• Anonym (orolig)

Narkos- hur var det för dig??

Ska operera bort en knöl på halsen om 2 veckor. Detta blir min första operation= första sövning o jag e jätterädd. Inte bara för själva operationen utan sövningen.... E rädd att känna ångest innan, att d ska ta tid innan jag somnar samt att d ska kännas jätte obehagligt när jag vaknar(yr, illamående,kräkas mm)obs! har kräkfobi!

Du som blivit sövd nån gång... Hur var det för dig??

• Svar på tråden Narkos- hur var det för dig??
  • HelleGbg

har också vart skitnervig inför sövning osv..men det är lika skönt varje gång! somnar i ett nafs och när du vaknar känns det som om du precis har somnat! Trött har jag bara varit efter narkos,kräktes förvisso när jag var 6 år en gång,men då var det väl tunga doningar,efter det har jag aldrig spytt,
    Lycka till!!!

• bebbe made in italy

Jag har blivit sövd 2 ggr inför ett par ingrepp och allt gick jättefort, dom var såå gulliga mot mej och pratade om annat och sedan så sa dom att man skulle få sova och man somnar på bara kanske 5 sek, när jag vaknade mådde jag inte alls illa men var lite snurrig och trött, fick ligga kvar och vila på uppvaket tills jag kände mig piggare. Det där med illamåendet e väldigt individuellt vissa mår illa, andra inte.

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • blackangel

Jag har blivit sövd 2 ggr. Var oxå orolig första gången, men det var en skön känsla när man somnade.:)

Mådde inte illa efteråt någon av gångerna. Däremot väldigt trött o seg flera timmar efteråt. Törstig var jag oxå.

• aihpoz

Om du säger att du tex har lätt för att må illa och har kräkfobi så kan dom ge ett annat medel när dom söver dig..finns många olika sorters narkosmedel..
    Jag har varit sövd 3ggr av vad jag minns som vuxen,två av gångerna spydde jag efter uppvaknandet men inte den sista..då fick jag ett annat medel..

När 1+1 blir 3
  • emeliiii

har också blivit sövd en gång och var precis som du orolig innan men det tar bara ett par sekunder sen sover man.
    Ang. illamåendet så är det väldigt sällan man kräks av en narkos numera. Min dotter har blicit opererad ett par gånger och jag frågade då narkosläkaren om det och han berättade att man inte använde den typen av narkos medel längre.

• LillaPinglan

Jag var såå rädd inför att bli sövd när min blindtarm sprack..Det var nog värre än själva smärtan tror jag. Men gud vilken lättnad, så härligt o enkelt att bli sövd!!   Du har inget att oroa dig för! Du kommer inte hinna känna nåt, be o få lite lugnande innan så du slappnar av lite?!

• evaviola

Varit sövd 4 ggr. du får lugnande innan, så du behöver inte vara orolig för att vara nervös innför själva sövningen.

• Queen70

Det säger bara smack så sover man å fattar inget förrän man blir väckt igen. Första timmarna när man vaknar upp brukar jag inte minnas nåt av, men tror inte jag mått illa eller nåt sånt.

• Anonym (fru p)

Jag har varit sövd 2 gånger:

-första gången mådde jag mycket illa efteråt och fick ligga länge på uppvaket och få extra dropp med mera.

-andra gången var jag livrädd att det skulle bli likadant så jag betonade verkligen för personalen att jag hade mått så illa första gången så att de gav mig mer läkemedel mot illamående i förebyggande syfte och jag mådde helt okej efter andra narkosen!

Jag har en kollega som jobbar på IVA och hon säger att ungefär 1 av 10 mår illa av narkosen. Om man har lätt att bli illamående i andra sammanhang (åka buss och bil m.m.) så har man ökad risk att må illa efter narkos. Är man mycket överviktig är också risken för illamående större eftersom narkosgaserna lagrar sig i fett.

• Crazy Baby

Jag har blivit sövd ett par gånger och precis som du var jag superorolig inför första gången! Men jag tycker att det är det absolut skönaste som finns, hur mysigt som helst!

Svar på tråden Narkos- hur var det för dig??