Problem att få ut journal kopier från era bans vårdtid?
Emmy K skrev 2008-08-09 22:13:50 följande:
Jag fick ut allt som jag önskade både på Lunds universitetssjukhus där mina flickor föddes fyra månader för tidigt och på hemsjukhuset NÄL där vi spenderade den sista tiden. De ville helst sitta ner och förklara journalerna med oss så att vi inte skulle ha några frågetecken.Nu en följdfråga...Min man föddes sex veckor för tidigt på 70-talet. Jag har länge undrat om vi får ta del av journalerna från den tiden. Kanske det blir problem eftersom det även är hans mors jornal. Alltså, kan man få ut förlossningsjournalen på sin egen födelse eller är det endast moderns rätt?
Hittade detta:"Kopia på moderns förlossningsjournal
Kopior på hela din mammas förlossningsjournal kan endast lämnas ut med hennes tillstånd. Du måste då be henne skriva ett brev med sin underskrift om att hon tillåter dig att få ta del av hennes förlossningsjournal. Hon måste givetvis även lämna hela sitt personnummer samt dina eventuella syskons personnummer så att vi lättare kan hitta journalen. Om din mamma är avliden har du rätt att få journalkopiorna utan hennes underskrift om hon inte motsatt sig detta skriftligt tidigare. Vi ber vi dig då skriva ett brev själv med hela hennes personnummer och fullständiga namn."
sas.vgregion.se/vgrtemplates/Page____32222.aspx
Är kanske så på alla sjukhus.