• Pyret08

Semper 2

Hej alla glada mammor!

Idag tänkte jag att jag skulle börja med Semper 2 till vår son som snart blir 4 månader, problemet är ju bara att jag vet inte hur mycket jag ska ge honom, på Semper 1 står där hur mycket man ska ge i olika åldrar, men på denna förpackningen står ingenting om hur mycket man ska ge barnet, det står bara hur mycket man ska dosera..
    Är det någon här inne som vet hur mycket man ska ge till en 4 månaders bebis? Jag gav 120 vatten och 4 mått pulver med Semper 1. Snälla hjälp mig!!

• Svar på tråden Semper 2
  • Jesster

Du ska ge så mycket som barnet vill ha, precis som med 1:an. Åldersrekommendationen är ju bara ett riktvärde och inte alls hur mycket ett barn ska äta. Alla barn är olika.

Man ska blanda så mycket så att det blir över lite att slänga varje gång de äter.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Pyret08

Okej, men problemet är att han äter ihjäl sig om man inte stoppar... Han är väldigt glad för mat om man säger så

• Tvåbarnsmorsan

Gör i ordning det mesta som står på paketet och låt han äta tills han är mätt dvs slutar äta själv, om det är kvar i flaskan så vet du att han är mätt men blir allt slut så gör i ordning lite mer nästa gång!

• lillamuan

ge han 150 ml vatten och 3 strukna matskeds mått de började jag med till elin

• lillamuan

tänk på att du ska INTE ha samma mått som du hade till semper 1 utan MATSKEDSMÅTT

• mittenavapril

Jag vet ej hur mycket du ska ge, men min BM på BVC sade att enda skillnaden på 1 oc 2:a är att 2:an har ristärkelse som gör att barnet blir mättre, annars är innehållet detsamma..... Så om baret äter "inom gränsen" för det som står på 1:an så behöver man inte byta än, det är bara då barnet äter mer och doseringen enligt 1:an ej räcker. Min tjej äter aldrig en droppe mer än 180 ml (Lemolac) så det blir inte något byte till 2:an än på et tag.

• Jesster
    Pyret08 skrev 2008-08-11 17:48:45 följande:
    Okej, men problemet är att han äter ihjäl sig om man inte stoppar... Han är väldigt glad för mat om man säger så
    Du kan ju inte ransonera maten för din bebis! Ersättning på 120 ml vatten är ju definitivt inte mycket för en 4 månaders växande bebis, min 5 veckors tjej äter mer än det.
  • Jesster
    mittenavapril: Nu vet jag ju inte hur det funkar för Semper, men för NAN så innehåller 2:an mer järn vilken bebisen behöver mer av efter 4 månader, därför ska man byta ersättning runt den åldern. Det har inte med mättnadskänsla att göra.
  • Pyret08

lillamuan: Tack för tipset!!

• mittenavapril

Jag vet inte heller men detta varvad min bm sade då min tjej får nt i magen av semper 1 och därför ingenhit att byta till 2:an vid 4mån. Hon är 3 mån och 3 veckor. JAg få ta och kolla vad 1 oh 2 innehåller, men det känns som om kan lita på min BM..... ven om det skulle innehålla mer järn i 2:an så sker nog ingen skada om tjejen väntar någrveckor med den....

Jesster skrev 2008-08-11 18:14:37 följande:
    mittenavapril: Nu vet jag ju inte hur det funkar för Semper, men för NAN så innehåller 2:an mer järn vilken bebisen behöver mer av efter 4 månader, därför ska man byta ersättning runt den åldern. Det har inte med mättnadskänsla att göra.
  • lillamuan
    Pyret08 skrev 2008-08-11 18:49:12 följande:
    lillamuan: Tack för tipset!!
    varsegod.
  • mittenavapril

Jag kollade lite med konsumentfrågor på Semper; Det stämmer att Baby Plus (2) har risstärkelse, och sedan är den anpassad så att den täcker näringsbehovet för spädbarn från 4 månader också. Men i övrigt är den precis samma produkt.Det går alldeles utmärkt att fortsätta med Lemolac ett tag till, den täcker näringsbehovet upp till 6 månader. Du har ju en bra kontakt med BVC som känner ditt barn och kan se att hon följer sin kurva och växer som hon ska.

• mittenavapril

Fråga till Semper: Jag undrar om det är "ett måste" att gå över på nr 2 när babyn är 4 månader eller om en baby som äter nr 1 kan fortsätta med den ett tag till som med lemolac?
    Semper svar: Nej absolut inte. Det går alldeles utmärkt att fortsätta med Lemolac eller Baby Semp (1) upp till 6 månader. Baby Semp och Lemolac är samma produkt egentligen - men Lemolacen är surgjord med citronsyra för att den skall vara lite mer "färdigsmält".

Svar på tråden Semper 2