bröllopskod
det är inte olagligt att ha klädkod på bröllop.
däremot är det inget som hindrar att en kvinna kommer i kostym eller frack...
det är inte olagligt att ha klädkod på bröllop.
däremot är det inget som hindrar att en kvinna kommer i kostym eller frack...
inte nödvändigtvis....
jag vet en tjej som kom i frack till ett frackbröllop vilket var helt okej.
likaså var det två tjejer som kom i smoking till en studentbal - dom gjorde succé. (min gymnasiebal)
dessa tre tjejer var mycket kvinnliga tjejer som ofta gick i kjol o klänning, smink och allt som hör till det kvinnliga men dom ville bryta det konventionella och klädde sig helt korrekt enligt anvisning - för det stod inget om könet i inbjudan.
Egentligen tycker jag väl den här diskussionen är en smula löjlig för summa summarum gör gästerna precis som dom vill själva. Jag sjunger i kyrkokör och jag har sett alla möjliga tolkningar av klädkoder genom åren i kyrkan.
Även frackbröllop har haft byxklädda kvinnor. Långa böljande byxor i tunt tyg och ett maffigt o fint korsettliv till och en sjal över axlarna. mycket snyggt och precis likvärdigt som en långklänning.
Skulle drottning Silvia välja en böljande vacker byxdress till Nobelfesten skulle nog ingen höja på ögonbrynen för även på Noblefesten får man se avvikelser från dresscode. Tänk på alla sorters nationaldräkter som dyker upp på Nobelfesten som oftast består av byxor o tunika i fint material....
så länge man respekterar festföremålen tycker jag valfri klädsel är okej.
Men att protestera o gå dit i jeans och t-shirt är respektlöst och då kan man stanna hemma tycker jag o tråka. Då behöver man inte komma. Det finns 364 andra Jeansdagar så man behöver inte uppföra sig som en trotsig tonåring just den dagen det bjuds på finare fest. Då tar man på sig något snyggt o håller käft.
O jag skrev snyggt - inte klänning.
by the way... en nyfiken undran...
alla ni som ogillar dresscode - hur klär ni er själva på ERT bröllop?? Om ni ogillar dresscode borde det finnas fler kvinnor som gifter sig i byxdress?
eller gäller det bara gästerna o inte bruden?
då kan man ju undra vart jämlikhetsdebatten tog vägen om en brud alltid ska ha klänning men att man som gäst ska slåss för ett par byxor..... skevt.