• Tindra02

Är det nån här som blivit sjukskriven fast mammaledig?

Jag har fått karpaltunnelsyndrom och är i v 25. Är nu mammaledig och undrar som rubriken. Hur går man tillväga? Är det som vanligt? Är det svårt och få det beviljat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-07 15:10
    Glömde skriva oxå.
    Börjar jobba den 1/9 och havandeskapspenning börjar inte förrän 15/9
    Och känner nu att det situationen börjar bli olidlig
    Ville höra om nån gjort nått liknande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-08 13:31
    Nu har jag pratat med fk.
    NNä, jag fick inte vara sj.skriven om inte min man var hemma.
    Men skola jag in lillan så var det inga problem.
    Får se hur jag ska lösa det 1/9-14/9
    Kanske semester...
    Tacka för alla svar...

• Svar på tråden Är det nån här som blivit sjukskriven fast mammaledig?
  • Alyssa

Brydde mig aldrig om att sjukskriva mig när jag var mammaledig. Jag är ju ändå hemma o slipper jobba.
    Du kan ju ringa FK o fråga vad de säger om saken.

• Tindra02
    Svar på #1
    Alyssa skrev 2008-08-07 15:05:59 följande:
    Brydde mig aldrig om att sjukskriva mig när jag var mammaledig. Jag är ju ändå hemma o slipper jobba. Du kan ju ringa FK o fråga vad de säger om saken.
    Ok.
    Glömde skriva där uppe.
    Jag börjar jobba den 1/9 och havandeskap börjar inte förrän den 15/9.
    Men jag ska ta och ringa dom och höra...
    Tack!!!
  • Kalinka

Grundregeln vad gäller sjukskrivning under föräldraledighet är att den andra föräldern är föräldraledig istället. Du måste i princip vara oförmögen att ta hand om ditt barn. Naturligtvis finns det undantag, men det är grundregeln.

• Tindra02
    Svar på #3
    Kalinka skrev 2008-08-07 15:11:08 följande:
    Grundregeln vad gäller sjukskrivning under föräldraledighet är att den andra föräldern är föräldraledig istället. Du måste i princip vara oförmögen att ta hand om ditt barn. Naturligtvis finns det undantag, men det är grundregeln.
    Jaha ok
    Så då får han vara hemma dom 2 veckorna tills havandeskapet går in?
  • Kalinka
    Tindra02 skrev 2008-08-07 15:12:36 följande:
    Svar på #3
    Jaha ok Så då får han vara hemma dom 2 veckorna tills havandeskapet går in?
    Svårt att svara på. Sjukdomstillståndet måste vara så att du inte kan ta hand om ditt barn. Det är inte så enkelt att han kan bara vara hemma. De jag vet som blivit sjukskrivna under föräldraledighet har varit helt självklara fall, som post-partumdepression, där mamman knappt klarar av att få i sig mat själv.

Men om du har en läkare som vill skriva ett sjukintyg där h*n intygar att du är oförmögen att ta hand om ditt barn, och den andra föräldern är hemma, så borde det fungera.
  • Tindra02
    Svar på #5
    Ok.
    Ringde fk nu, stängt
    Får ringa imorn och höra...
    Tack för hjälpen...
  • Carro29

Men om du börjar jobba 1/9, kan du inte vara sjuk som "vanligt" då, alltså att du sjukanmäler dig till jobbet? Om du skaffar ett läkarintyg? Du skulle ju lika gärna kunna ha haft influensa mellan 1/9 fram till havandeskapspenningen.

• Tindra02
    Svar på #7
    Carro29 skrev 2008-08-07 15:33:35 följande:
    Men om du börjar jobba 1/9, kan du inte vara sjuk som "vanligt" då, alltså att du sjukanmäler dig till jobbet? Om du skaffar ett läkarintyg? Du skulle ju lika gärna kunna ha haft influensa mellan 1/9 fram till havandeskapspenningen.
    Jo jag får göra själv första veckan sen gå via smvc sen...
    Måste ju ha läkarintyg.
    Men hade jag jobbat nu så hade jag inte fixat det.
    Trodde det funka samma när man är mammaledig...
  • ploppviola

Int nu men 99 då jag var mamma ledig o trillade ner från en trappa, då visste jag inget om saken men då sa läkaren att inte ska du slösa på dina mammadagar jag sjukskriver dig...

Du är värdefull
  • Tindra02
    Svar på #9
    ploppviola skrev 2008-08-07 15:38:42 följande:
    Int nu men 99 då jag var mamma ledig o trillade ner från en trappa, då visste jag inget om saken men då sa läkaren att inte ska du slösa på dina mammadagar jag sjukskriver dig...
    Ååå det finns underverk alltså
    Får se vad fk säger imorn...
  • ploppviola

Ja men detta var som sagt 99 men jag önskar dig lycka till iaf!

