När jag googlade hittade jag följande info:
Vi har en konflikt på arbetet gällande hund. Arbetsplatsen är ett gruppboende med 5 boende.
Personalen vill inte ha en vuxen hund samt en valp på vårt arbete. En i personalen vill ta med dessa, då hon arbetar heltid.
Vi tycker arbetet blir lidande då valpen ska passas, och då kan personen inte gå iväg och göra sitt jobb samt valpen ska ut och kissa titt som tätt, och all personal gillar inte hundar.
Facket säger att man inte får ha hund med sig. Men att i akutsituationer ska man kunna ta med sig hund samt barn och det kan man hos oss. Ska vi sluta för att hon ska få ha dem där eller ska hon lämna dem hemma?
Chefen har sagt att det ordnar sig men inget händer och det blir stor konflikt vilket inte är bra!
Var står det att man inte får ha hund på arbetsplats? Kan man ha det i akuta situationer? Vad gäller egentligen?
Svar: Hej,
Ni har helt rätt! Hundar har ju egentligen inget på arbetet att göra, och om de ska vara där så är det för att alla är överens om att det är OK. Finns det missnöje mot hundarna räcker det för att de ska vara förvisade från arbetsplatsen. Som du säger, vid akutsituationer kan man acceptera djur på arbetsplatsen, förutsatt att ingen blir allergisk.
Däremot finns det ingen föreskrift eller lagparagraf där detta finns preciserat, svart på vitt. Arbetsmiljölagen är lite mer övergripande än så: I Arbetsmiljölagen står att arbetsgivaren är ansvarig för att de arbetshygieniska förhållandena ska vara tillfredsställande. Där står också att ska ingen drabbas av ohälsa eller skada på jobbet (hundrädsla, allergi, hundbett?). Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall.
Det är anmärkningsvärt att det är ni i personalen som tycker att arbetet blir lidande för att hundarna behöver passning – det om något borde arbetsledningen reagera på! Arbetsgivare brukar verkligen vara mycket angelägna om just effektiviteten. Gå samman, ni som upplever detta som ett problem, ha med skyddsombudet och prata med arbetsledningen igen. Ledningen måste lösa detta, så ni undviker den storkonflikt/de massuppsägningar ni varnar för.
Lycka till!
Martine Syrjänen Stålberg, Arbetsmiljöforum
'
Det här gäller ju dock arbetsmiljölagen - om du har eget företag och du själv och dina anställda inte reagerar negativt på hunden så är det ju inte någon som kan säga något om saken, utom möjligen dina kunder.
Så länge du inte bjuder dina kunder på något från köket så kan det inte komma in hälsoaspekter i det hela heller, om jag förstått det rätt... Men där kan jag så klart ha fel.
Dock finns det ingen lag som förbjuder hundar på en arbetsplats.
Vet ju att jag kommit in i flera butiker där det ligger en hund bakom disken i affären.