• Muskot

Gravida från IVF på S:t Göran, del 3

Ännu en ny tråd för oss förvånade gravida från Vi som går på S:t Göran-tråden (www.familjeliv.se/Forum-7-134/m27952126.html), och alla andra som känner sig hugade förstås!

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-7-139/m29636090.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-7-139/m32523169.html

Snillan, BF 31/7 (sängläge sedan v18 pga prematurrisk)
    Peki, BF 20/9
    lillawi (tvillingar), BF 13/10
    Höstanemon, BF 8/11
    lia29, BF 23/11
    Kaka, BF 19/12

Och så mammatråden!
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m34735398.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-04 16:51
    Ny mammatråd: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m37737963.html

• Svar på tråden Gravida från IVF på S:t Göran, del 3
  • Muskot

Tack Höstanemon för att du påminde mig om att starta en ny tråd!

Fortfarande inte hunnit läsa ikapp ordentligt... men jo, jag klarade mig utan EDA och det var kanske tur det, med tanke på att jag ändå behövde värkstimulerande - vad jag förstår leder väl EDA i sig ofta också till att värkstimulerande kan behövas. Samtidigt är jag inte helt främmande för att använda EDA om det skulle vara så att det skulle bli aktuellt nån mer gång. Fast det var krystningen som var jobbigast för mig, och då stänger man väl ofta av EDA:n, tror jag?

Jo, jag hade en bra förlossning! Och nu vet jag hur det känns! I alla fall för mig, även om det kanske inte ens behöver kännas likadant nästa gång (ja, om det rent teoretiskt skulle bli nån nästa gång...), men nu vet jag hur det KAN kännas i alla fall! Det blev riktigt jobbigt på slutet när barnmorskan fick häva sig på magen på mig tre gånger och hjälpa till att klämma ut lillpojken. Men i och med det slapp vi sugklocka vilket ju hade varit jobbigare både för honom och mig, förmodligen. Läste förresten att hans vidöppna hjässbjudning ibland kallas stargazing position på engelska - sött va

Skrev jag förresten att moderkakan krånglade? Jag är lite virrig nu, ligger lite back på sömnen Nå, den kom ut väldigt fint på bara ett par tre krystningar så det var jag glad över, för jag hade läst att det kan ta lång tid. Men så upptäckte barnmorskan att det fattades en bit av den, så jag blev ivägrullad och sövd, och en läkare fick gå in med handen och ta ut sista biten. Så Muskotmannen fick pojken direkt i famnen och blev lämnad ensam med honom - bra att jag läst tips här nånstans om att ta med en skjorta till förlossningen så de enkelt kunde vara hud mot hud med varann! Ett par timmar efter födseln vaknade jag upp på nån sorts uppvakningsavdelning och mådde lite illa en stund, men så hörde jag att någon av personalen sa "får pappa och bebis komma upp och hälsa på?" - och det var ju min bebis! Och min man som nu var pappa! Å vad härligt!

• Höstanemon

Hej alla!
    Ännu en ny tråd, tack Muskot för att du lade upp den med alla trådhänvisningar!
    Målar lister i vårt nya matrum idag, tungt men roligt att se hur fint det blir. Samtidigt lägger underbara T golv och hamrar för fullt. Bebisen i magen verkar inte vara helt nöjd med det hela, rycker till ibland när hamamrslagen blir för närgångna..

• Höstanemon

Vad härligt, Muskot! Låter som du har haft en fin förlossningserfarenhet och det är ju som du säger, individuellt och unikt och går inte att jämföra med andras erfarenheter. Nog måste det kännas annorlunda och i början lite underligt när det är din man som de kallar pappa? Det trodde ni väl knappt för ngt år sedan?
    Grattis återigen!

• Muskot

Tack! Ja verkligen, min man är pappa och jag är mamma! Nej det vågade vi knappt tro förut! Vad vi hoppades, och vad vi blev besvikna... Men nu är det sant!

