• bebis08

Ni med 15-åringar....

När ska de vara hemma på vardagarna nu på lovet?
    Helger?
    Och vardagar sen när skolan börjar igen?

Vår tjej får hela barnbidraget och det ska täcka mobil, kläder nöjen osv. VAD kräver ni i "utbyte" med att hjälpa till hemma?
    Vår stackare får ju göra sååå himla mkt när vi kräver att hon ska plocka ur diskmaskinen ibland, klippa gräset kanske en gång i månaden, hjälpa till att hålla ordning och reda här hemma....

Ni vet... ALLA andra får göra si och så....
    Nu frågar jag här

• Svar på tråden Ni med 15-åringar....
  • studentbruttan29

Jag har inga tonåringar själv, men jobbat med dem och själv varit en för inte så länge sen.

Det är jobbigt att ställa kvar ibland, för man känner sig som en "jäkla kärring". Men det är bara att göra det klart för dem, att hjälper de inte till så får de inte pengarna. De har ingen rätt att få barnbidraget så vitt jag vet.

Saker som är lämliga att hjälpa till med (kanske bara jag men jag tycker helgerna kan vara fria) är

*tvätta sina egna kläder

*städa sitt eget rum

*plocka unden sådant som de själva lagt fram (annars bara kasta, kanske elakt men funkar)

*diska (t.ex. om man är 3 i hushållet så måndag diskar mamma, tisdag pappa, onsdag barnet, torsdag mamma osv) Blir bra uppdelning och man vet när man ska diska så man kan byta dagar o förhandla.

*hjälpa till med storstädning, delar upp. T.ex. mamma köket, pappa vardagsrum osv.

Detta var bara lite men även om tonåringar gnäller mycket så vill de ha gränser hemma.

:o)

• cise

Har själv en 15 åring och det känns som det hade varit jag som hade varit ts. Min son ska vara hemma kl 23-24 på vardagarna, nu på lovet. Vid skola är det halv tio som gäller, om det varit fritidsgården. På helgerna så brukar jag säga senast ett, men någon gång har det blivit halv två. Alltså det är så jäkla svårt, en annan när man var så gammal så var man ju ute till 2-3, men idag är ju allt annorlunda... Sedan det här med att hjälpa till, jag är glad om han drar på täcket på sängen på morgonen. Det är klart att om vi ber honom om något så brukar han hjälpa till, fast med en suck. Men han har ofta lilleman, om man ska handla, gå till frissan eller något liknande. Jag vet inte, tycker det är svårt med krav...kan inte minnas att man hade så mycket mer än att man skulle hålla iordning på sitt rum och kanske diska någon gång med. Svårt alltså.

• bebis08
    cise skrev 2008-08-06 15:04:08 följande:
    Har själv en 15 åring och det känns som det hade varit jag som hade varit ts. Min son ska vara hemma kl 23-24 på vardagarna, nu på lovet. Vid skola är det halv tio som gäller, om det varit fritidsgården. På helgerna så brukar jag säga senast ett, men någon gång har det blivit halv två. Alltså det är så jäkla svårt, en annan när man var så gammal så var man ju ute till 2-3, men idag är ju allt annorlunda... Sedan det här med att hjälpa till, jag är glad om han drar på täcket på sängen på morgonen. Det är klart att om vi ber honom om något så brukar han hjälpa till, fast med en suck. Men han har ofta lilleman, om man ska handla, gå till frissan eller något liknande. Jag vet inte, tycker det är svårt med krav...kan inte minnas att man hade så mycket mer än att man skulle hålla iordning på sitt rum och kanske diska någon gång med. Svårt alltså.
    Då är det ungefär samma tider som vi kört med här. 23 på vardagar nu på lovet och helgerna senast kl 01.
    Och jag känner precis som du, att det är så annorlunda nu mot när "en annan var ung"... Det var inte alls lika mkt våld och hemskheter då.

