När börjar barn drömma?
Ja, som sagt, vid vilken ålder börjar de små livet drömma? Jag är nämligen lite lur på att min 3 månaders börjat göra det, men tycker det verkar alldeles för tidigt... Nån som vet? =)
Ja, som sagt, vid vilken ålder börjar de små livet drömma? Jag är nämligen lite lur på att min 3 månaders börjat göra det, men tycker det verkar alldeles för tidigt... Nån som vet? =)
De drömmer ju redan i moderlivet. Åtminstone gör de REM-rörelser med ögonen redan då, fast man kan tycka att det inte finns så himla mycket att drömma om innan de ens kommit ut till omvärlden.
I alla fall enligt den här länken: http://se.babycenter.com/baby/sleep/understanding/
"Drömsömn kallas också REM-sömn (Rapid Eye Movement). Både bebisar och vuxna går igenom denna sömncykel ungefär fem gånger per natt.
Bebisar börjar sova enligt denna sömncykel redan innan de är födda. De börjar sova drömsömn i graviditetens sjätte eller sjunde månad och det är lätt att se skillnad på drömsömn och andra sömnfaser hos din nyfödda bebis. När den sover drömsömn rör sig ögonen snabbt fram och tillbaks under ögonlocken, medan resten av kroppen är stilla förutom enstaka ryck och andningen är ojämn.
I lugn icke-drömsömn andas bebisen med lugna, djupa andetag och kanske enstaka suckar. Den ligger helt stilla, men gör eventuellt små sugrörelser med munnen då och då och kan ibland rycka till. Dessa ryck kallas hypnagoga ryckningar och är helt normala. De sker även hos äldre barn och vuxna, särskilt vid insomnandet. Den lugna icke-drömsömnen är väl utvecklad hos nyfödda, men sker i kortare perioder än de hos äldre barn och vuxna. Under den första månaden kommer de lugnare sömnfaserna gradvis att bli mer kontinuerliga, så att ryckningarna upphör."