Tips mot förstoppning
Ngn som har nåt bra knep..Förutom de vanliga, motion, vatten osv..??:)
Ngn som har nåt bra knep..Förutom de vanliga, motion, vatten osv..??:)
Inhandla Linfrön, det får fart på det hela
Sluta med mjölk och mjöl.
mjölk o vitt mjöl stoppar upp. Så ta bort det vita brödet och mjölken i maten.
aa..kanske man ska testa..:) har fått problem nu i v.34..suck..trodde ja skulle slippa undan..:=)
Kiwi tipsade min barnmorska om. Päron är lösande. Sedan så klart fibrer, mycket vatten och röra på sig så mycket man orkar.
Käka pajala gröten _ finns recept på nätet.
Man skall ju dricka mjölk bla för kalkens skull, tar man kalk tabletter då istället?
Jag fick rådet om torkade aprikoser:)
Torkade aprikoser äter man väl för att de innehåller mkt järn!?
Plommon juice och kiwi är super!!!!
Jag har varit hård i magen i 20 veckor nu :) Så lite av mina tips nedan.
Morötter, kiwi och katrinplommon tillsammans med mycket vatten. Apoteket har jättebra frukt o fiber tabletter som man skall ta med mycket vatten till. Jag tog en varje kväll.
Innan jag gick och lade mig så drack jag ett stort glas vatten tillsammans med ett litet glas med turkisk youghurt med 2 matskedar linfrön och två matskedar psylliumfrön (loppfrön)
Psylliumfrön sväller i vatten och bildar en gelé som lägger sig längs tarmväggarna och får resten att glida förbi lättare.
När man väl sitter på toan så fick jag det bästa tipset härifrån FL. Frmför toastolen sätter man något så man får fötterna högre upp och en lite bättre "hukande" vinkel över toan. Jag har en tidningskorg som är cirka 20 cm hög. Fungerade nästa löjligt bra för mig första gången jag provade.
Förra veckan gick jag från hård i magen till tvärtom, så nu får jag vänja om mig ;)
Lycka till
okej..tack så jättemycke för svaren..har fått jättebra tips..blir nog att åka te apoteket imorrn å handla lite..:)
Tack så jättemycke!!
Kram å lycka till allihopa!!
Tips: Katrinplommon, torkade aprikoser, färsk frukt och drick mycket vatten så ska du se att det "löser sig."
Det fick jag som svar iaf.. :)
Hej!
Testa laktulos, finns på apoteket och är helt ok att att långtidsanvända under graviditeten. Det är ett sk bulkmedel som ger resultat först vid regelbunden användning. Har använt detta sedan vecka 8 och det fungerar bra, en otrolig lättnad både bildligt och bokstavligt!
Fullkornshavregrynsgrot med linfron i ar ocksa jattebra!
Plommon börjar ju mogna nu och är verkligen ätte bra för att få fart på magen!
Jag har rovat det mesta, till o med "Laktulos" från apoteket som inte fungerat...
Men färska plommon fungerar KANON!!!
Torkad frukt, jag har alltid en påse hemma och går och små äter och då fungerar magen som den ska.
Torkade aprikoser är de som hjälper bäst tycker jag!
Katrinplommor som du blötlägger på kvällen och äter upp på morgonen, helst innan du ätit något annat. Det har hjälpt mig varenda gång!!
Inolaxol på apoteket! Stabiliserar magen!
kom på att jag har ett recept som de använder på bla äldreboenden och ger gamlingarna som är så dåliga att de inte kan röra sig så mycket och få igång det hela den naturliga vägen.
Har dock inte testat själv utan det var en kompis som fick det från en sjuksköterska när hon låg inne
1,5 liter vatten
1,5 dl linfrö
2,5 dl fikon
2,5 dl katrinplommon
2,5 dl russin
blanda allt och låt det stå över natten. på morgonen sätter du till 0,5 dl vetekli och koka upp på låg värme i 10 min.
Används 2 matskedar på morgonen.
Kan stå i kylskåp och frysas in.
Käkar en mogen nektarin varje kväll och det håller magen igång.