• Anonym (Lova)

VARNING för rosenrot!!!

Har hört så mycket gott om rosenrot så tänkte därför berätta min erfarenhet. Jag har känt mig lite trött och deppig och tyckte rosenrot lät perfekt för mig så jag testade.
    Första dan kände jag mig lite konstig, nervös och orolig. Andra dan var jag speedad och städade som en tok men hade ångest. Tredje dan fick jag mer ångest men var speedad och fick mycket gjort. Fjärde dan hade jag än mer ångest och började få tvångstankar, kändes som jag tappade verkligheten och fick för mig att jag skulle göra mig illa ex hoppa från balkongen. Jag lade mig ner på golvet och grät förtvivlat och bara skakade.

Fick ringa hem mannen från jobbet då jag ej kunde ta hand om barnen.
    Han försökte lugna mig men det blev bara värre och värre. Hyperventilerade och trodde jag skulle dö.
    Mannen fick ringa ambulnsen då han till slut inte fick kontakt med mig mer.
    Allt var som i en dimma och jag var säker på att jag skulle dö. jag grät och skrek och kom in till akuten. Där fick jag lugnande och somnade sen. Vaknade många timmar senare på psyket och kände mig groggy. Blev bättre under dan och jag fick prata med en läkare. Han frågade vad som hänt och jag berättade hur det varit. Jag sa att jag testat rosenrot för att jag var en trött småbarnsmamma. Han sa då att han hört om fler som reagerat liknande av dem och sa " de borde vara varningstext på förpackningen". Jag fick åka hem senare under dan och blev sen som vanligt igen dvs trött småbarnsmamma.
    Men denna händelse glömmer jag aldrig. Var det värsta jag varit med om så ville därför varna för dem. Vet att det kan funka bra för vissa men kan även sluta i katastrof.

• Svar på tråden VARNING för rosenrot!!!
  • Anonym (+)

Men kan det verkligen bero på rosenroten, det tar ju betydligt längre tid innan naturläkemedel börjar verka? Man brukar ju säga att man måste ta det 2-3 veckor innan man känner av effekterna.

Låter mer som du fått en psykos, detta borde du ju undersöka närmare istället för att bara godta att det rosenrotens fel.

• Anonym (tina)
    Svar på #10
    Det e det jag menar fast att det säljs på apotek...om den nu ska vara sååå himla bra så borde ju den vara godkänd av läkemedlesverket o funka som ett läkemedel som läkaren skriver ut? Så resonerar jag iallfall....
    Ex dom säger ju att visssa hälsopreparat ska vara bra o det e möjliht att dom är men man får nog vara lite försiktigt med det - känns som man inte riktigt kan lita på det just av den anledningen att varför använder då inte läkarna dessa "fantastiska naturpreparat" om dom ska vara så himla bra....
  • Anonym (tina)
    Svar på #11
    Psykos???
    Vem e du som ska ställa den diagnosen?
    Hon var ju på akuten o fick träffa en läkare ju!

Blir så trött på många på familjeliv som hela tidne ska hålla på o ställa diagnos av alla dessa slag, det e ju farligt att göra det...man kan ju stämpla en person för livet, iallfall kan personen i fråga ta illa vid så det ska man passa sig för.

O varför i huvud taget ställa diagnoser o namnge det, så att man får en sjukdom - varför kan man bara inte känna sig stressad, trött o hängig utan för den saken skull vara sjuk o ha en diagnos, livet kan vara rätt tufft ibland. vi e ju människor med känslor!!!

Låt läkarna ställa diagnoser - det kan vi här på Fl hålla oss borta ifrån!
  • Anonym (ANONYM)

I mina öron låter det som att du fått en panikångestattack.
    Oro, ångest, hyperventilation, ej kontaktbar, är symtom på detta.

Håller med Anonym(+), det brukar ta ett tag innan man känner av effekterna. Kan ev. också vara en signal på en psykos.

Jag tror inte att Anonym(+) menar något illa med det hon skriver. Hon har inte enligt mig ställt någon diagnos, utan jag tror att hon precis som jag skriver i all välmening och ingenting annat. Det är inte att stämpla någon. Jag ser det som att belysa frågan, ge info. som personen i fråga (i detta fallet TS) kanske inte har tänkt på eller över huvud taget har kunskap om.

Jag har själv lidit av panikångetsattacker. Den första riktigt starka fick jag hemma, jag svimmade till råga på allt. Hamnade på akuten, blev väldigt noga undersökt på alla tänkbara sätt och vis, men ingenting var fel på mig enligt den läkaren. Ingenting fanns att hitta. Jag blev hemskickad.
    Fick återigen en "attack". Denna gång på min arbetsplats. Läkaren på arbetsplatsen visste direkt vad det var, ställde rätt diagnos och jag har sen dess fått rätt hjälp.
    Bara för att man är läkare betyder det inte att man har full koll på allting. Dom är vanliga människor som också kan missa saker och ting. Alla har inte kunskap om precis allting. Viktigt att lägga på minnet.
    Anonym(Lova) Jag hoppas verkligen att du mår bättre nu. Skulle fler "konstigheter" inträffa, sök hjälp igen. Det är inte att bli stämplad för livet. Det är av yttersta vikt att få rätt hjälp om man inte mår bra psykiskt. Detsamma gäller ju fysiskt också. Det har ingenting med svaghet att göra att man tar emot hjälp. Tvärtom, det är ett tecken på styrka, ingenting annat.

