• underverket 06

Någon som fått låna till pantbrev och lagfart?

Jag trodde vi skulle få låna till pantbrev och lagfart, men ringde idag och kollade med SBAB, där vi har lånelöfte och de sade att vi inte får låna till det. Vi lånar 95% av priset på huset, så det är kanske därför. Lånar man bara 90% kanske man får låna. Ska höra med Ikanobanken imorgon, får där kan man också låna till 95% av bostadspriset?

Någon som fått låna till pantbrev och lagfart och i såfall hos vem har ni bostadslånet?

• Svar på tråden Någon som fått låna till pantbrev och lagfart?
  • TereseW

Vi fick låna till allt, och lite till för att vi skulle renovera. Vi köpte ett renoveringsobjekt. Nu har vi värderat om så att vi har nästan inga topp lån kvar.

• Längtandsfull

vi fick låna till ALLT...

Hela köpekillingen, pantbrev och lagfart.
    Lånade även till handpenningen..

Vi lånar från Dnb Nor men dessa vilkor gäller bara till 20 Augusti sen ändrar dom det...

• TereseW

Vi lånade på handelsbanken. Men då viste de att husen i vårat område började att stiga. Vi berättade för dem vad vi hade tänkt göra med de pengar vi lånade, vi renoverade bytte fönster och att vi skulle värdera om huset efteråt.

Men det här var för ett par år sedan och de har blivit mycket hårdare nu efterssom att ränterna är på väg att stiga. De vill ju vara säkra på att de kan få tillbacka sina pengar

• underverket 06

Japp, tiderna är ju annorlunda nu. Ringde till Dnb Nor men de har redan ändrat sina låneregler, så man får bara låna upp till 90% av huspriset och inget lån till pantbrev och lagfart. Tidigare kunde man låna upp till 105%, alltså man kunde låna mer än till vad huset kostade.

• erreon

till vårt första hus lånade vi hela beloppet till huset + till pantbrev och lagfart.... hade då swedbank. nu har vi nordea och har betalt 10% kontant + betalt pantbrev och lagfart kontant.

• skåne tjej

Jag tycker det är bra att bankerna skärpt reglerna lite grann. ska man ha råd med hus så borde man kunna betala pantbrev och lagfart själv.
    Jag har aldrig frågat vad som gäller då jag köpt fastigheter, utan banken har tagit för givet att man haft dessa pengar kontant.

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män. (Coco Chanel 1883-1971)
Svar på tråden Någon som fått låna till pantbrev och lagfart?