Inlägg från: Alderia |Visa alla inlägg
  • Alderia

bröllopskod

Det finns mycket som är helt galet när det gäller genustvång och könsroller. Men att använda någon annans bröllopsfest för att statuera ett exempel och till varje pris markera sitt missnöje med de dåliga sidorna av vår kultur är synnerligen hänsynslöst. Om man av personliga skäl inte ställer upp på festens grundförutsättningar är det enda rätta att tacka nej. Det är inte det minsta oartigt att avböja en bröllopsinbjudan.

• Alderia
    Svar på #19
    enny signatur skrev 2008-08-11 01:09:53 följande:
    Jag är inte ett kön och följeer inte koder baserat på det i något samanhang.
    Som sagt: Om du av vilket skäl det än må vara inte ställer upp på festens förutsättningar är det enda rätta att tacka nej. Allt annat är synnerligen oartigt och hänsynslöst.
  • Alderia

...och kvinnor kan gärna ha byxor om klädkoden är kavaj eller mörk kostym. Det är bara de högre klädnivåerna som "kräver" klänning/kjol.

• Alderia
    Svar på #26
    Nationaldräkter likställs med folkdräkt, vilket är ett fullt godtagbart val vid fracktillställningar. Däremot lär du aldrig någonsin se drottningen i vanliga byxor (hur fina de än är) på ex Nobelmiddagen. Och många ögonbryn skulle garanterat höjas om hon skulle göra det.

Det är skillnad mellan att klä sig "fel" av okunskap och att göra det med flit. Det hela kan kokas ned till ett enda ord: Hänsyn. Om brudparet lagt ned tid, tanke och pengar på att ordna en fest för att fira sin stora dag är det snålt att vägra respektera deras klädkod.

Självklart kan inställningen variera mellan bekantskapskretser, som i ditt exempel på kvinnan som bar frack på ett frackbröllop. Men formellt är det så att kvinnor inte bär byxor vid de högre klädkoderna.
  • Alderia
    Svar på #35
    enny signatur skrev 2008-08-12 19:58:19 följande:
    För mig är klänning inte att klä upp sig utan att sätta sig i en könsnorm.
    Men att ta på sig en kostym med slips "och allt" är ju också att följa en norm, även om du råkar bryta könsgränsen (och det var rätt länge sedan man såg den första kvinnan i kostym, så extremradikalt är det inte heller).

Jag är absolut inte särartsfeminist, men jag tycker att det är olyckligt att så många väljer bort det som anses "kvinnligt" framför det som är "manligt" och tänker att detta är att upplösa normer och regler. Om det är normuppluckring man är ute efter är inte lösningen att förklara den ena genuskoden icke-demokratisk och den andra allmängiltig. Simone de Beauvoir skulle vända sig i graven, om inte annat.
Svar på tråden bröllopskod