Jobbiga frågor, hur gjorde ni?
Nu sedan man gått ut med att man är gravid så kommer givetvis frågan: Var det planerat? Hur länge har ni försökt? Lite beroende på VEM som frågar så har jag iaf försökt och svara så sanningsenligt som möjligt. Slutade med p-piller för 1 ½ år sedan och har sedan dess så att säga varit i "riskzonen" eller vad man ska kalla det. Och nu tog det sig på...eh..ja eftersom jag haft så lång cykel är det egentligen inte jättemånga försök men det är ju ändock en lååång väntan.
Då finns det två kategorier av folk/vänner:
en kategori som tycker synd om en ?????
en annan som bara gläds och inte bryr sig så mycket på HUR lång tid det tagit osv.
Nu undrar jag, är det den vanligaste frågan ni fått när ni berättat att ni är gravida??? ja dvs är det planerat, hur många försök??
Jag kände mig lite kränkt nästan då en väninna tyckte att det var väääldigt lång tid för att bli gravid, hon kände massor som blivit gravida på första försöket även de som käkat p-piller. Kanske är det så, att just hon råkar känna just de som lyckats på första förösket och jag känner MÅNGA som fortfarande inte lyckats och som fått kämpa länge...
Kanske är det många som "ljuger" och säger att det gick på första försöket för att man inte orkar med alla följdfrågor, jag förstår dem..Det tråkiga i fågelsången är bara att det ger en skev bild av hur det verkligen ser ut.
Hoppas någon vill dela med sig av sina erfarenheter kring det hela.
Kram