bouncer skrev 2008-08-11 02:41:05 följande:
Oj, vilken konstig tråd! Alla här verkar avsky att klä upp sig och göra sig fina, varför? Själv stormtrivs jag i en snygg klänning, läckra högklackade skor och matchande handväska. Har man inte råd att köpa en ny klänning kanske man kan låna av en kompis eller köpa second hand. Varför vara så ohyfsade mot brudparet att man nonchalerar deras dresscode? De har planerat sin stora dag länge, du kan ju hafsa runt i jeans och kängor alla andra dagar på året... Samhället blir inte mer jämlikt för att vissa kvinnor vägrar se ut som kvinnor. Tvärtom måste vi kunna vara hur tjusiga som helst och ändå bli bemötta med samma respekt som det andra könet.Tänk vad trist det skulle vara om män och kvinnor såg likadana ut! Låt oss hoppas att det aldrig blir så!
Eller så handlar det om att se längre än så. att inte följa känsnormer Du kanske känner dig fin i högklackat, har du reflekterat över varför du gör det men troligen inte din man?
Nyfiken gul: Jeans och tshirt är väl helt ok om dresscode saknas. om dresskod finns så är det ju en annan protest att inte klä sig enligt koder utan valfritt, men den hänger inte ihop med könsnormskoden. Jag skulle nog gärna komma i kostym (med slips och allt), inga problem, tycker jag är jätte snyggt och skulle trivas bra i (nu är det ju värre med att jag inte har någon och svårlånat, men visst skulle det nog ordnas genom att köpa en)
För övrigt hade jag svart medeltidsklänning på vårat bröllop. Visst kunde jag haft en tunika och byxor, det är vad jag hade haft om bröllopet varit nu troligen. Men bröllopet var medeltids och kläderna därefter. Min man ville inte ha klänning heller. Visst håller jag med om att det handlar om jämstäldhet även för brudparet. Vi valde som kläderna vi tyckte var finast och matchade varandra bäst. Jag hade kunnat valt tunika och byxor, helt klart. Jag valde troligen en klänning för att normen säger så, inte för att det var helt genomtänkt. Skillnaden är ändå befintlig, jag VALDE att ha klänning, ingen krävde det. Visst styrdes det troligen av könsnormer, men var ändå ett aktivt val. Jag tycker inte att kvinnor inte ska få ha klänning utan att kvinnor och män ska kunna ha vad de önskar på sig, oavsett normer. Jag tycker klänningar är rätt händiga faktiskt.
Linlugg: fast de tär inte samma sak.
3xmamma: Bara könsnormerna och folks sätt att försöka bibehålla dessa.
Suzy QX: Kanske på tiden... För mig är klänning inte att klä upp sig utan att sätta sig i en könsnorm.
Frantic: Diskriminiering!