• Crista

Barnvänliga middagar, gärna både snabba och billiga...

Jag har tröttnat på det 30-tal rätter som går i en evig loop här hemma. Vill ha tips på bra vardagsmat; barnvänlig och gärna både snabb och billig...

• Svar på tråden Barnvänliga middagar, gärna både snabba och billiga...
  • Crista

Vad konstigt det blev - inlägget skickades iväg innan jag var klar. Jag ville tillägga att jag hoppas detta kan bli en inspirationstråd för fler än mig. Jag återkommer med egna tips till er.

• DCLXVI

-Grillade köttfärspett, blanda i t.ex oliver, lök, ost, soltorkade tomater i smeten. Kläm fast på grillspett. Servera med t.ex tzatziki, klyftpotatis.

- Fiskpinnar i tunnbröd. Lägg ruccola, champinjoner, rödlök, tomato paprika på ett mjukt tunnbröd. Lägg på 4 stekta fiskpinnar, klicka över pesto. Rulla ihop och ät.

-Köttfärsfyllda paprikor.

- Pastasås på en vitlökscantadouburk, en creme fraiche burk och frästa färska champinjoner.

• Crista

Här kommer en kanongod och superenkel majssoppa med quesadillas (modifierat recept från Leila Lindholm):

2 burkar à 340 g majskorn
    4 msk olivolja
    1 liter vatten
    2 dl vipsgrädde
    1 rågad msk tacokrydda
    lite svartpeppar

Stek majsen i olivolja i en kastrull tillsammans med tacokrydda. På med buljong och grädde. Mixa (helst i kannmixer).

Quesadillas:
    4 stora tortillabröd
    2 dl riven ost
    1 tärnad avokade
    lite skivad vårlök (kan uteslutas)
    gärna lite hackad röd chili

Lägg ihop tortillabröden två och två, med fyllningen emellan. Stek någon minut på varje sida, gärna i olivolja. Dela i små tårtbitar och servera till soppan.

Svar på tråden Barnvänliga middagar, gärna både snabba och billiga...