• Anonym (orolig)

Narkos- hur var det för dig??

Ska operera bort en knöl på halsen om 2 veckor. Detta blir min första operation= första sövning o jag e jätterädd. Inte bara för själva operationen utan sövningen.... E rädd att känna ångest innan, att d ska ta tid innan jag somnar samt att d ska kännas jätte obehagligt när jag vaknar(yr, illamående,kräkas mm)obs! har kräkfobi!

Du som blivit sövd nån gång... Hur var det för dig??

• Svar på tråden Narkos- hur var det för dig??
  • bebbe made in italy

jag är jätteåksjuk, kan inte läsa när jag åker bil, öch kan inte stå på en brygga utan att bli sjösjuk typ, är väldigt sån som mår illa lätt men inte efter narkosen faktiskt så på mej stmde det inte, men det verkar ju logiskt iaf!!

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • Årsskiftet

När jag blev sövd sa dem till mig att nu kommer du att somna snart. Ha ha tänkte jag för såå fort kan det inte gå. Tjii fick jag för några sek senare sov jag. Oerhört smidigt o ingenting att vara orolig inför! Lycka till

• Verkligen

Jag har blivit sövd 8 ggr och det är det skönaste jag vart med om.
    Man somnar fort och när man blir väckt sen så är man lite skönt groggy..
    Har bara mått illa och spytt 2 ggr, en gång efter att jag opererat bort halsmandlarna och en gång när jag tog bort blindtarmen.

jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Anonym (orolig)

Tack snälla alla ni som delar med er!!
    Känns bra o lugnande att läsa det ni skriver...

Ja, jag ska nog be o få lugnande innan så att jag inte ligger på helspänn precis innan..
    Ska oxå meddela dem om min rädsla för att må illa o spy o hoppas på att få nåt mot det..

• 08bebis

Jag kanske e lite knäpp, men jag tyckte d skulle bli spännande att sövas!
    Somnade snabbt o skönt... vaknade upp efter några minuter, men det kändes som om jag hade sovit i flera timmar. Kände mej skönt avslappnad o lagom groggy när jag vaknade

Det kommer säkert gå jättebra ska du se!

• Anonym (orolig)

Tror ni de e skillnad på hur man mår efter narkosen beroende på hur länge man varit sövd? Min operation tar runt 2 - 3 timmar.....
    hur länge var du sövd??

• Anonym (orolig)

puffar....

• LaFontaine

Jag har varit sövd två gånger. Det finns ingen bättre känsla! Båda gångerna har jag varit nervös innan, men sen har jag fått lugnande och jag blir så härligt lullig. Nu sist låg jag och sjöng på operationsbordet innan jag sövdes Själva sövningen går på ett par sekunder. Senast somnade jag samtidigt som jag bad sköterskan att inte glömma mina glasögon.

Jag har aldrig mått illa efteråt. Däremot har jag varit lite ostadig och jag brukar ha en lätt obehagskänsla i kroppen i ett dygn ungefär. Däremot får jag väldigt ont i halsen eftersom jag fått ett rör nedstoppat.

Jag förstår om du är nervös, men det är inte alls lika jobbigt som man kan tro. Det kan till och med vara riktigt kul

• Anonym (orolig)
    LaFontaine skrev 2008-08-20 20:24:11 följande:
    Jag har varit sövd två gånger. Det finns ingen bättre känsla! Båda gångerna har jag varit nervös innan, men sen har jag fått lugnande och jag blir så härligt lullig. Nu sist låg jag och sjöng på operationsbordet innan jag sövdes Själva sövningen går på ett par sekunder. Senast somnade jag samtidigt som jag bad sköterskan att inte glömma mina glasögon.Jag har aldrig mått illa efteråt. Däremot har jag varit lite ostadig och jag brukar ha en lätt obehagskänsla i kroppen i ett dygn ungefär. Däremot får jag väldigt ont i halsen eftersom jag fått ett rör nedstoppat. Jag förstår om du är nervös, men det är inte alls lika jobbigt som man kan tro. Det kan till och med vara riktigt kul
    Tack för info o lugnande ord.... Att sjunga på operationsbordet låter ju snarare roligt än läskigt;)
    å jag hoppas så jag ska slippa må illa/kräkas..... (det kan väl inte vara jättevanligt iaf?!)

