• Millans hustru

matig sallad

Vi har fått dille på sallad nu när det är så varmt. Vad har ni för favvo-saker i era sallader? Tipsa oss så vi kan variera!

Gör ni egen dressing? Recept?

Vi kör mest tonfisk-ägg
    eller kyckling men vill gärna ha nya ideer!

• Svar på tråden matig sallad
  • CamoMillan

Vi kör pastasallad :Kokta penner,purjolök,tomater,gurka,paprika,kasslerökt kykling och tärnad ost.
    Sen gör jag dressing på : lättcream fraich,gräddfil ocj lite majonäs,vitlök,salt.peppar & lite ketchup.
    Sen blandar jag ihop allt,dressingen oxå. KANON GOTT!

• Elia

Världens godaste!

Potatis
    Avacado
    Färsk sparris
    Körsbärstomater
    Ruccola
    Olivolja/vitvinsvinäger/flingsalt/peppar

• elims

gjorde en jättegod å enkel tonfiskröra som vi klickade på vår pastasallad ikväll:
    tonfiskröra: blanda tonfisk, i burk minifraiche, örtsalt & curry

annat gott jag brukar ha i salladen (dock inte allt på en gång! ) e
    soltorkade tomater, kronärtkockshjärtan, minimajs, oliver, någon citrusfrukt, melon, smulad fetaost, stekt haloumi, morotsskivor, crabsticks, solrosskott...

• elims

åh, avokado såklart
    och körsbärstomater!

• anette79

Jag har tröttnat på isberssallad och gurka eftersom det mest bara är vatten. Istället använder jag salladskål eller färsk vitkål och succini. Sen har jag i majs, paprika, oliver, fullkornspasta och lite av vad jag känner för. Ngt köttliknade tex kyckling eller tonfisk brukar slinka ner också. Som dressing brukar jag göra tzatziki.

• Theorese

Bulgur, rostade kikärtor, lite kycklingkött, körsbärstomater, lite grillad paprika, hackad persilja och någon vitlöksyoughurt till kan ätas både varmt och kallt

• lata kocken Johanna

några favokombinationer som alltid funkar

bacon, jordgubbar, avocado och färsk spenat - ibland med överblivna färskpotatisar i, ibland med pasta i och ibland bara som den är

frukt (tex äpple eller nektarin) fetaost, örtdressing, lök, skinka (gärna lufttorkad om det inte är ngn som är gravid) pasta eller potatis

spenat, nötter, parmesan, dressing av pressad citron och örter, +rester

chevre och nötter är jättegott i sallader

• mariagbg

Pastasallad med körsbärstomater, feta i marinad, bacon, sallad, oliver och självklart pasta. Mycket gott!

/Maria

• soffe

Detta är absolut en favorit hos oss.

Pastasallad med kyckling

4-5 portioner

600 g pasta (t ex pastaskruvar)
    1 grillad kyckling
    150 g Ridderheims Mesquite Smoked Garlic
    1 röd paprika
    1 dl persilja
    100 g bacon
    2 vitlöksklyftor
    1/2 rödlök
    150 g Ridderheims Soltorkade Tomater
    2 tsk dijonsenap
    1 äggula
    3 msk balsamvinäger
    2 dl olivolja
    1 tsk salt
    2 tsk svartpeppar
    1 tsk chilipeppar
    20-30 g parmesanost

Sätt ugnen på grill, 225°. Koka pastan och lägg den i en stor salladsskål. Blanda balsamvinäger, salt, peppar och chilipeppar i en skål. Pressa i vitlöken och blanda i senapen och äggulan. Rör om noga och häll sedan på olivolja och Mesquite Smoked Garlic (inklusive såsen). Blanda och häll alltsammans över pastan. Hacka löken och paprikan. Bena ur kycklingen och dela köttet i små bitar. Grilla baconskivorna knapriga i ugnen och riv parmesanosten. Blanda ner alltsammans i pastan. Låt salladen stå i kylen i minst 2 tim.

Svar på tråden matig sallad