Du är värdefull
  • Tindra02
    Svar på #11
    ploppviola skrev 2008-08-07 15:44:42 följande:
    Ja men detta var som sagt 99 men jag önskar dig lycka till iaf!
    Jo det klart, har ju hänt en del på den fronten nu Fundersam
  • aman

Jag var på förlossningen igår där läkaren sa att hon sjukskrvit mig om jag jobbat men eftersom jag är hemma med barnen så ska jag bara ta det så lugnt jag bara kan. Lugnt med en 1-åring och en snart 3-åring???!!!
    Om jag bara hade haft ett jobb att gå till... Min barnmorska bokade en tid till en annan läkare nästa vecka för att se om jag kan bli sjukskriven ändå. Skulle jag bli det så måste min äldsta dotter få gå på dagis nu, vilket hon inte får annars då det har sommarstängt för alla 15timmars barn.
    Vore trist om min man måste ta ut dagar istället. Återstår att se helt enkelt.
    Lycka till!

• Rogersälskling

Jag lider av polyartrit, en ledsjukdom, och ca 6 månader efter att jag fött min son så blev jag akut sämre, kunde inte ens lyfta honom eller byta blöja. Jag hade inget jobb då, men jag blev sjukskriven i 5 veckor. Min reumatolog sa också att man inte ska ta föräldradagar till det utan dom är till för att tillbringa med sitt barn! Likadant sa Försäkringskassan! Min sambo kunde inte vara hemma på heltid då eftersom han bara hade ett vikariat och var rädd att inte få fast tjänst, men det var helt OK att min mamma, mormor och svåger hjälptes åt att ta hand om min son. Detta var hösten -07.

• Tindra02
    Svar på #13
    aman skrev 2008-08-07 20:45:01 följande:
    Jag var på förlossningen igår där läkaren sa att hon sjukskrvit mig om jag jobbat men eftersom jag är hemma med barnen så ska jag bara ta det så lugnt jag bara kan. Lugnt med en 1-åring och en snart 3-åring???!!!Om jag bara hade haft ett jobb att gå till... Min barnmorska bokade en tid till en annan läkare nästa vecka för att se om jag kan bli sjukskriven ändå. Skulle jag bli det så måste min äldsta dotter få gå på dagis nu, vilket hon inte får annars då det har sommarstängt för alla 15timmars barn.Vore trist om min man måste ta ut dagar istället. Återstår att se helt enkelt.Lycka till!
    Hoppas det löser sig...
    Det är ju det jag oxå tycker, det med f-dagarna.
    Varför slösa på dom när man mår dåligt?
    Visst kan jag använda dom, inte för det men ändå...
    Som nästa inlägg skrev, dom är till för att umgås med sitt barn...
    Min grabb ska börja nu när skolorba börjar.
    Och blir jag sj.skriven ska jag ha han på mina arbetstider.
  • Tindra02
    Svar på #14
    Rogersälskling skrev 2008-08-07 21:26:09 följande:
    Jag lider av polyartrit, en ledsjukdom, och ca 6 månader efter att jag fött min son så blev jag akut sämre, kunde inte ens lyfta honom eller byta blöja. Jag hade inget jobb då, men jag blev sjukskriven i 5 veckor. Min reumatolog sa också att man inte ska ta föräldradagar till det utan dom är till för att tillbringa med sitt barn! Likadant sa Försäkringskassan! Min sambo kunde inte vara hemma på heltid då eftersom han bara hade ett vikariat och var rädd att inte få fast tjänst, men det var helt OK att min mamma, mormor och svåger hjälptes åt att ta hand om min son. Detta var hösten -07.
    Blev du sj.skriven då?
    Alltså, det blev godkänt?
  • akristiansson

är du mammaledig eller går du på havaneskap?   jag tycker du ska försöka få igenom sjukskrivningen för att inte slösa på mammadagar.

jag har en kompis som är sjukskriven och han är pappa ledig istället men man kan inte vara både mammaledig och sjukskriven men om du går på havaneskap så kan du ju avbryta den och vara sjukskriven istället.

• Tindra02
    Svar på #17
    akristiansson skrev 2008-08-07 23:08:51 följande:
    är du mammaledig eller går du på havaneskap?   jag tycker du ska försöka få igenom sjukskrivningen för att inte slösa på mammadagar.jag har en kompis som är sjukskriven och han är pappa ledig istället men man kan inte vara både mammaledig och sjukskriven men om du går på havaneskap så kan du ju avbryta den och vara sjukskriven istället.
    Nä jag är mammaledig.
    Havandeskap är ju istället för sjukskrivning.
    Och det får jag ju den 15/9, därför jag undrar om man kan vara sjukskriven nu istället.
    För hade jag jobbat nu så hade det aldrig gått och hade ju då blivit sj.skriven istället...
  • akristiansson

jag tycker att du ska prata med fk jag har en kompis som va sjukskriven istället.

Svar på tråden Är det nån här som blivit sjukskriven fast mammaledig?