• Fröken Rosenknopp

Hur blir man av med stackmyror i trädgården?

Vi har flera stycken mindre stackar på tomten (vi bor nära skogen) och det är vansinnigt störande! De attackerar ju en och biter en i fötterna... Tycker så synd om barnen som oftast blir drabbade.

Rådgjorde med anticimex och de sa att jag skulle köpa myrgift, så jag iväg till läntmännen och inhandlade en stor burk med myrr. Jag frågade om det fungerade på stackmyror, och myror som myror sa de...

Men icke! Jag öste gift på stacken med ingenting...

Då hällde vi vatten på en av stackarna, den största, när vi ändå höll på och tömde ur poolen men nu har myrorna letat sig till husväggen istället där de går in i nån springa... Jag blir vansinnig på dessa myror!

Finns det någon som vet vad man kan göra för att få bort dem?

• Svar på tråden Hur blir man av med stackmyror i trädgården?
  • jojjo73

Testa att köpa myrdosor, dom ställer man ut i närheten så går myrorna in o hämtar gift i dom o tar till stacken o sen dör dom. Har funkar här i alla fall.

• Fröken Rosenknopp

Lövet2: Jo, det är samma myror vi har.

jojjo73: Dosor med myrr har vi provat på svartmyrorna vi har inne, men har inte funkat. Det medlet jag köpte på lantmännen var samma sak, fast utan dosa i princip. De skulle äta av det och sedan skulle hela boet vara utrotat inom 2-3 veckor sa de.

Har tyvärr inte funkat...

• lövet2

Vi har haft myrr runt huset, eftersom vårt största problem var att myrorna kom in och letade mat i köket. Myrren funkade i någon dag, men sedan hittade de en väg i genom. Kanel brydde de sig inte om. Giftdosor från Anticimex och några som vi köpte på ICA, höll ner antalet, men de tog liksom aldrig slut.
    Vi brände stockarna där myrorna bodde, men det finns minst ett bo till på baksidan av huset. Dessutom var det ett antal hemlösa myror som inte var inne i stockarna när vi brände dem. De myrorna flyttade in i väggen i stället. Våra senaste åtgärder har varit att spraya med Radar i ingången i väggen, och sedan har jag dragit streck med en Flugpenna på väggen där de gått. I nuläget ser det ut som att de kanske gett upp och flyttat någon annanstans, men det är svårt att säga säkert.

Jag har en blogg här på FL (Kampen mot myrorna), där jag försökt skriva in åtgärderna vi vidtagit och hur det utvecklat sig. Kolla gärna i den om du vill veta mer, för jag har säkert glömt en del saker!

• RiaRa

Det finns ett Myrr att vattna ut. Vi testade det då de små bestarna invaderade vår lillstuga på tomten.

Hela gräsmattan fullkomligen böljade, att stå still innebar att hela foten blixtsnabbt täcktes av bitande myror.
    Efter utvattningen, som skett en gång, försvann de. Jag ställde ut myrdosor innan, men de var inte direkt intresserade av det. 
    Jag duger, precis som jag är!
  • Fröken Rosenknopp

Tusen tack för tipsen hörni!!

• Fröken Rosenknopp

Läste sidan du länkade till ovan, och konstaterade att myrr c kanske är det vi borde köpt... För utrotning av myror utomhus. Myrr att vattna ut stod att det var för inomhusbruk. Idioter på lantmännen som påstår sig veta säkert och så ger de oss fel medel! Vi köpte nämligen myrr extra, som de äter av och boet ska utrotas helt av... pyttsan!

Ska ringa till lantmännen imorrn och kolla ifall de har myrr c.

Svar på tråden Hur blir man av med stackmyror i trädgården?