• Torparen10

Vilken är den godaste maträtten?

Hej!
    Skall bjuda på romantisk middag imorgon och behöver inspiration vad jag ska laga.

Vad är den godaste maträtten du bjudit på/ blivit bjuden på?

Funderar ev. på oxfilé, kanske i vitlök i ugn.

• Svar på tråden Vilken är den godaste maträtten?
  • Tullemi

Ska du bjuda på kött så hade jag nog gjort helstekt oxfilé. Och använd köttermometer för då kan man inte misslyckas . Lycka till!!

• poik07

Kantarellsoppa med stekta kantareller i.

Någon köttbit med potatismos i en liten ungsform, alltså den var gratinerad.
    Kommer inte ihåg vad det va för sås men kanske rödvinssky.

Till efterrätt, en supergod choklad kaka.

• Tullemi

Fisk är gott, men svårt att göra själv, tycker jag iaf. Marulk eller hälleflundra....sjötunga osv.....mums nu blir jag hungrig

• Torparen10

Ja fisk är gott, men är nog mer inne på att tillaga kött imorgon. Brorsan hade ätit en jätte god oxfile som fick ligga med stora hela vitlökar i ugnen, tillsammans med klyftpotatisar som man skurit själv. Hemgjort vitlöksbröd och kanske några grönsaker till, så är man ju ihamn.

Efterrätt då?

• lintot

Fläskfilé med pressade Potatis, Skiva fläskfilen och krydda bryn dom, gör en tjockare brunsås, lägg dom brynta fileerna i en form och slå över silad svamp på burk slå över såsen och riven ost överst låt stå i ugnen i ca 1 timme servera med pressade potatis och en sallad till!

• Torparen10

´Chevre Chaud är det godaste jag vet...men ack så mättande.
    Då brukar jag ta en skiva formbröd, vända brödet ett par ggr i stekpannan och sen lägga på osten. Sätt in i ugnen tills du ser att osten börjar smälta. Ta ut och ringla lite honung, balsamico och pinjenötter över. Servera på tallrik med ruccolasallad.
    MUMS!

• Tullemi

Efterrätt hemma hos är nästan alltid hemmagjord Tiramisu. Det är så jädra gott

• lintot

Ägg och silla macka till förrätt, Fläskfilé i svampsås och pressade potatis till huvudrätt, Jordgubbar doppade i choklad med glass till efterrätt!

Svar på tråden Vilken är den godaste maträtten?