• cise

Min son, inte hans.....tycker olika, hur göra?????

Jag lever i ett förhållande med mina 2 barn 15 och 11 år , samt våran gemensamma 1,5 åring. Min 15 åring som är en person som gillar att vara ute och röra på sig mycket, som dessutom fått tillbaka sin epilepsi nu i sommar och fått ställa sin älskade moppe och dessutom inte får bada fritt längre, har en olat som handlar om att när han kommer hem på kvällen, runt 23 tiden nu på sommarlovet, länsar allt gott, som min sambo anser, dricker upp läsken, tar gärna chipsen och annat. Jag tycker inte heller att man måste dricka upp 1,5 liter läsk när man sitter och kollar på tv i ett par timmar. Men vi gör ju så....blir vi sugna en onsdagskväll så öppnar ju vi chipspåsen, eller som min sambo...om han är sugen på att dricka öl en lördag eller fredag så går det ju 5-7 öl minst på en dag. Sambon tycker det är för jäkligt att han håller på så här, för just den läsken sonen drack upp skulle ju sambon haft dagen efter. Usch så jäkla svår sits....hur skulle ni resonera och vad har ni för regler hemma för era stora barn???? Hjälp.

• Svar på tråden Min son, inte hans.....tycker olika, hur göra?????
  • leeena

jag vet inte ....sambons tonårsdöttrar gör likadant här hemma...Äter upp chipsen som jag hade tänkt ha till småbarnen,dricker upp läsken så att kylen gapar tomt när jag är som mest cola sugen...Så visst,det stör mej just då men vi har aldrig hindrat dem att äta,låter isåfall istället bli att köpa och om jag är sugen så köper jag något till mej på kvällen och räknar inte med att kunna spara det några dagar..
    Dom ser väl det som finns här hemma som "allas" medan jag om jag köpt det till mej eller småbarnen ser det som mitt.....
    Vad säger din son själv om saken ? Om ni skulle säga att du får dricka läsk men isåfall bara ta EN av flaskorna i kylen under helgen skulle det vara okej ?
    Inte så mycket till svar,ville mest säga att vi har det likadant...

• Nidorina

Våra barn även 19-åringen får göra ETT glas läsk från Sodastreamern per dag. Köpa läsk får de bara göra på lördagar och vi köper även själv bara på lördagar om ens då. De får ta en påse micropop i veckan och ev köpa mer på lördagar. Anledningen är att vi tycker det är ohälsosamt att dricka mängder av läsk och äta snacks veckans alla dagar. Så jag vet inte hur ni ska göra, köpa hem mindre mängder kanske? Tonåringar är ju vansinnigt ego. Minns fortfarande hur 19-åringen, då ca 12 år, tog MIN hockeyklubba och kapade av den så längden passade HONOM.

• majo74

Köp inte hem så blir det inget att bråka om. Så gör vi alltid. Det innebär att man äter mkt mindre onyttigheter för det är sällan man är så sugen att man är villig att gå iväg och handla. Vill en tonåring ha mer får han/hon allt köpa för egna pengar. Då brukar det inte heller bli så mkt.

• cise

Tack för era svar, ska göra så. Inte köpa hem förräns på fredagen och lördagen. Tack

• Des

Hä hemma får dom sin veckopeng att handla för. . . sen när det är slut så e det . . . min läsk får stå orörd i kylen. . .dom skulle aldrig ta utan att fråga först och säger jag nej så tar dom inget.

Sen kan dom få panten mitt i veckan att köpa nått för.

Alla barnen respekterar vad som är deras och vad som är vårat.

dom e 14, 12, 8, 7 och 5 år bara grabbar

• Moatje

Känner igen mig, jag köper hem grejer och de är helt slut sen när jag vill ha. Men jag kan inte säga att min sambos barn inte får ta, men jag tycker att man behöver inte ta allt. Man behöver inte äta en hel chips påse själv bara för man är lite sugen. Det är inte nyttigt. Är väl inte nyttigt alls men men...

• Wilowa
    Des skrev 2008-08-07 11:01:52 följande:
    Hä hemma får dom sin veckopeng att handla för. . . sen när det är slut så e det . . . min läsk får stå orörd i kylen. . .dom skulle aldrig ta utan att fråga först och säger jag nej så tar dom inget.Sen kan dom få panten mitt i veckan att köpa nått för.Alla barnen respekterar vad som är deras och vad som är vårat.dom e 14, 12, 8, 7 och 5 år bara grabbar
    Jag håller med dig, barn måste lära sig att respektera andras saker. Visst det är deras saker med, men har de inte själv köpt sakerna så vet de ju inte när de är tänkta att användas. Därför tycker jag att man ska lära barnen att fråga innan de tar sådant som inte serveras daligen. Tänk om ett av barnen ska på utflykt och man har köpt dricka som det barnet ska få ha med sig och så kommer ett syskon och dricker upp denna dricka.
  • Maggis Nervis
    Nidorina skrev 2008-08-07 07:15:36 följande:
    Våra barn även 19-åringen får göra ETT glas läsk från Sodastreamern per dag. Köpa läsk får de bara göra på lördagar och vi köper även själv bara på lördagar om ens då. De får ta en påse micropop i veckan och ev köpa mer på lördagar. Anledningen är att vi tycker det är ohälsosamt att dricka mängder av läsk och äta snacks veckans alla dagar. Så jag vet inte hur ni ska göra, köpa hem mindre mängder kanske? Tonåringar är ju vansinnigt ego. Minns fortfarande hur 19-åringen, då ca 12 år, tog MIN hockeyklubba och kapade av den så längden passade HONOM.
    Fuck Google, ask me
  • cloudberry79

Köp inte hem, eller håll ett hemligt förråd med vuxengodis i källaren (det gjorde mina föräldrar och gör det ännu av gammal vana ) Tonåringar är de största egoisterna som finns, de har inte riktigt konsekvenstänkadet färdigt

LFG WOTLK
  • cise

Des: Grattis, du har lyckats. Önskar det vore så här med

Einstein: Det har nog hänt måååånga gånger att ett syskon druckit eller ätit upp någon syskons saker, tror jag.

Tack för svaren...

Vuxenkällare finns nu mer..

Svar på tråden Min son, inte hans.....tycker olika, hur göra?????