Sen att hjälpa till utan en djup suck är så svårt... Är så less på att tjata hela tiden! Sist när månadspengen skulle delas ut så stoppade jag överföringen tills HELA HUSET var dammsuget - noga! Behöver jag tala om att hon fick bakläxa på första dammsugningen...? Jorå, hon fick göra om det! Och dammsuga UNDER och BAKOM saker! Man kan ju faktiskt flytta på grejerna....
    Hon har haft ett väldigt slappt sommarlov, så nu blir det ett sista ryck här med sysslor!
    Tycker absolut att de ska kunna hjälpa till hemma för att få sina pengar. Det är inget som bara ska komma automatiskt.
    Men visst är det svårt.....
  • Majsan70

Nu är min son visserligen 16 i år, men det ser ungefärligt lika ut nu som för ett år sedan. Sonen skall vara inne mellan 22-23 ungefär blir det senare så diskuteras det gång till gång. Han är då inte bara ute o driver utan har nåt han skall göra som tex. träning, eller att han är på bio eller nåt evenemang. Oftast hämtar jag om det blir sent.

Skoldagar blir det tidigare om det inte gäller speciella tillfällen då.

Han får nu 800 kronor i månaden o jag står för mobil upp till 100 kronor, träningsavgift, samt en speciellt fotbollstidning han prenumererar på. Jag betalar även kläder o sånt. När han var 15 fick han 700 och samma villkor.

Jag kräver inget speciellt i utbyte mot månadspengen, men jag förväntar mig att ALLA i vår familj tar del i det dagliga som sker i ett hushåll. Det skall man inte behöva muta med pengar för.

• abnocto

Här har ni nog den "snällaste" mamman. Jag har fått "lekioner" av mina (15 o 16 år) att nu är det sommarlov och då gäller det att träffa kompisar och ha kul för det går inte när skolan börjar. Så här gäller kl 13 alla dagar och om det är något speciellt kan jag dra ut på det lite till. Och det verkar som deras kompisar har samma tider så de är alltid ganska många när de träffas.
    Tjejen får 1100kr/månaden och då ska det räcka till i stort sett allt. De fikar och äter ofta på stan och är det stora "måsten" köp kan jag bidra med lite till. Grabben får 350kr/mån och det är då mest nöje.
    Det där med att hjälpa till är svårt, jag har tjatat så jag mått dåligt så jag har givit upp, för att själv må bra. Min teori är att den dagen de flyttar hemifrån inser de Jag kräver att man håller ordning efter sig, plockar ut diskmaskin ibland, viker sin egna rena tvätt, uppför sig hemma och umgås ibland. Peppar så har det blivit lugnare hemma. Är det något som jag är mycket missnöjd hotar jag med pengaindrag och det funkar bra med. Deras rum ska storstädas ibland samt deras "allrum" coh det funkar bra. När skolan börjar ska de få hjälpa till mer med att laga mat en gång i veckan o mer duka men då de oftast har andra tider än mig så kan det bli svårt.
    Men eftersom jag tolerar mer så mår jag bättre och slipper tjat o gnat, och det är faktiskt guld värt. De vet nog att man måste göra saker och jag tror de kan det bara de vill.

• Boot

Alltså, min son fyller 15 i oktober. Han får inte vara ute sent alls på kvällarna om de inte fiskar tex eller han sover över hos sin bästa kompis osv. Jag vet inte riktigt vad du menar med att vara ute?? Jag skulle vara döorolig om min son var ute och jag inte visste var exakt han var till 01.00 på natten. Om det är ett "disco" eller en konsert eller så då lämnar jag och hämtar honom. Att han och kompisarna har sleep overs det är helt ok eftersom jag har väldigt bra kontakt med föräldrarna. Han sover också över hos sin flickvän och tvärtom. Han måste också ringa mig och fråga och meddela om det blir ändrade planer på något vis annars skulle jag bli oxtokig kan jag säga och det här sköter han fläckfritt än så länge peppar peppar ta i trä.

Det här med pengar och sysslor. Min son får inte barnbidraget. Han belönas dock rikligt om han hjälper till och sköter skolan. Han tvättar sina kläder själv, städar sitt rum ordentligt varannan vecka och hjälper till med diskmaskinen, handla och plocka undan lite hemma och dammsuger då och då. Visst gnäller han ibland och talar om att han är den ENDA på hela skolan som måste göra så mkt hemma. Men då påminner jag honom bara om att jag tex faktiskt köpte en ny svindyr hockeyklubba åt honom förra veckan eller att om han inte hjälper mig så hinner inte jag köra honom till träningen utan då får han gå osv och då vänder tongångarna snabbt. Belöningssystemet fungerar ypperligt. Jag är en riktig mutmamma. Han får belöning för varje höjt betyg tex och han gör det till en grej att få mig riktigt urfattig Inte mig emot, jag ger honom gärna ett par tusen om han lyckas få skitbra betyg Blir ändå billigare än att ge honom hela barnbidraget varje månad.

