• LillaJag76

Lovikka vantar.

Håller på och stickar lovikkavantar - jättekul
    Jag läste på någonsida att de la vantarna i såpavatten- varför??+
    Hur ska jag sköta vantarna...

• Svar på tråden Lovikka vantar.
  • Krabbolina

ååååh jag vill också sticka sådana vantar. Jag stickade ett par i högstadiet. Är det svårt? Dyrt?

• Ingelalala

Vet att man brukar lägga saker av ull i såpavatten då man oavsiktligt har krymt dom..

• LillaJag76

Krabbolina: jag tycker inte det är så svårt - har stickat till och från sedan jag var 10 år. garnet till ett par vantar kostar ca 100 kr. jag köpte i en garnbutik men vet att ica maxi kan ha.

• Garderobshylla

Man lägger dom i såpa och vatten och sedan gnuggar man dom så att ullen tovar ihop sig, det ska bli nästan som filt, och då blir dom vindtäta...

Ingalalala: har du krympt något i ull kan du inte göra något åt det, däremot ska du helst enbart tvätta saker i ull i just såpa och ljummet vatten.

• Garderobshylla
    LillaJag76 skrev 2008-08-08 16:12:20 följande:
    Krabbolina: jag tycker inte det är så svårt - har stickat till och från sedan jag var 10 år. garnet till ett par vantar kostar ca 100 kr. jag köpte i en garnbutik men vet att ica maxi kan ha.
    100 kr o_O ett nystan kostar här ikring fyrtio kr SOM MEST!
  • LillaJag76

Garderobshylla: Jag skrev att garnet kostar ca 100 kr till ett par vantar - dvs ca 50 kr härvan - beror på var man köper någonstans. jag köpte för 48 kr härvan....

Nu letar jag efter rosa lovikka garn.

• Garderobshylla
    LillaJag76 skrev 2008-08-08 19:29:21 följande:
    Garderobshylla: Jag skrev att garnet kostar ca 100 kr till ett par vantar - dvs ca 50 kr härvan - beror på var man köper någonstans. jag köpte för 48 kr härvan....Nu letar jag efter rosa lovikka garn.
    vad små härvor du måste hitta då om du måste ha två! för mig räcker en härva!

Jag brukar köpa lovikkagarn på ullspinneriet och där har dom andra sort, för tjugo spänn, där har dom ALLA färger
  • Krabbolina

är det fyra trästickor som gäller?
    Kan man göra lovikkahalsduk? Jag älskar min Lovikkamössa!

• LillaJag76

Det behövs fem stickor....

har ullspinneriet någon hemsida.
    Skulle vilja ha tag på billigare lovikka garn...

• Jomppelina

Historiken kring lovikkavantarna är rätt så rolig. Tyvärr har alla kopior försatt själva lovikkavanten AB i konkurs (om inte de har återuppstått förstås), jag är nästan lite förvånad över att man får använda begreppet lovikkavantar etc på mönster och liknande då äkta lovikkavantar är tillverkade i lovikka och är ett skyddat varumärke; om det fortfarande är skyddat efter en konkurs vet jag inte.

www.junosuando.net/lovikka/erikaa.php

• Garderobshylla
    LillaJag76 skrev 2008-08-09 07:20:12 följande:
    Det behövs fem stickor....har ullspinneriet någon hemsida.Skulle vilja ha tag på billigare lovikka garn...
    vet inte, det är ett så litet ullspinneri lokalt där jag bor, men googla kanske du hittar!
Svar på tråden Lovikka vantar.