarna efter att tagit i pengar i vissa länder.

Svar på tråden hjälp,åt varmrökt lax!!!