• Divigo79

Gott recept på enkel fiskgratäng, tack!!

Har nu bestämt mig för att börja göra mer fisk, men skulle verkligen behöva bra recept..
    Nån som har ett gott, enkelt recept på fiskgratäng (eller andra goda fisk recept), så mottages det tacksamt!!

MVH Anna

• Svar på tråden Gott recept på enkel fiskgratäng, tack!!
  • Mickis74

* 1 pkt fryst fisk (eller vilken fisk man nu vill ha)
    * 2 burkar creme fraich
    * 1 stor burk champinjoner eller ett par dl räkor
    * 150-200 g riven ost

Dela fisken i mindre bitar och lägg i en ugnsform. Salt och peppar på.
    In i ugnen ca 10 minuter eller tills den är vit (200 grader).

Blanda ihop creme fraiche, champinjoner/räkor och osten till en smet.
    Häll över fisken.
    In i ugnen 30-40 minuter.

Ris/potatis och sallad till.

• Special K

Vet du vad som ar gott, en utav den fardiga pasarna man kan halla pa fisken. Den kallas Fransk Fiskgratand och du kan hitta den pa ICA eller vad som heslt.

Jag slanger in ett djupfryst fiskblock i en smorad ugnsfast form med lite tomater och lok lagt ovanpa fisken. Sen blandar man ihop pasen med smor och vatten och lagger pa det pa fisken. Blir jattegott och tar max 5 minuter. :)

• viseversa

svarta maja är sjukt gott
    du behöver:

*Vit fast fisk i lagom mängd för antalet människor
    *svart stenbits rom
    *creame frache(tror det stavas så)
    *en skvätt grädde
    *champinjonkräm
    *Man kan även ha färska stekta champinjoner om man vill.

*lägg fisken i en ugnsfast form bre på champnjonkräm.Jag brukar ta mycket det är såå gott.Minst en burk.

*blanda ihop creame frache stenbitsrom och grädde i en bunke.

Häll allt över fisken(strö på dom stekta champinjonerna om man har några)och in i ugnen på ca 200grader tills fisken är klar.Kanske 20min.

*servera med kokt ris eller pressad potatis.Jag lovar det är sjukt gott.

• Namnam

Valfri Fisk
    Potatismos
    Kokt ägg
    Valfri sås
    Räkor

Gör en kant av potatismos och lägg fisken i mitten. Skiva äggen och lägg över, häll på såsen över fisk/äggen och lägg på räkorna.
    In i ugnen

• Divigo79

Tack för alla goda tips!!
    Ska prova nu i veckan:)

Fler recept mottages tacksamt..

• Grålle

Kaviarbakad torsk

600 g torsk
    1 gul lök
    6-8 msk kaviar (typ Kalles)
    4 dl cremé fraiche

Skär fisken i skivor o lägg i en form. Hacka löken o blanda med cremé fraiche o kaviar, bred över fisken. In i ugn 225 grader ca 30 min. Servera med pressad potatis.

• Clapton

Tomat torsk

1-2 frysta torskblock
    3 dl, grädde (matlagnings eller vanlig valfritt)
    1 burk krossade tomater.
    4 matskedar tomatpure.
    salt & peppar

Lägg fisken i en ungsform.
    Blanda grädde, tomatkross, tomatpure i en bunke. Krydda med salt och peppar efter smak. Häll blandningen över fisken.
    in i ugnen 225 grader ca 20 min.

Kokt potatis till.

MUMS!

• Trancygirl

När jag gör fiskgratäng tinar ja först ett torsk block och lägger i en ugnsform, krydda med vitpeppar o salt..gör sen mos, atingen av potatis eller pulver ock klicka de över. Gör sedan en vitsås av smör, mjöl och mjölk, krydda med tabasco, vitpeppar o salt lägg i räkor o koka upp. Häll sedan såsen över och in i ugnen..snabbt o enkelt!

• LiindaE

tar fryst fisk
    lägger i form
    spritsar på potatismos runt om kanterna
    häll på sås bestående av cremefraiche o ajvar
    strö över riven ost
    in i ugnen 225 grader ca 30 min

• carolinae

Jag brukar ta torskblock och dela i bitar, lägg i ungsform, salta, peppra och på med chili och paprikapulver. In i ugnen (ca 200 grader) i 15 min. Under tiden kokar du en vanlig champinjonstuvning. Ta ut fisken häll över champ.stuvningen och strö över riven ost och in igen tills osten har fin färg. Servera med kokt potatis eller potatismos... mumsfilibaba!!

• carolinae

Laxfile eller laxbitar i ugn....

Ta en ordentlig bit alu.folie som du kan göra ett paket av i slutet. Lägg fisken på folien, krydda med salt och peppar. Lägg på skivad lök och tomat och hackad dill. Skiva citron och lägg på fisken. Gör ett tätt paket av det hela och lägg i en form in i ugnen i typ 20 min på 225 grader. Servera med kokt potatis och en kall sås på turkisk yoghurt, colemans senap, salt, peppar, lite socker och massa dill.

• Sigrid

FISKGRATÄNG
    Tinat fiskblock (hoki eller sej)
    Skivad purjolök
    Creme fraiche
    Mjölk el matlagningsgrädde

Tina ett fiskblock och lägg i en ugnssäker form.
    Lägg skivad purolök runt.
    Blanda lika delar creame fraiche och mjölk/matlagningsgrädde och häll över fisken så att det täcker purjon och fisken.
    In i ugnen ca 20 min 225 grader.

Servera med ris eller potatis och kokta ärtor.

Svar på tråden Gott recept på enkel fiskgratäng, tack!!