• mammutten81

Hur känns det när man håller på att få ont i blindtarmen?

Dum fråga kanske, och svår att svara på kan jag förstå.
    Är väl lite hypokondrisk när det gäller den där tarmen, som inte är en tarm om ag minns rätt.
    Sak samma i allafall, HUR käns det?

Ibland kan jag få "lite" ont, och så går det över, då tänker jag att den kanske börjar bli lite dålig..haha, jag vet fånigt.
    Men just nu kom det bara "pang", fast nu känns det nästan kallt där, inte som det brukar, och det gör inte ont längre.
    Säkerligen bara gaser, men ändå.

Har ju hört skräckisar om folk som brustit den och höll på att dö.
    Och att vissa får JÄVLIGT ONT medan andra kände mindre.

SÅ kör på, förklara.

• Svar på tråden Hur känns det när man håller på att få ont i blindtarmen?
  • mammutten81

Nähä, ingen som opererat bort blindtarmen!

Gud vad bra!

• ennie

Typiska symtomet är att smärtan börjar under bröstbenet för att sen förflytta sig ned mot höger sida.

• ennie

Typiskt enligt sjukvården sjukvården alltså.

• mammutten81

Oh, tack för en tapper medlem som svarade.

• sophiie

ja har opererat bort den lille rackaren :)
    Innan jag/vi visste att det var blindtarmen, gjorde doktorn ett test, tryckte över blindtarmen, när han tryckte ner handen frågade han om det gjorde ont. Det gjorde det inte, och sen tog han bort handen snabb. oj oj, va det gjorde ont. Skrek av smärta.. Han sa att det mest troligaste var blindtarmen, åkte då in till akuten (jag gick så fint till vårdcentralen efter en natt av smärtor och ett illamående utan dess like).

• mammutten81

Bra att veta, då lär det knappast vara det, jäkla hybris jag har om blindtarmen.

• sophiie

Kan ju även vara luft i tarmarna.
    För den natten jag låg i smärtor ringde jag vårdguiden eller va de heter. Hon sa ta det lugnt bara luft i tarmarna.

Kan ju vara det, om din smärta kommer och går.

• ennie

Kan skriva vad som står i min kirurgibok om blindtarmsinflammation:
    Patienten är oftast 15-30 åå. Smärtan är konstant och en alltmer molande värk i buken. Rätt snart efter symtomdebuten börjar patienten känna sig sjuk, må lite illa, tappa aptiten, känna sig varm och ha svårt för att koncentrera sig. Illamående och någon enstaka kräkning är vanligt. Däremot inte upprepade kräkningar. Diarrébesvär finns hos 10-20% av patienterna. Vissa patienter beskriver besvär över täta/och eller smärtsamma trängningar till vattenkastning. Besvären förrvärras under timmarnas gång och patienten brukar söka sjuikvård ½-1 dygn efter smärtdebut.

• mammutten81

Phu, NU känne rjag mig lung!

Svar på tråden Hur känns det när man håller på att få ont i blindtarmen?