cise skrev 2008-08-06 15:04:08 följande:
Har själv en 15 åring och det känns som det hade varit jag som hade varit ts. Min son ska vara hemma kl 23-24 på vardagarna, nu på lovet. Vid skola är det halv tio som gäller, om det varit fritidsgården. På helgerna så brukar jag säga senast ett, men någon gång har det blivit halv två. Alltså det är så jäkla svårt, en annan när man var så gammal så var man ju ute till 2-3, men idag är ju allt annorlunda... Sedan det här med att hjälpa till, jag är glad om han drar på täcket på sängen på morgonen. Det är klart att om vi ber honom om något så brukar han hjälpa till, fast med en suck. Men han har ofta lilleman, om man ska handla, gå till frissan eller något liknande. Jag vet inte, tycker det är svårt med krav...kan inte minnas att man hade så mycket mer än att man skulle hålla iordning på sitt rum och kanske diska någon gång med. Svårt alltså.
Då är det ungefär samma tider som vi kört med här. 23 på vardagar nu på lovet och helgerna senast kl 01.
Och jag känner precis som du, att det är så annorlunda nu mot när "en annan var ung"... Det var inte alls lika mkt våld och hemskheter då.
Sen att hjälpa till utan en djup suck är så svårt... Är så less på att tjata hela tiden! Sist när månadspengen skulle delas ut så stoppade jag överföringen tills HELA HUSET var dammsuget - noga! Behöver jag tala om att hon fick bakläxa på första dammsugningen...? Jorå, hon fick göra om det! Och dammsuga UNDER och BAKOM saker! Man kan ju faktiskt flytta på grejerna....
Hon har haft ett väldigt slappt sommarlov, så nu blir det ett sista ryck här med sysslor!
Tycker absolut att de ska kunna hjälpa till hemma för att få sina pengar. Det är inget som bara ska komma automatiskt.
Men visst är det svårt.....