• abnocto

Boot: låter som en sund grabb.
    Min grabb säger "jag går ut" och det har blivit en grej hos oss. De "flyttar" runt mellan kompisar om kvällarna så att hålla reda på var han är funkar inte. Det verkar som kl 12-01 gäller hos alla på kvällarna så det funkar bra. Han klappar mig på kinden när han går ut och säger att "oroa dig inte, jag kommer hem, nu går jag ut". JAg litar på honom för han kommer i sort sett alltid när vi bestämt coh vi har telefonkontakt en gång på kvällen. Han blir 15 i november och vill då ha moppe då alla killkompisar har det, vi får se.
    Skolan sköter han, visst skulle han kunna få bättre men jag ska peppa honom denna termin. Där vill jag inte muta för det fick inte dottern och då känns det fel.Och eftersom han själv säger att han är intelligentast så tror jag att han kan om han vill. Hittills har han bara varit lat

• Boot

Abnocto: Ja sund är han, men inte fläckfri förstås. Han är ju tonåring med "deg i hela hjärnan" också och visst händer det att vi ryker ihop men men...Min grabb vill också ha en moppe och jag tycker det är skitotäckt med mopeder. Min mamma var med om en otäck olycka med sin bil och två killar på en moppe och det var hemskt och sitter väl i. Men men.. man kan ju inte skydda dom från allt så det blir nog en moppe i födelsedagspresent iaf.

Föresten: Bara man vet och känner sig trygg med att de inte gör ngt tok på kvällarna så funkar väl vilka tider och regler som helst antar jag. Det är ju skitsvårt det där när "alla" gör si och så. Men så länge man har koll på vaaaad de gör och känner sig trygg med att andra föräldrar ringer om det är ngt galet så är det ju lugnt.

Är föresten väldigt tacksam över att jag har en pojke de verkar senare än tjejerna (jämför med mig själv mest som var en mycket odrägligare tonåring än vad min son är). Tycker det verkar som att tjejer är tidigare med det mesta. Eller är det inte så?

• cise
    abnocto skrev 2008-08-11 07:32:53 följande:
    Boot: låter som en sund grabb. Min grabb säger "jag går ut" och det har blivit en grej hos oss. De "flyttar" runt mellan kompisar om kvällarna så att hålla reda på var han är funkar inte. Det verkar som kl 12-01 gäller hos alla på kvällarna så det funkar bra. Han klappar mig på kinden när han går ut och säger att "oroa dig inte, jag kommer hem, nu går jag ut". JAg litar på honom för han kommer i sort sett alltid när vi bestämt coh vi har telefonkontakt en gång på kvällen. Han blir 15 i november och vill då ha moppe då alla killkompisar har det, vi får se.Skolan sköter han, visst skulle han kunna få bättre men jag ska peppa honom denna termin. Där vill jag inte muta för det fick inte dottern och då känns det fel.Och eftersom han själv säger att han är intelligentast så tror jag att han kan om han vill. Hittills har han bara varit lat
    Jag tycker nog snarare att din grabb låter väldigt sund. Jag tror det är väldigt viktigt för 15 åringar att få röra på sig utan att man som förälder ha full koll. Man måste släppa för det blir inte lättare kan jag säga. Det kan ju bli så att om man som förälder inte tillåter något, så slår sig gärna barnen fria och det kan ske med buller och bång och inte bli skitkul. Man måste helt enkelt lita på dem. Detta säger jag trots att min 15 åring har epilepsi och moppe. Jag dör av oro, men har själv varit 15 och vet precis hur det är. Han har aldrig varit inblandad i något som jag fått reda på , kommer hem på utsatta tider och hör alltid av sig, ringer alltid innan han ska gå och lägga sig när han sover borta.

