• Rackartuss

VARFÖR låter och sprattlar hon i sömnen, och NÄR försvinner det?

Jag håller på att bli galen av sömnbrist.

Har en nästan 3 mån gammal tjej som alltid sovit ljudligt och livligt på nätterna. De mest störande ljuden, "krystningarna", har försvunnit sedan jag börjat ge magmassage och semperdroppar och slutat med mjölkprodukter. (Detta efter att ha läst "Stånk, stön och vift"-tråden (www.familjeliv.se/Forum-3-20/m32853912-4.html)

Men hon låter och sprattlar fortfarande en hel del på nätterna. Suckar och gnyr och armarna far upp i ansiktet och benen hit och dit. Kan det fortfarande vara magrelaterat eller drömmer hon? Får hon för mycket intryck på dagarna som yttrar sig så här på nätterna?

När hon tar sina 30 minuters tupplurar på dagtid så sover hon lugnt och sansat.

Ni som haft sprattelbebisar, när försvann detta? Eller får man räkna med att de beter sig så här tills de blir tonåringar heeh?

• Svar på tråden VARFÖR låter och sprattlar hon i sömnen, och NÄR försvinner det?
  • Diorlover

Det är nog som hon drömmer. tro mig det fortsätter. vi sover vägg i vägg me vår son. han ligger å sparkar i väggen på natten han är bara 18 mån.

• Lisa 68

Min blev väldigt störd av sitt sprattlande, kom aldrig ner i djupsömn utan blev hela tiden väckt av sig själv. När jag la honom på mage slutade. Sen dess har han sovit gott precis som sina systrar som också varit magsovare.

• Rödtott

Min 4,5 månaders lever om väldigt mycket i sömnen.(Skäller, viftar förflyttar sig runt i sängen, gnyr etc) Men det gör jag också, och min pappa. Så det är kanske ínte säkert att det försvinner?

• Rackartuss

Hmmm, jag är rädd att jag inte kommer att vänja mig vid detta. Dessutom så är hon precis som din grabb Lisa 68, dvs väcker sig själv. Så jag vill verkligen att det ska upphöra. Hon sover lugnare när vi "kilar fast" henne så att hon sover på sidan, men då måste man lägga något både bakom ryggen och framför magen, så att hon inte vänder sig på rygg själv. Känns lite taskigt att göra så och därför gör jag inte det så ofta längre.

Men magläge har jag inte provat mer än vid ett par tillfällen på dagtid då jag kan titta till henne. Måste man inte skaffa andningslarm om man kör magläge på natten?

Lisa 68, hur ligger din med huvudet när han ligger på mage. Min ligger liksom lite för rakt tycker jag, näsan är nästan nere i madrassen... skulle önska att hon låg så att huvudet var mer i sidoläge, men det kanske gör ont för dem?

• Diorlover

pröva att lägga ett täcke runt om henne som en "livmoder" alltså vid kanterna blir trängre och skönare eller vira in henne i en filt..

• carola1977

Lisa 68 skrev 2008-08-08 11:14:29 följande:

Min blev väldigt störd av sitt sprattlande, kom aldrig ner i djupsömn utan blev hela tiden väckt av sig själv. När jag la honom på mage slutade. Sen dess har han sovit gott precis som sina systrar som också varit magsovare.
    Vi hade det precis likadant så Emilia fick börja sova på mage när hon var några veckor, annars blev det ingen sömn för någon i familjen. Nu är hon nästan 2 år men är fortfarande rätt livlig i sömnen så det är tur att hon fått eget rum .
  • Lisa 68
    Rackartuss skrev 2008-08-08 11:50:35 följande:
    Lisa 68, hur ligger din med huvudet när han ligger på mage. Min ligger liksom lite för rakt tycker jag, näsan är nästan nere i madrassen... skulle önska att hon låg så att huvudet var mer i sidoläge, men det kanske gör ont för dem?
    Eftersom hon är 3 månader bör hon ju kunna vrida huvudet självmant. Han började ligga på mage när han ca va 3v. Han har hela tiden vridet huvudet från sida till sida. Ibland rakt ner som du skriver men oftast åt sidan. Låt henne ligga mycket på mage när hon är vaken så kan du se hur hon vrider sig.
  • ModestyBlaze

Hej, detta är ett typiskt beteende för just "ryggsovare" om fladdrar med armar och ben, man brukar kalla det "fallreflexen". Denna utlöses just oftast på rygg och brukar försvinna när barnet är så stort att det kan vända sig självt och fortsätta sova på mage.

Så gör ditt barn tjänsten att köpa eller hyra ett andningslarm och låt henne sova på mage tycker jag. Sova måsta ju alla människor få göra, allt annat är faktiskt tortyr tycker jag.

www.andningslarm.se

Sov Gott!

• Rackartuss

ModestyBlaze - ja vi ska nog ta oss en rejäl funderare på detta med andingslarm och låta henne sova på magen. Men man blir ju lite skraj när man läser om PSD... även om sannolikheten att drabbas är väldigt låg så är ju konsekvensen galet hög.

• miomamma

Men nu är det ju så att ryggläge inte är en garanti för PSD! Larmet gör att du iallafall har chans att rädda ditt barn! Så Magläge och LARM så kommer ni att sova gott hela familjen.

• Tigerwoman

Vår son var en sprattel-bebis, och det försvann inte någotsånär förrän han var TVÅ OCH ETT HALVT ÅR! Han började som din dotter, sedan började "propellern" i sängen, sedan kom "sitta-upp-och-slänga-sig-ner" stadiet, sedan sparka i väggen, sedan prata i sömnen och fäkta med armar och ben. Jag var övertygad om att han hade något slags nerv-sjukdom! Ja herregud, men nu sover han i alla fall...

• Rackartuss

Tigerwoman, det lät som ni haft det jobbigt, även om jag måste småskratta lite åt din beskrivning av de olika stadierna.

Jag har också funderat i banorna att det kan vara någon form av störning som gör att hon sprattlar så mycket på natten. När man inte själv sover så bra, så har man ju tid att ligga och analysera fram alla möjliga tänkbara och otänkbara orsaker.

Svar på tråden VARFÖR låter och sprattlar hon i sömnen, och NÄR försvinner det?