• Anonym (orolig)

Kramp i livmodern

För några dagar sen fick jag kramp i livmodern. Det var värre än någon menssmärta jag någonsin känt. Som om livmodern och äggstockarna vreds ihop ungefär. Inatt fick jag det igen. Vred mig i krämpor och visste inte vad jag skulle ta mig till. Försökte stå och gå omkring lite, men det hjälpte inte så mycket. Masserade och tryckte lite försiktigt.. Efter lite över en halvtimme började det släppa. Nu ömmar det lite då och då, men för tillfället är det lugnt.
    Jag är inte gravid (vad jag vet om), har p-stav sen 1½ år tillbaka.
    Har aldrig hänt förut, så jag känner mig lite orolig. Är det fler som haft såhär..? Känner mig dum som ens ställer frågan men; borde jag kolla upp det?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Kramp i livmodern
  • Michisen

Vad har du för P-stav?
    Jag fick så när jag hade Jadelle.
    Sedan jag tog bort den hade jag inte kvar de problemen, men så länge som den var inne så kunde jag få såna otroliga kramper både nu och då, ofta i samband med sex, vilket inte var särskilt skoj. :(

• Anonym (orolig)

Har Implanon. Och jag har aldrig fått ont i samband med sex förut med den. Och hade inte sex nån av gångerna jag fick ont.

Men kom det helt plötsligt för dig, alltså inte direkt efter du satte in den..? Eller kom det efter nåt halvår/år?

• Michisen

Det började ungefär två månader efter att jag satt in den tror jag. Blev hur som helst inte av med det förrän jag tog bort P-staven.
    Känns ungefär som om hela livmodern får syrebrist eller hur man ska säga...

• sockerstruten

Jag hade sån kramp en gång, och det gick inte över, blev värre när jag nös, hoppade av bussen eller krystade på toaletten (usräkta min ofinhet) :) Jag gick till gynakyten på kk på shalgrenska, och det visade sig att jag hade livmoderstapsinflammation!

Fick pencilin och det gick över på en vecka!

Gå och kolla dig!

• zilja

så fick ja i natt visade sig att det var vätska utanför livmodern på något vänster .. konstigt.. & en klump som dom inte visste vad det var än---- usch så mkt konstigt det finns

• Anonym (orolig)

zilja: ringde då i början av augusti och barnmorskan sa att fick jag så ont igen så skulle jag ringa läkaren på kvinnokliniken för att göra ett vul. men det "gick över". så fick jag så ont igen för några dagar sen (natten till fredag, på fredagen mådde jag bra). mådde skitilla, höll på att spy. men har inte kunnat ringa än eftersom det är helg och jag har ju inte ont nu. det kommer som i vågor. får väl ta och ringa igen i veckan. låter läskigt med vätska utanför livmodern...

• Egogirl

Jag har haft som kramp i livmodern i snart ett års tid.. Jag har något som heter adenomyos, det är ungefär som endometrios och skillnaden är att endometrios växer utanpå medans adenomyos växer inuti livmoder eller äggstockar..
    Tycker du ska kolla upp det på gyn, kan ju även vara en cysta som gått sönder så att vätska ligger och trycker.. det kan göra ruggit ont..

• Anonym (orolig)

men borde det inte göra ont hela tiden då? om det skulle vara en cysta, menar jag.. det gör ju bara ont ibland. förra månaden trodde jag att det berodde på mensen, som kom några dagar/en vecka efter smärtan avtagit. och sen dess har jag haft mensliknande blödningar (ibland bara bruna flytningar) varannan vecka ungefär, men jag har bara kopplat det till p-staven.
    oh.. men då kanske det är dags att kontakta gyn då..
    tack för era svar. :)

• zilja

ja min smärta gick ju oxå över.. men ska in nu igen om en timme & göra ultraljud för att se om vätskan gått ner & vade dte andra förtjocknande är för något . . . usch blir så nervös. . .:D
    Men min mens e ju så försenad ,2 veckor försenad.. brukar aldrig ha försenad mens. får se .. . . kram påer :D

• Egogirl
    Anonym (orolig) skrev 2008-09-21 20:59:41 följande:
    men borde det inte göra ont hela tiden då? om det skulle vara en cysta, menar jag.. det gör ju bara ont ibland. förra månaden trodde jag att det berodde på mensen, som kom några dagar/en vecka efter smärtan avtagit. och sen dess har jag haft mensliknande blödningar (ibland bara bruna flytningar) varannan vecka ungefär, men jag har bara kopplat det till p-staven.oh.. men då kanske det är dags att kontakta gyn då.. tack för era svar. :)

Du behöver inte ha ont för att du har en cysta, däremot ifall cystan spricker och vätskan i cystan ligger och trycker mot andra organ kan det göra riktigt ont i en dag eller ibland upp till flera dagar. Själv har jag haft problem med mycket cystbildningar i 20 års tid och har inte alltid ont av dem. Om cystan har sprukit och jag fått så ont att jag åkt in akut så har de sett att jag har vätska i buken från spruken cysta.

Endometrios så brukar mensen strula med just brunblandade flytningar och ondare runt mensen.. Detta beror på att man blöder baklänges på något sätt och man kan få som kramper..

skickar en länk till en bra sida..

http://www.morticia.se/endobeha.shtml

• Egogirl
    zilja skrev 2008-09-22 09:44:11 följande:
    ja min smärta gick ju oxå över.. men ska in nu igen om en timme & göra ultraljud för att se om vätskan gått ner & vade dte andra förtjocknande är för något . . . usch blir så nervös. . .:DMen min mens e ju så försenad ,2 veckor försenad.. brukar aldrig ha försenad mens. får se .. . . kram påer :D

Hoppas det går bra för dig idag.

Skriv gärna och berätta hur det gick för dig och vad de sa..

Kram Lotta

• zilja

egogirl .. visade sig som du hade att jag har vätska än & antingen är det utomkvedshavandeskap eller en cysta som spruckit. . . men hur vet man om det e elakartad lr inte ? . . skas ta massa blodprover för visar att ja gär gravid men förtidigt att se om det ligger i äggledaren lr i livmodern .,.. jävla krångel blri så nervös.. . antingen är den där vätskan blod eller vätska .. hmm .. .

Svar på tråden Kramp i livmodern