• Kiltis

Sköljer ni disken efter att ha diskat?

Hej!

I min familj samt i mina vänners familjer så sköljde man alltid disken i en balja med vatten eller under kranen efter man hade diskat men detta verkar vara ett udda fenomen i t.ex Holland och UK där jag bott/bor. Här diskar folk och torkar bort lödder och allt med en handduk efteråt. Alltså ingen sköjning med rent vatten.
    Känns lite skumt för mig.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Sköljer ni disken efter att ha diskat?
  • linjes

klart man sköljer annars sitter ju diskmedlet kvar blä

• Thursday
    norgesessan skrev 2008-08-08 21:25:46 följande:
    hur ofta byter du ut den? torkar du med samma torkar man med tvål tilslut..
    Tja, nu har jag ju diskmaskin :) Men på den tiden jag handdiskade så var det ju bara om jag diskade några få saker som jag torkade med diskhandduken. Förresten vet ni att man bara ska ha en droppe diskmedel i diskvattnet, va?
  • Apipoulai
    Thursday skrev 2008-08-08 21:42:01 följande:
    Tja, nu har jag ju diskmaskin :) Men på den tiden jag handdiskade så var det ju bara om jag diskade några få saker som jag torkade med diskhandduken. Förresten vet ni att man bara ska ha en droppe diskmedel i diskvattnet, va?
    Vi kör med en sprayflaska, där vi blandat ut diskmedlet med mycket vatten. Mycket praktiskt.
  • Kiltis

Ha ha vad festligt, det verkar vara en svensk grej det här med att skölja disken. Det enda och rätta sättet enligt mig och er som svarat För som sagt, vem vill ha diskmedelsmak på maten!?

Jag ska banne mig ta och fråga mina vänner om varför de INTE sköljer!

• livetärgött

sköljer givetvis, ingen diskmedelsmak på maten här inte!

• Thursday

Men helt ärligt, jag sköljer som sagt inte om jag torkar och det smakar inte ett dugg diskmedel. Ta och testa med en tallrik och se om ni verkligen har så känsliga smaklökar som ni tror. Diska, torka, slicka.

• norgesessan

Hur många håller sig till en droppe förresten? Det har ju varit så i hur många år som hälst, men jag gör det inte..Vet inte varför..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Apipoulai
    Thursday skrev 2008-08-09 18:18:54 följande:
    Men helt ärligt, jag sköljer som sagt inte om jag torkar och det smakar inte ett dugg diskmedel. Ta och testa med en tallrik och se om ni verkligen har så känsliga smaklökar som ni tror. Diska, torka, slicka.
    Kanske inte rädslan för att det ska smaka diskmedel som gör att man väljer att skölja. Jag gör det för att diskvattnet blir smutsigt, när man står där och diskar tallrik efter tallrik. Det är "restsmuts" jag (iaf) vill skölja bort.
  • Thursday
    Apipoulai skrev 2008-08-09 18:21:50 följande:
    Kanske inte rädslan för att det ska smaka diskmedel som gör att man väljer att skölja
    Tja, en snabb översikt av den här tråden leder en ju lätt till att tro det eftersom en majoritet faktiskt har svarat det. Men de kanske ljuger om sina motiv, vad vet jag...
  • erreon

skulle inte få för mig att inte skölja disken efteråt....

• Apipoulai
    Thursday skrev 2008-08-09 18:23:56 följande:
    Tja, en snabb översikt av den här tråden leder en ju lätt till att tro det eftersom en majoritet faktiskt har svarat det. Men de kanske ljuger om sina motiv, vad vet jag...
    Sant, men jag sköljer av smutsigt vatten iaf. :) Diskmedelsresterna är nog ganska försumbara, om man man inte skulle skölja, som du säger.
Svar på tråden Sköljer ni disken efter att ha diskat?