• sanna88a

drivknutar

har en vw passat -97:a
    är antagligen drivknutar på den vad det nu är :) vad är det för något?,

hur lagas det och vad kan det kosta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-11 21:58
    jag menar att bilen hackar när jag släpper gasen. hackande drivknutar :P

• Svar på tråden drivknutar
  • Läntan efter barn är stor

säker på att det är drivknutarna? Då ska inte bilen hacka när du släpper gasen! Antagligen är det nått i motorn eller växellådan!

• Gutenisse

Motorkuddar/motorfästen som är dåliga brukar resultera i något som liknar hackande, speciellt när man släpper gasen på lägre växlar.

Dåliga drivknutar hackar inte - dom låter, speciellt när du svänger kraftigt och gasar.

Drivknutar lagas inte - dom byts ut mot nya :)

• sanna88a
    Gutenisse skrev 2008-08-12 07:24:16 följande:
    Motorkuddar/motorfästen som är dåliga brukar resultera i något som liknar hackande, speciellt när man släpper gasen på lägre växlar. Dåliga drivknutar hackar inte - dom låter, speciellt när du svänger kraftigt och gasar.Drivknutar lagas inte - dom byts ut mot nya :)
    spelar ingen roll vilken växel jag har. det händer iaf mest i låg hastighet (max 70 typ)

vad kan det kosta att fixa?
    det har hållit på i ett år typ:S
    en liten annan fråga.. vad kan det kosta att ta in bilen å service?
    sanna88a skrev 2008-08-12 17:07:55 följande:
    spelar ingen roll vilken växel jag har. det händer iaf mest i låg hastighet (max 70 typ)vad kan det kosta att fixa? det har hållit på i ett år typ:Sen liten annan fråga.. vad kan det kosta att ta in bilen å service?
    att ta in bilen på service kan kosta en del. Jag har praktik på Lecab i Karlstad och vet att det brukar bli lite dyrt. Beror på vad mycket som görs.
    Lämnar du in bilden på Lecab tex? Eller väljer du en annan verkstad?

Men problemet du har låter som om det är motorkuddarna eller växellådan! Min svärfar har haft samma problem på en Skoda, det visade sig att det var växellådan! Det skulle kosta honom 20.000 kronor men som tur var så var det firmabilen så han behöver inte betala något

Lycka till med bilen!
  • sanna88a

Läntan efter barn är stor skrev 2008-08-12 18:39:30 följande:

att ta in bilen på service kan kosta en del. Jag har praktik på Lecab i Karlstad och vet att det brukar bli lite dyrt. Beror på vad mycket som görs.Lämnar du in bilden på Lecab tex? Eller väljer du en annan verkstad?Men problemet du har låter som om det är motorkuddarna eller växellådan! Min svärfar har haft samma problem på en Skoda, det visade sig att det var växellådan! Det skulle kosta honom 20.000 kronor men som tur var så var det firmabilen så han behöver inte betala något Lycka till med bilen!
    du SKOJAR?... 20.000 :O
    jag vill förklara igen vad som händer för att jag vill inte tro att det ska kosta så mycket..
    jag startar bilen , kör iväg..
    gasar upp till 50, lägger i 5:an
    släppar gasen, hack hack hack hack (om jag trycker ner kopplingen medans den hackar slutar det hacka)

jag väljer en liten verkstad här i min stad. ingen känd .

Nej skojar inte! Tyvärr!!

Låter som om det är växellådan. För att när du frikopplar så slutar den alltså att hacka?
    Då vill jag tro att det är växellådan som krånglar.
    För att få reda på vad det är så är det enklast att ringa en verkstad och fråga.
    Men låter som om det är växellådan eller motorn. Men med tanke på att det slutar när du trycker ner kopplingen så låter det som växellådan.

• sanna88a

Läntan efter barn är stor skrev 2008-08-12 19:01:42 följande:

Nej skojar inte! Tyvärr!!Låter som om det är växellådan. För att när du frikopplar så slutar den alltså att hacka?Då vill jag tro att det är växellådan som krånglar. För att få reda på vad det är så är det enklast att ringa en verkstad och fråga. Men låter som om det är växellådan eller motorn. Men med tanke på att det slutar när du trycker ner kopplingen så låter det som växellådan.
    :O
    hur ska man ha råd att betala det då.. går det på försäkringen eller? den har varit så ändå sen jag köpte den för typ ett år sen o nån månad..
    köpte den för 38.000 av en bilhandlare som har kollat på den. då tycker man att man borde få lite mer för pengarna.
    har haft så mycket krångel med den.
  • Gutenisse

Hur blir det om du kör i 50 på 4:an? Blir det mindre hackande?
    Oavsett växel, vad händer om du gasar ordentligt när du ligger i 50 och bilen hackar?

I vilket fall som helst, så tror jag inte det är växellådan, utan motorkuddar/fästen.

Är det dåliga kuddar/fästen, så får motorn för mycket svängrum och det märks främst vid låga varvtal och yttrar sig i att bilen rycker eller hackar.

• sanna88a
    Gutenisse skrev 2008-08-12 19:27:16 följande:
    Hur blir det om du kör i 50 på 4:an? Blir det mindre hackande? Oavsett växel, vad händer om du gasar ordentligt när du ligger i 50 och bilen hackar? I vilket fall som helst, så tror jag inte det är växellådan, utan motorkuddar/fästen.Är det dåliga kuddar/fästen, så får motorn för mycket svängrum och det märks främst vid låga varvtal och yttrar sig i att bilen rycker eller hackar.
    vad kan det kosta att fixa då?
    när jag börjar gasa, slutar det hacka. det hackar inte varje gång heller. men väldigt ofta.
    har inte testat köra på 50 på fyran, (inte medvetet) kan testa :)
  • Gutenisse

Att det slutar hacka när du gasar tyder på att det är just motorkuddar/fästen som är dåliga.

Vet inte alls hur besvärligt det är att byta dessa, men 1.500-2.500 inklusive delar (om dessa inte är svindyra, vilket jag betvivlar) kanske kan vara rimligt? Dock dyrare hos VAG förstås.

• sanna88a
    Gutenisse skrev 2008-08-12 20:43:32 följande:
    Att det slutar hacka när du gasar tyder på att det är just motorkuddar/fästen som är dåliga.Vet inte alls hur besvärligt det är att byta dessa, men 1.500-2.500 inklusive delar (om dessa inte är svindyra, vilket jag betvivlar) kanske kan vara rimligt? Dock dyrare hos VAG förstås.
    okej:) tack för all hjälp =) kan nog smita undan billigare eftersom jag känner en som får köpa delar för jalva priset. skulle tex byta spindelled, om det heter så. det kostade 500 kr för mig, har jag för mig. o de skulle egentligen bli mkt dyrare
  • Alces

Frågade en bekant som haft ett gäng Audi och VW om var man hittar billiga delar till VAG bilar... FINNS INTE, svarade han argt (hans A4 hade precis rasat och han väntade på bärgare fick jag höra senare)

• sanna88a
    Alces skrev 2008-08-13 13:14:05 följande:
    Frågade en bekant som haft ett gäng Audi och VW om var man hittar billiga delar till VAG bilar... FINNS INTE, svarade han argt (hans A4 hade precis rasat och han väntade på bärgare fick jag höra senare)
    oikej men han som köper åt mig får rabatt för han jobbar på en VVS firma o får rabatt genom jobbet.
Svar på tråden drivknutar