• CeciliaBa

Putsduk till glasögon

Har precis fått glasögon och håller på att bli galen på hur skitiga de blir direkt! Har hört att det ska finnas bättre/sämre putsdukar...någon som har bra tips innan jag slänger glasögona i väggen eller hoppar på dom!

• Svar på tråden Putsduk till glasögon
  • baffies

det finns helt okej putsdukar för en tjuga på clas ohlsson. Diska av dem med diskmedel och vatten först bara, sen putsar du dem torra med duken. Skinande rent!

• Nyfiken gul

*diskmedel o vatten
    *fönsterputs
    *putsmedel från optikern

finns många lösningar... 

jag har haft glasögon i 20 år o har lärt mig vad som funkar...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Bagarberta

När jag hade glasögon (laseropererade mig för ett år sedan!!) Så använde jag en bit gammalt lakan och diskmedel blandat med vatten! Funkade toppen!

• sasssyy

nu kommer vissa här på familjeliv skratta ihjhäl sig.. jag har i en annan tråd nämligen förespråkat diskmedlets Yes förträfflighet både som fläckborttagare och som fönsterputs.. OCH jag har haft glasögon i 25 år och det aboslut bästa medlet att göra rent glasögon med alla kategorier är just Yes diskmedel och en vanlig mjuk diskhandduk eller typ en bit gammalt lakan.

man tar en yttepyttedroppe på glasens alla sidor... några yttepytte droppar vatten och gnuggar glasen försiktigt med fingertoppen, sen sköljer man rejält med HETT vatten, torkar med den mjuka handduken och sen är glasögonen inte bara superrena... de verkar hålla sig rena också för yes verkar ha något i sig som gör att de stöter bort en hel del smuts.

Sen kan jag ju glädja dig med att när man har haft glasögonen ett tag så märker man inte heller smutsen... vi satt o glodde på tv en kväll och jag tog av mig glasögonen för det var någ som skavde... och då såg jag... de var helt igenkläggade... hehe.. inte hade jag märkt det men jösses vad fint och klart allt blev helt plötsligt när de väl var rengjorda.

Att bara använda putsduk är ingen höjdare egentligen eftersom de fleseta fläckar på glasen kommer från fett och då kletar man bara ut det på glaset som att försöka tvätta fönster med klövervaselin

ett tag var jag så där äckligt präcktig och hade små små trasor (från gammalt lakan) fuktade med fönsterputs i en liten plastpåse i väskan, men sen kom ju de här fönsterputs-våtservetterna de är rätt bra också men man måste ha något att torka efter med typ en liten tygnäsduk (som man förslagsvis inte har snytit sig i)

• ludenben

jag brukar ta fönsterputs, funkar bra...

• Nyfiken gul
    sasssyy skrev 2008-08-10 10:16:06 följande:
    nu kommer vissa här på familjeliv skratta ihjhäl sig.. jag har i en annan tråd nämligen förespråkat diskmedlets Yes förträfflighet både som fläckborttagare och som fönsterputs.. OCH jag har haft glasögon i 25 år och det aboslut bästa medlet att göra rent glasögon med alla kategorier är just Yes diskmedel och en vanlig mjuk diskhandduk eller typ en bit gammalt lakan.man tar en yttepyttedroppe på glasens alla sidor... några yttepytte droppar vatten och gnuggar glasen försiktigt med fingertoppen, sen sköljer man rejält med HETT vatten, torkar med den mjuka handduken och sen är glasögonen inte bara superrena... de verkar hålla sig rena också för yes verkar ha något i sig som gör att de stöter bort en hel del smuts.Sen kan jag ju glädja dig med att när man har haft glasögonen ett tag så märker man inte heller smutsen... vi satt o glodde på tv en kväll och jag tog av mig glasögonen för det var någ som skavde... och då såg jag... de var helt igenkläggade... hehe.. inte hade jag märkt det men jösses vad fint och klart allt blev helt plötsligt när de väl var rengjorda.Att bara använda putsduk är ingen höjdare egentligen eftersom de fleseta fläckar på glasen kommer från fett och då kletar man bara ut det på glaset som att försöka tvätta fönster med klövervaselinett tag var jag så där äckligt präcktig och hade små små trasor (från gammalt lakan) fuktade med fönsterputs i en liten plastpåse i väskan, men sen kom ju de här fönsterputs-våtservetterna de är rätt bra också men man måste ha något att torka efter med typ en liten tygnäsduk (som man förslagsvis inte har snytit sig i)
    instämmer helt o fullt!!!
  • CeciliaBa

Optikern sa att jag inte fick använda hett vatten för då kunde man påverka skyddet som glaset är behandlat med...men hon sa att diskmedel och ljummet vatten är bra. Men man har ju inte tillgång till det jämt.

• CeciliaBa

Låter bra att man inte märker klegget efter ett tag!

• Nyfiken gul
    CeciliaBa skrev 2008-08-10 10:31:39 följande:
    Låter bra att man inte märker klegget efter ett tag!
    ha ha... tro mig....

du kommer sitta o kisa som fan framför tv eller dator o undra varför du har så ont i ögonen och varför du ser dåligt - men att ta av glasögonen och putsa av skiten är det sista alternativet du tänker på. först börjar du fippla med fjärrkontrollen för att justera färg och skärpa på tvn och du kommer att fingra på datorns inställningar.... SEN kommer du på att du kanske ska kika på glasögonen.... o voila! problemet är löst...
Svar på tråden Putsduk till glasögon