• Gila

Måla på laminat?

Vi har fula gamla innedörrar hemma hos oss som vi skulle vilja byta.Har funderat på att försöka måla om dem.. Grejen är att de är typ laminatliknande material(heter säkert nått annat)..alltså inte riktigt trä. Men har hört någon som tex målat om sin malm säng från ikea o de är ju samma typ av material..

Kan de funka? slipa och tvätta ordentligt o sen måla? Nån som har gjort nåot liknande?

• Svar på tråden Måla på laminat?
  • Vickan I

Jag målade om mina spegeldörrar som var mörkbruna till vita när jag flyttade in i min lägenhet. Vet ej om det var "äkta" trä eller som "malm-sängen" , men bra blev det iaf!

google it goddammit!!!!
  • Kajsa K

Skulle också vilja veta, vill måla om luckorn i badrummet som inte är i äkta trä.

• nova lee

det ska nog gå bra. jag har målat om vårt "Lack"bord från IKEA och det är ju av ngt laminatliknande material. rugga bara upp ytan först med ett sandpapper och måla med grundfärg innan snickerifärgen så sitter det.
    (jag slarvade iofs lite när jag målade bordet- målade på direkt med oljebaserad lackfärg utan att vare sig slipa/tvätta/grunda och det har hållt jättebra ;D)

• Moster apa

Annars finns det ju fästfärg att köpa som man kan måla på ställen där man tror att färgen kan få svårt att fästa. Tror dock inte att det bör vara några problem annat än att det är svårt att få snyggt. Jag skulle satsa på nya dörrar. Kolla på blocket. Dörrar har ju ofta standardstorlekar. Du kan ju hitta något snyggt begagnat där.

Svar på tråden Måla på laminat?