Förresten... hur länge var du sövd?
  • LaFontaine

Anonym (orolig) skrev 2008-08-21 18:35:24 följande:

Tack för info o lugnande ord.... Att sjunga på operationsbordet låter ju snarare roligt än läskigt;)å jag hoppas så jag ska slippa må illa/kräkas..... (det kan väl inte vara jättevanligt iaf?!)Förresten... hur länge var du sövd?
    Nu senast var jag sövd i en dryg timme. Jag är av en lite konstig sort som inte kan/vill ligga kvar efteråt, så på uppvaket sov jag knappt tio minuter innan jag satte mig upp och drog av mig sladdarna.

Senast fick jag också en tablett mot illamåendet en stund innan sövningen. Det fick jag inte första gången och mådde förvisso inte illa då heller, men du kan ju alltid be om en tablett för säkerhets skull!
  • Grannen

Varit sövd många gånger varav den sista gången 9 timmar. Har aldrig haft några problem med illamående el liknande, det riktgt jobbiga sist var att jag inte fick dricka efteråt!

• Earth Angel

TS: Jag förstår dig; är själv rädd för att bli sövd; tycker det är obehagligt så fort jag inte har kontroll över min kropp.

Jag har blivit sövd 3 ggr i mitt liv. När dom har sprutat in "sövnings-medlet" tar det inte många sekunder innan man somnar in; i nästa sekund vaknar man; det känns som man inte ens sovit en minut. Jag har aldrig mått dåligt (illa eller liknande) efter mina sövningar utan jag har bara varit trött och dåsig så har legat och halvsovit efteråt.

Ett tips är att säga till sköterskorna/läkaren/läkarna att du är nervös inför sövningen så att dom vet om det; då brukar dom vara extra noga med att förklara och att "ta hand om en".

• GrönaDruvan

Blev sövd när jag opererade min handled, för lokalbedövningen tog inte. Ville inte sövas helst, verkade obehagligt. Men man somnade verkligen direkt och helt plötsligt sa någon - Godmorgon!
    Hur konstigt som helst, men absolut inte obehagligt. Det första jag sa va - Har jag dregglat? (hrm..) sen svamla jag nåt om att jag kände mig full, fast inte så full, mer att jag druckit några glas vin.. haha
    Va trött ett tag efter, men det var allt!
    Va bara sövd i 20 min.

• Anonym (orolig)

Tack alla ni som delar med er av egna erfarenheter.... d känns lugnande. :)

• spinkiga herrn

De senaste 30 gångerna jag blivit sövd har jag bara sett till att vara lugn och slappna av. Det enda som känns är när de sätter i nålen i en. Sen när de väl sprutar i narkosmedlet kommer du bara att känna världens fylla och en konstig löksmak i munnen. Har försökt testa att hålla mig vaken några gånger. Tror mitt rekord ligger på fem sekunder eller nåt sånt. Sen är det som du bara blinkat när du vaknar upp på ett annat ställe än det du somnade vid. :) Så oroa dig inte och bara låt snurrigheten komma och njut av det extremt långa ruset av tre till fem sek. ;)

• Anonym

Plockade bort blindtarmen i måndags.
    De sa innan att de skulle ge mig något mot åksjuka eftersom jag har lätt för att bli det, undrar om de glömde det...
    Var rätt snurrig ca ett dygn efteråt, men det kan ha berott på sprutorna med smärtlindring också.
    Tyckte inte att det var så farligt att bli sövd, man hinner ju knappt reagera innan man sover.
    Sövdes vid 15 och började vakna till strax efter kl 18. Lite svårväckt, man sov ju så gott, och inte gjorde det ont just då heller...
    Be om något mot åksjuka om du är rädd för att spy efteråt...

Svar på tråden Narkos- hur var det för dig??