Visst är det underbara ändå,,,våra tonåringar.
  • Boot

Cise: Håller med dig. De måste få göra saker och man måste lita på dem. Men jag vill gärna vet vad de gör och var de är

Skämt åsido så beror ju mkt på var man bor och vad ungarna har som sin grej just där. Min son och hans kompisar tränar nästan jämt och jag har liksom inga problem med att han vill vara ute och "ränna" alls egentligen. Vilket är skönt förstås. När jag var 14-15 år gjorde vi som abnoctos pojk. Vi var ett gäng som var ute och for omkring hos varandra eller bara hängde ute, då var det grejen här. Och jag vet att de som är ett eller två år äldre än min son har gjort så också.

Nä en lagom dos av frihet under ansvar blandat med sunt förnuft är nog bäst precis som du är inne på. Tror inte själva tiderna har så stor betydelse bara man vet vad de pysslar med. Jag har tur som har bra kontakt med alla föräldrar till sonens kompisar och vi har bra koll tillsammans och har kommit överens om att vi ringer till varandra om det skulle vara ngt på en gång. För hur det än är så är jag tacksam för varje dag som vi kan skjuta på alkoholdebut och sådant.

Kul att det REGNAR hela tiden föresten. Finns ju inget att göra förutom att städa

• Bebiiis

Jag är 18år, och jag har juh själv varit tonåring. Och jo visst har mamma ställt krav på mig. Ibland har jag tyckt att jag måste göra mer än vad min lillasyster behöver göra, som är två år yngre än mig. Jag menar, hon kan juh göra lika mycket som jag gör, hon är juh trots allt inte sååå liten.

Men klart man ska hjälpa till hemma.
    Nu är juh jag 18år, och tar lite mer ansvar än vad jag gjorde för 3år sen.

Men då gällde det då också,

* plocka ur och i diskmaskinen
    * tvätta
    * duka av och duka fram
    * börja med maten om jag är hemma innan mamma eller pappa
    * Städa mitt rum
    * bädda sängen

Ja ni vet, ni känner säkert igen de.

Men nu när man är äldre, behöver man inte bli tillsagd, utan nu ser man själv vad som bör göras liksom.
    Det kommer nog med tiden. Jag själv tycker inte om när folk säger åt mig "gör det", jag ser själv, jag håller bara på med annat just då. Blir nästan lite irriterad , och när jag väl är liksom på gång, och VILL hjälpa till, det är nästan jämt då nån av dom säger "kan du göra de å det", visst kan jag de. Men roligare när man ser det själv. :)

• abnocto

Nu har den här "snällaste mamman" blivit hård och straffat sin dotter 16 år.
    Jag fick ett SMS vid 00.30 i förrgår där det stod att hon åkte med en kompis hem coh han skulle sedan skjutsa hem henne. JAg sover vidare och tänker att hon kommer ju snart. Kl 04.15 kommer hon hem, och där har min gräns totalt överträtts. Så nu har hon som straff att vara inne varje dag denna vecka kl 24.00 och en enda minuts överträdelse och så ryker hennes månadsbidrag på 1100kr. Jösses vilka diskussioner vi har haft, jag har ju förstört hennes liv Men nu efter två dagar verkar hon lugnare än vanligt så jag tror faktiskt att hon är glad att jag satte en gräns och straffade henne och håller fast vid det. Tror det är nyttigt ibland att stå för vad man säger (jag är annars väldigt vek och faller till föga ofta när de tigger och ber)

Jag tror min son, snart 15 år, åker lite snålskjuts på dotterns utspel. Man har hunnit vänja sig lite och tillåter mer, trots att han bara är 14 ännu. Hade han varit mitt första barn hade det säkert varit svårare att släppa taget.

• tonårstjej

Själv är jag 15 ½ år och för mig gäller följande:

På lovet var det som vanligt 00.00 som det är på helger.
    Vardagar är det 22.00 ibland 22.30 som gäller. Jag får 400 i månaden och om jag dammsuger lägenheten(150 kvadrat) varannan vecka så får jag 80 kronor vilket vetyder 160 kr i måanden. Sen ska jag hålla ordning på mitt rum, bädda sängen, och ställa ut min tvätt.
    Mina föräldrar betalar en bio i månaden och ibland om jag vill äta ute.

Ha det bra!

Svar på tråden Ni med 15-åringar....