Barnvänliga middagar, gärna både snabba och billiga...
Jag har tröttnat på det 30-tal rätter som går i en evig loop här hemma. Vill ha tips på bra vardagsmat; barnvänlig och gärna både snabb och billig...
Jag har tröttnat på det 30-tal rätter som går i en evig loop här hemma. Vill ha tips på bra vardagsmat; barnvänlig och gärna både snabb och billig...
Vad konstigt det blev - inlägget skickades iväg innan jag var klar. Jag ville tillägga att jag hoppas detta kan bli en inspirationstråd för fler än mig. Jag återkommer med egna tips till er.
-Grillade köttfärspett, blanda i t.ex oliver, lök, ost, soltorkade tomater i smeten. Kläm fast på grillspett. Servera med t.ex tzatziki, klyftpotatis.
- Fiskpinnar i tunnbröd. Lägg ruccola, champinjoner, rödlök, tomato paprika på ett mjukt tunnbröd. Lägg på 4 stekta fiskpinnar, klicka över pesto. Rulla ihop och ät.
-Köttfärsfyllda paprikor.
- Pastasås på en vitlökscantadouburk, en creme fraiche burk och frästa färska champinjoner.
Här kommer en kanongod och superenkel majssoppa med quesadillas (modifierat recept från Leila Lindholm):
2 burkar à 340 g majskorn
4 msk olivolja
1 liter vatten
2 dl vipsgrädde
1 rågad msk tacokrydda
lite svartpeppar
Stek majsen i olivolja i en kastrull tillsammans med tacokrydda. På med buljong och grädde. Mixa (helst i kannmixer).
Quesadillas:
4 stora tortillabröd
2 dl riven ost
1 tärnad avokade
lite skivad vårlök (kan uteslutas)
gärna lite hackad röd chili
Lägg ihop tortillabröden två och två, med fyllningen emellan. Stek någon minut på varje sida, gärna i olivolja. Dela i små tårtbitar och servera till soppan.