• Linnea84a

min sons naglar ramlar av????

för ett tag sen började min son få ett vitt streck nästan i varje nagel, trodde han hade slagit i från början men härom dagen så såg jag att flertalet av hans naglar börjar lossna, inne vid nagelbanden blir det först som en luftficka, ungefär som när mina gelé naglar skulle av=)
    å igår åkte första nageln av å fler är på väg..någon som varit med om det? har fått en läkar tid på tisdag då dom på bvc inte hade en aning om vad det kan vara..om det berodde på vitamin brist så tyckte hon på bvc att han även borde tappa hår vilket han inte gör...

• Svar på tråden min sons naglar ramlar av????
  • ebben

låter inte normalt! att man har vita streck eller prickar har ju många utan att för det tappa naglarna.
    Jag skulle ringa o be att få komma till läkare på sjukhus.Beror ju på var du bor o hur ditt bvc funkar,men där kan de ju oftast inte göra nåt.

• Linnea84a

skulle träffa läkaren på bvc på tisdag..han är en vanlig läkare på min vårdcentral. dom tyckte inte det var akut så det är väl bäst att vänta tills på tisdag, tycker det e lite obehagligt att dom bara ramlar av sådär...

• ebben

förstår det!! att du tycker det är obehagligt alltså.

• natta84

Ja de låter konstigt, men det behöver inte vara nå allvarligt för det men klart du blir orolig. Har aldrig hört nå liknande förut.

• Linnea84a

ska försöka ringa till ett ställa i stan..dom har lite bättre personal och utbildade barn läkare, känns tryggare omman fick prata med dom

• Linnea84a

ringde ner till stan nu, hon hade aldrig varit med om det men sa att vi skulle gå på tisdag å kolla vad det kan bero på..att dom kanske skulle få skicka vidare han till hud och att det kunde bero på att det blivit något fel från början..jaja det e inte mkt att fundera på förräns på tisdag=)

• natta84
    Linnea84a skrev 2008-08-08 08:42:24 följande:
    ska försöka ringa till ett ställa i stan..dom har lite bättre personal och utbildade barn läkare, känns tryggare omman fick prata med dom
    Ja de tycker jag du ska göra. Bättre att prata me riktiga barnläkare.
  • Linnea84a

ja det kanske det kan vara..det har
    jag inte tänkt på...

HelleGbg skrev 2008-08-08 08:53:28 följande:
    svamp???
  • Linnea84a

finns det ingen som varit med om att bara tappa naglar sådär??

• ladythewinter

Men hu vad läskigt.. har aldrig hört talas om.. Du får skriva sen vad läkarna sa..

• Linnea84a

vi var hos dr och tog prover på hans ämnesomsättning och lite vitaminer eller vad det var å allt såg bara bra ut. sen när vi funderade lite så kom vi på att han kanske en månad innan hade haft lite feber och tappa hud i händer och fötter så den infektionen satte sig troligtvis i naglarna så när dom växte ut var dom så tunna och dåliga så dom åkte av. men nu har han fina naglar igen=) den sista tå nageln åkte förra veckan=)

• ejja81

min kompis hade lika dant på sin son,,,
    han hade oxå hat mul å klövsjukan strax innan detta hände,,,,,

men inget som konstaterades

• lenahg74

exakt så där har min son nu...han har tappat tre naglar och två till på väg att ramla av....han hade också höstblåsor(hand-fot-mun-sjukan) för en tid sedan och tappade då skinn på både händer och fötter....

• Linnea84a

då kanske vi, utan läkares hjälp har hittat en *följd sak* till det där när dom tappa skinn=)

lenahg74 skrev 2008-10-29 18:23:00 följande:
    exakt så där har min son nu...han har tappat tre naglar och två till på väg att ramla av....han hade också höstblåsor(hand-fot-mun-sjukan) för en tid sedan och tappade då skinn på både händer och fötter....
  • HannaMia84

Hittade denna gamla tråd när jag googlade. Min son är 1,5år och har exakt likadant. Då behöver jag nog inte vara orolig :)

• maja11

hej! min dotter på ett har också tappat naglar , har också haft hand-mun- sjukan, men för ganska länge sedan och väldigt smärtfri med bara få blåsor.
    det konstiga är att jag också tappar naglar, på samma vis som henne. det börjar i nagelbandet, eller mitt på nageln som en liten öppning, som blir större, som en ficka, och långsamt växer ut.
    läkaren säger att det inte ser ut som svamp, men har inte fått det kliniskt konstaterat.
    konstigt!
    nån annan?

• Krasut

Spännande! Har de senaste dagarna sett att sonens naglar såg konstiga ut på flera fingrar. Jag funderade på om han hade klämt sig men det är 3 fingrar på ena handen och ett finger på andra handen. Letade runt och hamnade i den här gamla tråden. Det är precis som ni beskriver att naglarna lossnar (skivar sig) från nagelbandet. Under ser det friskt ut. För 1-2 månader sedan hade han blåsor runt munnen som jag misstänkte var höstblåsor men bvc-sköterskan kände inte igen utslagen utan sa bara att de säkert skulle försvinna på några dagar. Efter att ha läst här känns det rimligt att det finns ett samband!!

• sweetbird

Jag har haft så. I vuxen ålder. Börja äta vitaminer och kalcium . Och drack mer mjölk. Och de försvann! De kändes väldigt obehagligt när de först blev små hål på nageln oftast började de längst upp och sen vart hålen större och nageln skivade sig

Svar på tråden min sons naglar ramlar av????