• lillawi

Hoppar in här! Tack för tråden Muskot!

Härligt att läsa din berättelse Muskot, den andas sån glädje och "målkänsla" - äntligen! Skönt att allt gick så bra trots komplikation med moderkaka som inte helt ville släppa och sövning. Grattis igen till MuskotMAMMAN och MuskotPAPPAN!

Och ni stretar på i renoveringen, Höst! Låter som att det kommer att bli väldigt fint! Ta inte ut dig bara, glöm inte vila! :)

Jag är ganska slut idag och har sovit mycket, en tur på stan mitt på dagen igår för att leta födelsedagspresent åt Tvillingpappan och sedan middag i Mariefred sent igår kväll som tar ut sin rätt. Envisa jag ville ha fina skor på mig... Många sammandragningar nu, ont i ben och fötter och två mycket bråkiga bebisar. :/

/lw

• Höstanemon

Ja, ömhet i ben och fötter börjar jag känna av. Efter att stå still länge och måla eller spackla så ömmar de rejält. Får verkligen ta några pauser till och från för att inte förstöra humöret framåt kvällen!
    Ajjajj för fina skor, Lillawi, men vill man vara fin får man lida pin !

• Peki

Tack Muskot för tråden! Nu har vi plats ett tag till .

Kul att höra om din förlossning, och att det blev en bra erfarenhet trots att allt inte gick som på räls. Intressant att höra att du "slapp" EDA. Det vill jag gärna också, men vet inte om jag kommer att klara det. Ja nu är ni mamma och pappa! Så häftigt *ler stort*

Hur går det med Muskotbebisen därhemma?

Höst: Oj vad duktig du är. Sitter listerna kvar på väggen så du måste krypa runt? Att stå böjd med den stora magen är inget vidare. Hur har det gått med fogarna? Duktig man du har

Lillawi: Se till att du vilar också! Sd är jobbigt. Mina har blivit mycket bättre nu när jag har gått ner i arbetstid och dessutom bara fixar saker till oss hemma, i stället för att underhålla.

Snygga skor! *imponerad* Visst ömmar fötterna mycket, men det har jag iofs haft problem med länge. Har felbelastning på dem redan i vanliga fall (fotvalven i stället för yttersidan) och det blir inte bättre under grav, med foguppmjukningen och ökad vikt.

Ego: Hade min syster med familj på besök från Norrland i lördags. De hade tagit med sig eget fikabröd. Samtidigt tittade sambons farmor också förbi, även hon med egna kakor, så det blev ett riktigt kaffekalas.

Ego: I söndags ägnade vi hela dagen åt att röja ut Fiskens rum och möblera nytt arbetsrum. Tyvärr innebar det en gigantisk omflyttning av förrådet för att få ut en fåtölj och få in en säng + skrivbord. Nu är i alla fall allt på plats i barnrummet förutom sängen som ännu inte är inköpt. Vi har ställt in en skön fåtölj för mamma/pappa att sitta i vid behov. Om nu inte fisken vill vara därinne, kan det ju vara bra för den "lediga" att få en lugn plats där man kan stänga in sig . En hylla för barnkläder/filtar etc blev det också. Dessutom visade sig nattlampan redan finnas - Sambons gamla jordglob med belysning blir perfekt .

Allmän status:
    Negg nr 1: Ryggvärken har förvärrats . Har en punkt under hö skulderblad där jag har haft lite ont tidigare. Jag har trott att det har varit datorarbetet som spökat, men då borde det ha blivit bättre i helgen, inte sämre... Har haft rejält ont i natt + att jag har det hela tiden när jag sitter nu.

Negg nr 2: Jag går inte upp något i vikt, utan har stått still i snart en månad . Det tillsammans med en undervikt på UL på -11% gör oss så klart oroliga att Fisken ska ha blivit tillväxthämmad. Har tid hos BM idag, så då får vi se om SF-måttet ökat. Där har jag legat på kurvan tidigare.

