• skåne tjej

"lider" du av duktig-flicka-syndrom?

Med duktig-flicka-syndromet så menar jag kvinnor i karriären som strävar efter perfektionism både på arbetet, hemma, relationen osv.
    Som kanske har svårt att säga nej, arbetar hårt, håller ett högt tempo, ev utför andras arbeten, drivande och vill framåt?

Finns ju en hel del skrivet om dessa kvinnor och jag undrar om det är någon här som känner igen sig?

First God created man, then he had a better idea...
  • Svar på tråden "lider" du av duktig-flicka-syndrom?
  • skåne tjej
    Firstandhappy skrev 2008-08-08 17:13:24 följande:
    hehehe japp...
    Mår du dåligt över det ibland?
    Läste en studie ang detta "fenomen", och de kvinnor löper ganska stor risk för att bli långtidssjukskrivna.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män. (Coco Chanel 1883-1971)
  • Firstandhappy

ja ibland, speciellt när det kör ihop sig och jag inte hinner eller orkar göra allt som jag hade tänkt, det kan handla om enkla saker som att inte hinna dammsuga fast jag bara är ledig 8 timmar mellan vissa av mina arbetspass och har min son på 6 mån hemma..

• Firstandhappy

tar alltid på mig hur mycket som helst o kör på i 120% dygnet runt o glömmer bort hur man själv mår.

• Andrundrun

Nej för fan! Någon måtta får det vara.

• Eisa

Jag har gjort. Särskilt det här med att alltid säga ja till andra. Jag har aldrig tänkt "vad vill jag?" om folk frågar "ska vi ta en fika idag?" tex. Utan mer tänkt "jag måste göra det för hennes skull".

Självkänslan har inte varit i topp.

Nu tänker jag mer på hur JAG känner, och törs säga nej. Den det inte passar får grubbla själv, det är inte mitt problem.

Man kan inte curla hela världen.

• Butterscotch

Jag känner igen mig delvis. Jag vill såklart göra mitt bästa på jobbet, jag vill ha ett hem jag trivs i (snyggt och rent) och jag vill självklart ha en bra kärleksrelation. Jag lägger tid på alla dessa, ibland mer och ibland mindre men jag försöker att aldrig glömma bort någon av bitarna.

Jag arbetar hårt men numera bara de timmar jag får betalt för, kunde förr jobba över massor ifall jag inte hunnit med. Jag vet att jag är bra på det jag gör och kan nuförtiden säga ifrån om jag inte hinner med eller behöve hjälp. Jag håller nog ett högt tempo i andras ögon, själv är jag så van att jag inte tänker på det. Drivande, ja. Vill framåt, ja.

Men jag mår inte dåligt av det. Jag har lärt mig att säga ifrån när det blir för mycket, utan att vara orolig för att någon ska "se ner" på mig för det, eller tycka att jag är mindre duktig.

• gizzla

absolut inte. Jag är snarare tvärtom. Jagsållar ut mkt. Känner jag i magen en känlsa som säger att jag inte vill gå till skolan tex en morgon så skiter jag det. Känner jag inom mig att jag inte har lust att gå på en middag så avbokar jag det.
    Jag tar aldrig på mig mer än jag vill innerst inne.

• Miracle Cats

Jag har varit det men numera tänker jag så här; Jag och familjen före allt. Jag styr jobbet, jobbet styr inte mig och det fungerar finfint. Jag är en typ-A person så jag får hålla mig i schack.

Man kan inte äga en katt. I bästa fall kan man bli hans sambo
  • skåne tjej
    Maggis skrev 2008-08-08 17:31:55 följande:
    Nä. Låter förfärligt jobbigt.
    Man väljer nog inte att vara duktig utan det är nog snarare ett personlighetsdrag
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män. (Coco Chanel 1883-1971)
  • Busfröet

Mmm det gör jag
    Ge ofta mer än jag får. Säger ja till det mesta. Fixar och trixar in i det sista för andras skull. Sätter mig själva, mina åsikter och mitt välmående åt sidan för andra.

Men är ju som tur är medveten om det. Jobbar på det.

• Maggis
    skåne tjej skrev 2008-08-08 22:16:39 följande:
    Man väljer nog inte att vara duktig utan det är nog snarare ett personlighetsdrag
    Som man kan arbeta med. De personliga dragen är ju knappast skrivna i sten och opåverkbara, eller hur?
    //Maggis
Svar på tråden "lider" du av duktig-flicka-syndrom?