• fritzie76

Våtrumsskivor?

Är det någon här som satt våtrumsskivor i badrummet? Vad har ni då på golvet? Våtrumsmatta? Är ni nöjda med detta?

Vi är sugna på att sätta detta i vårt badrum istället för vanlig våtrumstapet. Men vi har aldrig hört talas om detta innan. Är det mattläggare som man kan anlita till att sätta upp skivorna?

• Svar på tråden Våtrumsskivor?
  • Fille Fjonkan

Vi har inte satt upp våtrumsskiva. Svarar ändå

Vi tänkte sätta våtrumsskiva i vårt duschrum och ha våtrumsmatta på golvet. Men vi fick rådet att välja kakel istället. Jag ville först inte ha kakel för att vi bor i ett gammalt trähus. Det känns osäkert med kakel om huset kan röra sig. Men en rörmokare menade att kakel är det bästa alternativet ändå. Bara man har rätt skivor under och våtspärrar korrekt. Han hade i och för sig aldrig hört talas om våtrumsskivan...

I vårt fall blir det dessutom inte dyrare att kakla än att sätta upp våtrumsskivor. Vi har en vattenskada och försäkringen täcker allt utom ytmaterial. Vi kommer få rätt sorts skivor insatta utan kostnad (om de nu kan hålla reda på vad för sorts skivor man får och inte får ha nu - det verkar ju vara en djungel med nya regler från månad till månad). Och kakel, fog, fästmassa och våtspärr beräknas kosta lika mycket eller mindre än det hade kostat att sätta upp våtrumsskivor.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • fritzie76

Jaha, är det så dyrt! Då får vi kanske släppa den tanken och ta våtrumstapet som vi tänkt från början. Men lite synd är det för våtrumsskivan såg så fin ut. Ska vi ha kakel måste vi sätta nya gipsskivor och det kostar för mycket tycker vi.

• Fille Fjonkan

Jag vet inte exakt vad de kostar. Jag såg en annons från Bauhaus där det stod 300 per kvm (eller var det 400? är osäker). Men eftersom vi inte behöver bekosta skivorna bakom blir det inte dyrare att kakla. Jag har hittat kakel jag gillar för 200 per kvm. Det finns ju betydligt dyrare kakel än så, så det hade ju kunnat bli mycket dyrare för oss att kakla

Men jag håller med om att med om att de är fina. Jag gillade speciellt den med smala vita liggande "plattor" och den med stora "plattor" och bård av den tidigare varianten.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • fritzie76

Jag tror att det kostar 400 kr/kvm så det är kanske ganska dyrt. Men om vi ska kakla så måste vi sätta nya reglar och nya skivor så det tror jag blir ganska dyrt för vi kan inte göra det själv.

Vi får väl se hur vi gör men när jag sett hur fina våtrumsskivorna är så känns det inte så bra att sätta våtrumstapet.

Vi ska kolla upp vad det kommer kosta och om vi kan fixa någon som vill göra det. Jag vet inte om målarna som vi tänkte anlita gör det.

• Emilie och Lorant Stenberg

Våtrumsskiva är ganska smidigt. Enligt nya branschreglerna får ni inte sätta vanliga kartongbeklädda gipsskivor utan det är minerit eller vissa nya gipsskivor som får användas endast. Så ni kommer per automatik ha lite underarbete vid badrumsrenoveringen.

Det går att använda olika underlag på golvet, kakel, våtrumsmatta etc. Men vill ni komma prisvärt undan kan just våtrumsmatta på både golv och väggar kanske vara ett alternativ? Speciellt om ni ändå vill ta dit hantverkare så kontakta en vettig firma som kan lägga våtrumsmatta i ert rum. Då har ni i sig direkt godkänt ytskikt och fuktspärr. Dessutom oftast väldigt prisvärt och dagens mattor finns i många olika varianter så ni bör hitta något som passar

MVH Emilie

• fritzie76

Vi har haft en godkänd firma som varit här och tittat på badrummet ang våtrumsmatta. Han sa då inget om att vi måste byta ut gipsskivorna! Konstigt!

Jag skulle vilja ha våtrumsmatta på golvet och våtrumsskivor på väggarna eftersom man då kan få det så att det liknar kakel och man kan ha olika sorter så det blir lite roligare. Men jag vet inte om vi kommer hitta någon som kan hjälpa oss med det då jag inte tror att firman som ska lägga mattan har dessa skivor.

• Emilie och Lorant Stenberg

Du misstolkade mig, det jag menade var att om ni tvingas ta upp gamla väggarna så är det inte godkänt med kartongbelagd gipsskiva pga mögelrisken. Det betyder alltså att när ni ska sätta nya innerväggar måste ni använda nya godkända gipsskivor(dyra) eller betongbaserade skivor t.ex minerit. Så att den kostnaden är något ni bör tänka på oxå i jämförelse med att sätta våtrumsskiva eller matta. Då ni med mattor som sagt kan bespara er underarbetet

Finns även kakelliknande plastmatta men håller med om att huntonits skivor är snygga. En snickare eller byggare bör kunna hjälpa er sätta dessa speciellt med deras nya aqualock system.

Lycka till hur ni än väljer men matta + våtrumsskiva bör väl vara ett vettigt val

MVH Emilie

• hylero

Grannen har satt upp skivor på väggarna o svart plastmatta på golvet. Så snyggt. Blev väldigt avundsjuk. ; )

• fritzie76

Kan vi sätta skivorna ovanpå de gipsskivorna som vi har? Jag tyckte att där stod att man kunde fästa dem i reglar eller i plant underlag.

Jag vill jättegärna ha skivorna men vi får se om vi vad det kommer kosta och om vi hittar någon som kan göra det åt oss.

Svar på tråden Våtrumsskivor?