Pos nr 1: Klådan i fötterna har minskat . För närvaranda kna jag tom ha skor på mig. Har iofs fått hudsprickor mellan tårna trots att jag har smörjt varje dag morgon o kväll. Funderar på om det kan vara svamp?

Pos nr 2: Fick hem en låda mammakläder + amningsöverdelar i helgen från en kompis som itne ska ha flera barn. Det blev som en ny garderob så nu kan jag överge pyjamasstilen (lösa byxor och tröjor) och istället bli lite snygg! . Fick bl a en omlottklänning och snickarbyxor. Har haft svårt för sånt eftersom jag tycker jag ser groteskt stor ut, men sambon säger att jag gör det i "pyjamasvarianten" också så jag får tro på honom.

• Höstanemon

Haha, pyjamasstilen känner jag igen, Peki!
    Har glidit runt i ganska snygga stretchiga klänningar hela sommaren, inte mammakläder. Men nu vill jag inte använda dem mer eftersom jag kommer att töja ut dem och kommer sedan inte att kunna använda dem nästa sommar. Så ny har jag ett par mysbyxor, en stretchig knälång kjol, ett par 3/4-byxom som funkar på jobb/stan, samt ett par långa svarta byxor som jag gillar sådär. That´s it! Känns urtrist. Fick dock tips om en affär där man kan köpa beggade Mammakläder ngnstans på Kungsholmen. Skall nog försöka glida dit i veckan och se..

Klådan på ovansidan av mina fötter har också blivit bättre. Jag köpte ngn fotsalva på apoteket (ACO, röd/vit tub) med svalkande menthol. Skönt på natten när fötterna har irriterat och dessutom varit varma. Avskyr varma fötter och har hela mitt liv sovit med fötterna utanför täcket..

Vad gäller fönsterfogarna så sitter de uppe men det är relativt OK arbetsställning eftersom jag kan stå på golvet och stå på stol. Det är det långa stillaståendet som ger mig ont i rygg och fötter. Men fogarna är så grymt mycket bättre nu!! Är ju sjukskriven på 75% till nästa måndag och räknar med att gå ned på 50% sjukskrivning efter det.

• Peki

Höst: Jag spolade fötterna med kallvatten en stund varje kväll innan jag lade mig + att jag har sovit med dem utanför täcket. Det hjälpte. Det hjälper också att smörja med mjukgörande kräm har jag märkt.

En annan bra grej är att äta något innan man lägger sig. Om det är levern som är orsaken så blir det bättre efter man har ätit eftersom levern jobbar då och gallsyran minskar i kroppen. Lite som att hantera gravillamående alltså.

För onda fötter rekommenderas foträta tofflor med stöd för hålfoten även inomhus. Då får fogarna vila. För som sagt, men får ju "foglossning" i alla leder.

• Kaka

Höstanemon - du menar nog Second Mammas. Den ligger på samma gata som polishusets huvudentré (koppardörren)...Bergsgatan?. Lite längre ner i höjd med Tingsrätten. Bara ett stenkast från Rådhusets T bana. Jag va där och köpte en klänning här om dagen till bröllopet i helgen (dock inte en Secondhand). Dom hade mycket saker men just då tittade jag bara på klänningarna. Riktigt bra priser på nya klänningar så jag gissar att det är en riktigt bra affär att handla begagnat där.

Jag har shoppat upp mig på T-tröjor från Hennes. Dom har en modell i organisk bommul som egentligen är en amningsmodell men som passar mig utmärkt och är jätte sköna. Har köpt ett gäng sådana. Sedan har jag PoP jeans, snickisar och ett par vanliga byxor kvar från förra gången. Har köpt ett par svarta, ett par linnebyxor och vita 3/4 på HM och en kjol + shorts så jag tror jag reder mig gansak bra nu .

Svar på tråden Gravida från IVF på S:t Göran, del 3