• Linatjejen

Marängtårta till midsommar

Är det någon som har recept på en god marängtårta som jag kan göra till midsommarafton. Gärna en ganska fräsch tårta, inte bara med vispgrädde mellan. Dessutom får den (tyvärr ) inte innehålla jordgubbar då en gäst är allergisk.

• Svar på tråden Marängtårta till midsommar
  • snart tre

Gör en Pavlova (lättgjord marängtårta med färska bär - som du ser i receptlänken jag bifogar kan man byta ut lättvispad grädde mot vaniljvisp). Och det är inga jordgubbar utan färska hallon och blåbär.

www.tasteline.com/recipe/showRecipe.asp&lngRID=892&lngPortions=0

• Linatjejen

Jag har gjort det men jag hittar inget som är bra...

• Lucifer

gör en pinocio tårta annars...

• JsN

En annan variant är att göra en marängbotten med grädde på och sedan servera jordgubbar och annan frukt/bär vid sidan av så kan var och en ta de tillbehör de vill.

Eller gör en kladdkaka och servera med grädde plus jordgubbar för de som vill.

• Jindra

Man kan ju blanda nästan vad som helst...gör en budapest....det är ju nötmaräng grädde mandariner och smält block choklad...både sött och fräscht med mandarinen...

• Jindra

Det finns en jättegod tårta med maräng och smörkräm eller nåt och grädde...har inget recpet, bara ätit den...ska vara ganska så bökig att baka

• sweetaly

om det ar en bjudtarta sa skippa allt med notter da det kan finnas allergiker!

• Linatjejen

Tack alla för förslagen.

Jag skulle vilja ha en marängtårta med krispig maräng, alltså inte som pinocchiotårta.

Det är ingen fara med nötter. Ingen är allergisk.

• Majsan71

hmm... vad är en pinocchiotårta? Har aldrig hört talas om detta tidigare *nyfiken*

• snart tre

Ja, det undrar jag också?

• Lucifer

pinociotårta är sockerkakssmet och maräng som man gräddar tillsammans sen brukar jag fylla den med vaniljvisp och hallon...

• Majsan71

Aha, den brukar jag ju göra själv Hade dock ingen aning om namnet - här går den under namnet kalastårta

• Lucifer

oki...ja det finns många namn på den...

• Linatjejen

Ingen som har något mer recept?

Svar på tråden Marängtårta till midsommar