• Anonym

Lätta cellförändringar

Jag har gjort två cellprov som båda visar lätta cellförändringar....helt klart orolig! Är det någon som har haft lätta cellförändringar och fått ta vävnadsprov mm? Hur har det gått sedan? De säger att det är inget att oroa sig för men att man måste följa upp det men jag tycker det är jobbigt ändå.

• Svar på tråden Lätta cellförändringar
  • Anonym

Jag vet men det känns obehagligt! Fick du bara göra ett test innan du fick ta bort det. Det där ta bort är det samma som vävnadsprovet? För först ska jag göra detta vävnadsprovet och är där kvar efter det så skulle de göra ngt mer? Var sätter de bedövningen?

Kram

• Anonym

Jag hade cellförändringar som inte var ofarliga. Tog bort en bit av livmodertappen med laser och sen blev det bra. Det gjorde inte särskilt ont, det var mest obehagligt och jag hade gärna haft någon som kört mig hem efteråt. Men, nu var det inte så och det gick bra med en långpromenad ensam också!

• janni

Hej! Det fixar sig...jag hade stora cellförändringar på livmodertappen och fick göra konisering två gånger,jag vet hur du känner dig...man tror att man kanske ska dö. Men det ordnar dom. Jag blev sövd båda gångerna och hade inte jätteont efteråt...lite mörbultat där nere men inget smärtsamt. Det är lätt att säga oroa dig inte-jag vet att man gör det ändån...önskar dig lycka till!!!

kramisar

• Anonym

Jag gjorde en konisering under narkos när jag hade cellförändringar. Det är nu 3 år sedan och cellförändringarna har inte kommit tillbaka... Har kollat varje år. Det tråkigaste var ju 1 månads tampong, sex och badförbud efter operationen annars var det inte så jobbigt. Hade vätskeliknande flytningar ett par veckor också men det var inte värre än att trosskydd räckte.

• Anonym

JAG HAR OCHSÅ TAGIT BORT CELLFÖRÄNDRINGAR MED LASER, GICK JÄTTEBRA MEN NÄR JAG SKULLE HA MENS SÅ HÖLL JAG BOKSTAVLIGEN PÅ ATT FÖRBLÖDA, TAPPEN HADE PÅ NÅT SÄTT INTE STÄLLT IN SIG PÅ FLÖDET SÅ JAG BLÖDDE , LEVRAT BLOD JA ALLT KOM UT, STORA HANDDUKAR BLODADES NER DIREKT SATT BARA I DUSCHEN OCH BLÖDDE, FICK TILLSLUT PILLER SOM STOPPADE BLODET SÅ DÅ GAV DET MED SIG. DETTA ÄR NOG DET VÄRSTA SOM JAG VARIT MED OM. VILLE BARA BERÄTTA SÅ ATT MAN VET ATT DET KAN HÄNDA.

• Den mysiga

Jag har hört av en läkare att cellförändringar likagärna kan tyda på att kroppen läker efter ett litet allvarligare tillstånd som inte behöver vara cancer!

• jummie

har gjort en konisering efter tre olika prover...för mig var det ett mindre helvete men hade veckorna innan precis fått ett utomkveds så jag var lite känslig....

var fjärde kvinna har cellförändringar så det är vanligare än man tror men alla kommer inte att bilda cancer, de tas bara bort i förebyggande syfte!!

• Anonym

Tack så hemskt mycket för Era svar!
    Skönt att veta att man inte är ensam om att vara orolig!

En fråga till: Görs koniseringen alltid under narkos?

Kram

• Rose77

Konisering görs inte så ofta under narkos, utan endast lokalbedövning :)

• MarcusEmelinJosefinesMamma

Hejje!
    Jag har oxå cellförändringar som visade sig precis innan jag började vänta Marcus.. i maj ska ja på en noggrannare koll...e oxå lite nojjig....men de e bara å hoppas på de bästa.
    Linda

• Shadowbeing

Jag har också haft cellförändringar, som tillslut visade sig vara mycket grava, snäppet innan utvecklad cancer.
    Cellförändringar är INTE cancer, men däremot ett förstadie till cancer. Det kan alltså utvecklas till det om det inte behandlas i tid.
    Därför råds ju vi kvinnor att ta cellprovet vart annat/tredje år och det är viktigt att vi verkligen gör det.
    Cellförändringar kan komma av att man blivit kall, men vanligast är det att det handlar om "papillomvirus" (vet ej exakt hur det stavas), som egentligen är kondylom. Kondylomvirus kan ge vårtor eller cellförändringar. Har man haft fotvårtor eller dylikt så är man något mer mottaglig för detta virus. Det smittar via samlag, men viktigt är att komma ihåg allt killen kan bära på det utan att man ser några synliga vårtor. 30% av alla människor bär på detta virus utan att veta om det.
    Man brukar vid cellförändringar ta bort dem med laser, så som tidigare beskrivs i tråden. Vanligtvis så söver man nog inte, men man får säkerligen lokalbedövning. Självklart kan man få bli sövd om man finner det hela väldigt obehagligt. Mig sövde de och det blödde nog lite några dagar efteråt, men sedan var allt som vanligt igen.
    Kontroller efteråt två gånger per år, sedan en gång och sedan vart annat år. De har inte kommit tillbaka och brukar aldrig göra det heller.
    Lycka till!
    /Shad

• Anonym

Okej en fråga till.....om jag skulle bli gravid, vad händer då?

• Anonym

Konisering?? Är det när livmodertappen liksom hyvlas av?

• Rose77

Dom upptäckte mina cellförändringar när jag var gravid sist, men dom väntar tills dess att man har fött att göra en konisering, skulle det dock visa sig att det är en svår cellförändring så finns det andra alternativ som dom går igenom med en. Konisering är som du sa att dom hyvlar men en laser. :)

Svar på tråden Lätta cellförändringar