Ge mig dina tips på sevärdheter o annat i Holland
Vad ska man inte missa?
Var äter man bäst?
Var bor man bäst?
smultronställen?
Vad ska man inte missa?
Var äter man bäst?
Var bor man bäst?
smultronställen?
Jag hade i en annan tråd svarat vad som finns kring Amsterdam. Se länken.
www.familjeliv.se/Forum-5-106/m34056737.html
Men om du tänkte dig åka till andra delar av landet så är Mastricht, Delft och Gouda också vackra städer. Det finns mycket att se och göra, men du får nog precisera dig lite vad du är intresserad av:
- Natur & vandring & cykelleder?
- Djurparker?
- Nöjesparker?
- Konst & kultur?
- Hantverk, osttillverkning, träskor?
- Väderkvarnar?
- Havet och kusten?
- Storstadsliv?
- Museer?
Angående boende så finns mycket, t.ex. "bed&breakfast" men också boende i stugor eller "mobile homes" på olika campingar. Deras campingar är ofta bättre utrustade än här i Sverige.
Du kan inboxa mig så kan jag tipsa. Vi är i Holland regelbundet för min man kommer därifrån.
Åh, tack så mycket
Vi ska åka till Arnhem i oktober (ska bl.a besöka dockskåps- o miniatyrmässan där)
Vi gillar museum mer än fotvandringar, shopping är inte helt fel (enligt min åsikt i alla fall hehe)
Funderar på att besöka rijksmuseum i Amsterdam samt ett skepps(?)museum
Är det dyrt att åka tåg? Dvs kostar det som här i Sverige
Det finns så få turistböcker om hela holland, massvis om amsterdam men det är ju bara en del av landet
Om ni vill åka tåg så kika på www.ns.nl, dvs deras SJ. Där kan du också få fram priser för de olika sträckorna. Jag tycker att priserna verkar lägre än i Sverige och så har man fler anknytningar att välja på.
Den hör siten berättar mycket om Holland också. Längst ned finns den del andra hemsidor som kan ge mer info. en.wikipedia.org/wiki/Netherlands
Annars känner jag inte till Arnhem så mycket, vi bruka hålla till i södrare delar av landet. Men vad gäller shopping så är det mysigt i Mastricht, Gouda och Delft. Tänk bara på att måndag förmiddag brukar affärer hålla stängt på många platser och måndag kväll de flesta restauranger.
På den här siten www2.holland.com/se/ kan du läsa om museer och liknande. Här beskrivs också Maritim museum: www.amsterdam.info/museums/netherlands_maritime_museum/
Ska ni på miniatyrmässa och dockskåp så gillar ni säkert Madurodam också!