Inlägg från: mittenavapril |Visa alla inlägg
  • mittenavapril

Semper 2

Jag vet ej hur mycket du ska ge, men min BM på BVC sade att enda skillnaden på 1 oc 2:a är att 2:an har ristärkelse som gör att barnet blir mättre, annars är innehållet detsamma..... Så om baret äter "inom gränsen" för det som står på 1:an så behöver man inte byta än, det är bara då barnet äter mer och doseringen enligt 1:an ej räcker. Min tjej äter aldrig en droppe mer än 180 ml (Lemolac) så det blir inte något byte till 2:an än på et tag.

• mittenavapril

Jag vet inte heller men detta varvad min bm sade då min tjej får nt i magen av semper 1 och därför ingenhit att byta till 2:an vid 4mån. Hon är 3 mån och 3 veckor. JAg få ta och kolla vad 1 oh 2 innehåller, men det känns som om kan lita på min BM..... ven om det skulle innehålla mer järn i 2:an så sker nog ingen skada om tjejen väntar någrveckor med den....

Jesster skrev 2008-08-11 18:14:37 följande:
    mittenavapril: Nu vet jag ju inte hur det funkar för Semper, men för NAN så innehåller 2:an mer järn vilken bebisen behöver mer av efter 4 månader, därför ska man byta ersättning runt den åldern. Det har inte med mättnadskänsla att göra.
  • mittenavapril

Jag kollade lite med konsumentfrågor på Semper; Det stämmer att Baby Plus (2) har risstärkelse, och sedan är den anpassad så att den täcker näringsbehovet för spädbarn från 4 månader också. Men i övrigt är den precis samma produkt.Det går alldeles utmärkt att fortsätta med Lemolac ett tag till, den täcker näringsbehovet upp till 6 månader. Du har ju en bra kontakt med BVC som känner ditt barn och kan se att hon följer sin kurva och växer som hon ska.

• mittenavapril

Fråga till Semper: Jag undrar om det är "ett måste" att gå över på nr 2 när babyn är 4 månader eller om en baby som äter nr 1 kan fortsätta med den ett tag till som med lemolac?
    Semper svar: Nej absolut inte. Det går alldeles utmärkt att fortsätta med Lemolac eller Baby Semp (1) upp till 6 månader. Baby Semp och Lemolac är samma produkt egentligen - men Lemolacen är surgjord med citronsyra för att den skall vara lite mer "färdigsmält".

Svar på tråden Semper 2