Jag önskar dig allt gott!

• Anonym (tina)
    Svar på #14
    Vad berodde dina panikångsetattacker på? hade det hänt nåt särskilt?
  • Anonym (rosenrot)

Tror inte heller att det kan bero på rosenroten. Det tar tid innan den börjar verka och få full effekt. Du måste råkat ut för någonting annat som tex en panikångest attack.

• Tina och Fredrik

Jag har ätit det i flera månader och har verkat jättebra på mig.

• Anonym

Anonym (rosenrot) skrev 2008-08-11 13:11:00 följande:

Tror inte heller att det kan bero på rosenroten. Det tar tid innan den börjar verka och få full effekt. Du måste råkat ut för någonting annat som tex en panikångest attack.
    bevrkningar kan komar verkan så väl på naturläkemedel som som vanliga läkemedel så de är väl inget konstigt med de.
  • Anonym (tina)

O alla funkar vi olika, så visst kan det bero på rosenroten!

Åt det oxå får många årsedan o slutade efter några dagars användning då jag inte alls mådde bra med dom.

• Anonym (ANONYM)

Hej Anonym (tina)

Jaa-a du, lång historia kort. En hel del saker vill jag tro. Vet inte vad som egentligen utlöste det hela. Ingenting speciellt hade hänt i min tillvaro, livet lunkade på.
    Jag tror att i mitt fall blev det så att ryggsäcken jag bär på blev alldeles för tung. Saker jag varit med om i mitt liv, som jag länge försökt att förtränga och haft obearbetat gjorde att ventilen började att pysa. Det finns en viss mängd press som sinnet och kroppen klarar av att hantera, men tillslut så tar det stopp även där. Kroppen är fantastisk, den talar om för dig när inte allting står rätt till. Det gäller bara att lyssna på signalerna och ta hand om sig själv. Vi har bara en kropp och ett sinne. Viktigt att lyssna till sin inre och yttre röst tror jag.

• Esterella

Jag har också testat Rosenrot och mått dåligt, speedad och otroligt rastlös i kroppen och psyket. Det har kommit efter ett par dagar och gått över när jag slutat, jag har testat 3 ggr under några års tid. Nu har jag lärt mej att det inte funkar på emj då jag reagerar med att må så dåligt.

• Anonym (tina)

Alltså det skulle lika mkt väl kunna vara rosenroten (tillsammans med en stressad o pressad situtaion) - att dra det så långt till att det skulle vara tecken på en psykos, då tycker jag att man går för långt!

• MarlenaEvans

nu träffade ju ts en läkare som trodde det berodde på rosentoten vad jag förstått. men ni kanske vet mer än läkare på psyket eller?

• FH Mamma

Ts
    Hade du någon annan medicin samtidigt?

Jag brukar glömma bort att alla läkemedel och naturmediciner inte passar ihop.

• Anonym

tror inte rosenroten gav dig mer ångest...
    att du känner dig speedad är fullt normalt

• Anonym (Lova)

hej.
    Nej äter ingen annan medicin. Har aldrig haft panikångest eller liknande. Aldrig mått speciellt dåligt heller.

Ja det var ju en panikångestattak/psykos jag fick men jag är övertygad om att det berodde på rosenroten och det är även min läkare eftersom det aldrig hänt tidigare och jag började må bra igen så fort jag slutade.
    Hade inte läkaren trott det hade jag varit tveksam men eftersom han är övertygad och dessutom kände till liknande fall så är jag övertygad. Sen får folk tro vad de vill

• noconwood

tål man inte det verkasmma ämnet i rosenrot så kan man nog reagera snabbt!  jag kommer då aldrig prova rosenrot efter det här jag nyss läst!!
    ja e trött 2 barns mamma jag oxå, men har även problem med mitt hjärta, o tänk om jag skulle må dåligt at tex rosenrot...nej gud förbjude!

tack för varningen!

• Anonym

Den nya extra starka rosenroten, som marknadsförs och säljs numer, har direkt verkan. Det ska endast ta 30 minuter ínnan effekt, så visst kan det vara rosenroten som är orsaken till TS "attack". Fy sjutton vad hemskt!! På mig gav det INGEN som helst effekt, men det ska jag kanske vara glad för.....

Hoppas du mår bra nu! Bättre att vara lite trött kanske....

• Pyris

Ja visst kan det vara rosenroten som gjort så. Ibland är det så att man reagerar på olika saker o ting. Det händer ju även med vanlig medicin också.
    Och jag vet att när jag äter rosenrot så tar det ca 30-40 minuter så e jag mycket mer piggare och energisk.

• Minna07

Anonym (rosenrot) skrev 2008-08-11 13:11:00 följande:

Den fulla effekt som du pratar om är alltså den positiva inverkan den ska ha på kroppen om man regelbuntet intar rosenrot under en viss tid. Man ska alltså inte börja känna av en positiv förbättran föränn man ätit den ettt ag. Så är det med det mesta läkemedel här i världen.

Om man därimot inte TÅL något så känner man av detta direkt när man intagit födan/läkemedlet. TS tål förmodlingen inte rosenrot och därför reagerade hennes kropp som den gjorde.

Förstår ni nu här skillnaden som påstår att det inte kan vara rosenrot?
Svar på tråden VARNING för rosenrot!!!