• Biskvi

Kan jag ha min vinröda brudklännning som gäst på bröllop?

Hej!
    Jag ska på bröllop idag och undrar om jag kan ha min vinröda brudklänning med lite broderier på eller överglänser man bruden?
    Själv gifte vi oss för knappt ett år i sept
    Förr pratade man ju om att ej ha svart ,vitt eller rött på bröllop.klädkoden är kavaj
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan jag ha min vinröda brudklännning som gäst på bröllop?
  • Huddinge

Hur ser klänningen ut??

• Theosmamma78

Beror på hur klänningenser ut skulle jag tycka, man villju inte överglänsa bruden och ev. tärnan

• Huddinge

har du ingen bild?? var bruden med på titt bröllop?

• Linda1976

Behöver nästan en bild för att kunna säga.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Zaria

Beror på hur utmärkande klänningen ser ut.

Du får ha rött på bröllopp nuförtiden.

• L W

Det får ju inte finnas en risk att du ä snyggare än bruden

• gormisen

Klädkoden kavaj innebär att herrarna skall bära (nödvändigtvis inte mörk) kostym, damerna mellanklänning. Källa: Wikipedea.
    Klänningen måste vara enkel. Ett värre etikettbrott än att välja "fel färg" är att vara mer uppklädd än bruden...

• Linda1976

kavaj innebär egentligen mörk kostym, men numera så har mörk kostym blivit en egen kod, och kavaj innebär snygg kostym i vilken färg som.

Precis, klänningen får inte vara superflashig.

På vårt bröllop skrev vi (även om det inte är en vedertagen kod)

Mörk kostym, kort eller lång festklänning.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Julias mamma

Kommer ngn från ditt bröllop dit så skulle inte jag ta på mig den...

Annars är det väl ok!

• Biskvi

de var på vårat bröllop också
    har försökt lägga in em bild men verkar inte fungera..

• Linda1976
    Biskvi skrev 2008-08-09 08:55:02 följande:
    de var på vårat bröllop ocksåhar försökt lägga in em bild men verkar inte fungera..
    Då hade jag inte haft den, såvida den inte går att sy om på ett vettigt sätt. Kanske till en cocktailklänning eller så, men en snygg kofta över.
  • gormisen

Jag hade inte haft den, om de var på ditt bröllop.

• Miss Cee

Om det är klädkod "Frack/högtidsdräkt" så kan du ha den.

Så länge man följer klädkoden och undviker helvitt och helsvart så "kan" du inte överglänsa bruden!

Och rött har aldrig varit tabu på bröllop. Det har ingen som helst innebörd.

• erkiperki

Är problemet att du har haft den som brudkläning själv eller att du är rädd att det blir för uppklätt? Om det bara är det att du själv har gift dig i den så tycker jag att du kan ha den -så länge den stämmer med klädkoden i övrigt o.s.v.

• gormisen

Enligt "sägen" byter rött att du haft en romans med brudgummen...

• Tittij
    gormisen skrev 2008-08-09 17:18:40 följande:
    Enligt "sägen" byter rött att du haft en romans med brudgummen...
    Nej, det stämmer inte. Skröna!
    Enligt Magdalena Ribbing (och även sunt förnuft) har det aldrig funnits en sån regel. Vilken kvinna skulle förr i tiden ha skyltat med sin otrohet och riskera att bli utfryst ur samhället??
  • Miss Cee
    Tittij skrev 2008-08-09 17:21:55 följande:
    Nej, det stämmer inte. Skröna!Enligt Magdalena Ribbing (och även sunt förnuft) har det aldrig funnits en sån regel. Vilken kvinna skulle förr i tiden ha skyltat med sin otrohet och riskera att bli utfryst ur samhället??
    Exakt. Det är en modern myt. Det har aldrig någonsin funnits en sådan regel eller sed i Sverige. Eller Europa.

(Och vit brudklänning betyder inte oskuld heller, men det är en annan historia.)
  • gormisen
    Tittij skrev 2008-08-09 17:21:55 följande:
    Nej, det stämmer inte. Skröna!Enligt Magdalena Ribbing (och även sunt förnuft) har det aldrig funnits en sån regel. Vilken kvinna skulle förr i tiden ha skyltat med sin otrohet och riskera att bli utfryst ur samhället??
    Haha jag läste precis samma artikel! Det var ju därför jag skrev sägen. Få sägner är sanna....
Svar på tråden Kan jag ha min vinröda brudklännning som gäst på bröllop?